Permalänk
Medlem

Chipset viktigt för kylning?

Vad är viktigast för hur mycket man kan överklocka en viss processor (förutom kylningen), är det att ha tur och få ett CPU-exemplar som klarar höga frekvenser eller vilket chipset man har på moderkortet? Jag har två AM2+ moderkort, den ena med nForce 630a (mAtx) och det andra ett nForce750a (ATX) chipset. Jag har inte hittat några klara svar om detta på google (speciellt gällande nForce 630a).

Permalänk
Rekordmedlem

Det var en jäkla rubrik du satt ! Chipsettet är väl egentligen inte superviktigt, men bättre chipset sitter ofta på mer påkostade moderkort som har bättre spänningsstabbar o bättre kylning och liknande saker som gör att de i praktiken presterar bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja överklockning ska det såklart vara. Bakfull : /

Ok, då kanske jag ska behålla båda korten i några dagar och se om de presterar olika. Kommer köra på ATX-kortet i vilket för att det har mer PCI-slots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var en jäkla rubrik du satt ! Chipsettet är väl egentligen inte superviktigt, men bättre chipset sitter ofta på mer påkostade moderkort som har bättre spänningsstabbar o bättre kylning och liknande saker som gör att de i praktiken presterar bättre.

Spänningstabbar?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja stabil o rättjusterad spänning är viktigt om du ska få stabila höga frekvenser, får du rippel så kraschar det lättare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, att den går i en stabil digital kurva mellan max & noll och inte fluktuerar däremellan?

Permalänk
Rekordmedlem

Inte fluktuerar är bra, digital kurva det fattar jag inte eftersom de inte existerar så vitt jag vet, spänningsmatningen ska dessutom leverera likspänning, den ska vara helt utan variation och inte någon kurvform, såvida du inte definierar en rak linje som kurva

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte fluktuerar är bra, digital kurva det fattar jag inte eftersom de inte existerar så vitt jag vet, spänningsmatningen ska dessutom leverera likspänning, den ska vara helt utan variation och inte någon kurvform, såvida du inte definierar en rak linje som kurva

Jag tänkte på detta

Och "digital" (alltså 1 eller 0): Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Jag tänkte på detta

Och "digital" (alltså 1 eller 0): Digital

Det är digitala grejjor vi sysslar med (om du nu inte lyckats få någon analog dator ) så det är din digitala "kurva" som gäller (i praktiken hoppar det ju dock inte upp exakt direkt utan det blir lite vågform på det, inte ens elektronerna rör sig oändligt fort )

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Rekordmedlem

Första visar ju nån form av spänningsfall/rippel , husrsomhellst är det dåligt
andra kurvan verkar vara 4 kantsvåg, den består av oändligt många sinusvågor som är överlagrade, så den är inte digital, det går inte att göra en digital våg med normal fysik, jag vet inte hur det är med kvantfysik o dyl, men att få till en oändlig slewrate är inget som låter sig göras i normala världen http://en.wikipedia.org/wiki/Slew_rate Du kan komma rätt nära, men inte ända fram.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt Schrödingers katt kanske är digital.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Första visar ju nån form av spänningsfall/rippel , husrsomhellst är det dåligt
andra kurvan verkar vara 4 kantsvåg, den består av oändligt många sinusvågor som är överlagrade, så den är inte digital, det går inte att göra en digital våg med normal fysik, jag vet inte hur det är med kvantfysik o dyl, men att få till en oändlig slewrate är inget som låter sig göras i normala världen http://en.wikipedia.org/wiki/Slew_rate Du kan komma rätt nära, men inte ända fram.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt Schrödingers katt kanske är digital.....

Stackars kisse!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Första visar ju nån form av spänningsfall/rippel , husrsomhellst är det dåligt
andra kurvan verkar vara 4 kantsvåg, den består av oändligt många sinusvågor som är överlagrade, så den är inte digital, det går inte att göra en digital våg med normal fysik, jag vet inte hur det är med kvantfysik o dyl, men att få till en oändlig slewrate är inget som låter sig göras i normala världen http://en.wikipedia.org/wiki/Slew_rate Du kan komma rätt nära, men inte ända fram.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt Schrödingers katt kanske är digital.....

Näe de är en kvant-kisse : )
(1, 0 eller båda samtidigt)

Har använt termen digitalt litet fel här...

Permalänk
Rekordmedlem

Jo
Det viktiga vid klocking är stabil spännnigsmatning och att moderkortet har bra layout så att inte störningar uppstår i ledningsbanorna, dvs bra förlaggda jordplan, och att alla ledare är lika långa i en minnesbuss, det är därför man ser alla "serpentinvägar" data måste komma fram inom en tidslucka som minskar när frekvensen går upp. chipsettet har ju naturligtvis en begränsning i frekvens det med, men det är ju svårt att testa det eftersom man inte bara kan byta chip utan att byta moderkort, men ibland kommer det ju nått moderkort med gamla chip som presterar betydligt bättre än chipsettet gjorde från början, så jag tror det mesta hänger på moderkortsdesignen och inte på chipsetet i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.