Flygande tåg, flytande kväve och magneter.

Permalänk
Medlem

Flygande tåg, flytande kväve och magneter.

Söker efter var man kan köpa http://www.google.se/m/url?ei=aQK8TcjzJdLCjQef46HSAQ&q=http:/...

Alltså supraledaren, gärna 110k. Letar efter magneter som man kan bygga en bana med också, det får inte kosta mer än 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockArt:

Söker efter var man kan köpa http://www.google.se/m/url?ei=aQK8TcjzJdLCjQef46HSAQ&q=http:/...

Alltså supraledaren, gärna 110k. Letar efter magneter som man kan bygga en bana med också, det får inte kosta mer än 4000kr.

Du skall alltså bygga en tågbana med svävande tåg?
Utomordentligt bra idé!

Jag har ingen aning om vart du får tag i prylarna, men en tanke som slog mig var att använda tåget i sig som behållare om det ska kylas med flytande kväve. Då kan du "tanka" med det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Du skall alltså bygga en tågbana med svävande tåg?
Utomordentligt bra idé!

Jag har ingen aning om vart du får tag i prylarna, men en tanke som slog mig var att använda tåget i sig som behållare om det ska kylas med flytande kväve. Då kan du "tanka" med det

Tåget ska vara tank, men leta gärna med mig vart det går att köpa prylar till projektet!

Permalänk

Leta fram ett par hundra gammla hårddiskar. olika storlek och trasiga som fungerande duger.. sitter 2 st magneter i varje disk så där bör du få tag i rätt många bra kraftfulla magneter bara luta magneterna lite så bör tåget förflytta sig själv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva väldigt kraftiga magneter skulle jag tro. Detta med tanke på att de ska "bära upp" både nedkylda supraledare och själva tåg/et/(setet?). Viss är det ballt, jag har sett det själv, men jag kan inte låta bli att undra vad själva vitsen är. Det är knappast något man drar fram för att leka med på lördagsförmiddagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Du kommer behöva väldigt kraftiga magneter skulle jag tro. Detta med tanke på att de ska "bära upp" både nedkylda supraledare och själva tåg/et/(setet?). Viss är det ballt, jag har sett det själv, men jag kan inte låta bli att undra vad själva vitsen är. Det är knappast något man drar fram för att leka med på lördagsförmiddagen...

Det finns pengar att tjäna, det klarar att bära upp dig, mig och även lastbilen med salt som den här kommentaren behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClockArt:

Det finns pengar att tjäna, det klarar att bära upp dig, mig och även lastbilen med salt som den här kommentaren behöver.

.....

Jag tror nästan jag behöver ett förtydligande här.

Permalänk

Vad är grejen, jättemånga verkar göra det...

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Skrivet av Cropsgrinder:

Vad är grejen, jättemånga verkar göra det...

hahah

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Entusiast

En YBCO-supraledare är inte så svår att tillverka själv om man har tillgång till lite kemikalier och en tillräckligt exakt ugn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En YBCO-supraledare är inte så svår att tillverka själv om man har tillgång till lite kemikalier och en tillräckligt exakt ugn.

Det är inte 250c vi talar om här antar jag? Mer upp mot 1000celsius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

.....

Jag tror nästan jag behöver ett förtydligande här.

En nypa salt fast i större mängd, då det inte klarar att lyfta så mycket, men det klarar ett leksakståg.

Skrivet av Cropsgrinder:

Vad är grejen, jättemånga verkar göra det...

Inte du. Men så är det inte så många son inte vet var man limpor tyst.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClockArt:

Det är inte 250c vi talar om här antar jag? Mer upp mot 1000celsius.

Kommer inte ihåg exakt men det är varmare än en vanlig ugn hemma och man behöver kunna fylla ugnen med syrgas i ett av de sista stegen. Det är dock inte alltför komplicerat och jag har gjort en på lab i skolan.
Just det, du behöver en grej för att pressa pulvret till pellets också. Var försiktig med metallsalterna också då vattenlösliga salter har en förmåga att vara ohälsosamma. Barium är till exempel rätt tråkigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kommer inte ihåg exakt men det är varmare än en vanlig ugn hemma och man behöver kunna fylla ugnen med syrgas i ett av de sista stegen. Det är dock inte alltför komplicerat och jag har gjort en på lab i skolan.
Just det, du behöver en grej för att pressa pulvret till pellets också. Var försiktig med metallsalterna också då vattenlösliga salter har en förmåga att vara ohälsosamma. Barium är till exempel rätt tråkigt.

Det låter både dyrare och mycket farligare att försöka göra eget, köper dock av dig om du kan fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Leta fram ett par hundra gammla hårddiskar. olika storlek och trasiga som fungerande duger.. sitter 2 st magneter i varje disk så där bör du få tag i rätt många bra kraftfulla magneter bara luta magneterna lite så bör tåget förflytta sig själv.

Du får leta fram diskarna, och sen skickar du dem till mig. Du får såklart se resultatet sen, kanske....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClockArt:

Det låter både dyrare och mycket farligare att försöka göra eget, köper dock av dig om du kan fixa.

Så farligt är det inte. Bara lite vanligt vett som att inte äta kemikalierna så är det lugnt sen. Har du tillgång till något sorts labb i skolan så brukar kemilärare glatt ställa upp för elever som visar intresse för kemi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24