Apple backar om Iphone-spårning – ändringar i nästa version av Ios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad spelar det för roll om datan skickas anonymt eller inte? Har man inte samtyckt till att de får samla in information på det sättet så skall de inte göra det heller. Det stör mig verkligen hur folk bara accepterar att bli mentalt våldtagna gång efter annan av diverse olika företag.

Läste inte du artikeln eller?

Dom loggar inte din position. Utan var tornen samt Wi-Fi näten befinner sig, och vad har det med dig att göra?

Skrivet av Teknocide:

Jag ser gärna också en utveckling på det där. Att säga att Goole är onda verkar vara riktigt modernt men jag kan inte minnas att jag någonsin läst något riktigt skitet om dem, till skillnad mot Facebook som levererar användardata till CIA och Apple som godkänner antibög-appar. Man skulle ju lika gärna kunna kalla folkbokföringen för ena riktiga praktas eftersom de har koll på var man bor, ens barns namn och vem man är gift med..!

Gräv gärna fram något, jag vill vara så objektiv som möjligt utan att blint försvara någon sida.

Det där var väl inte världens bästa argument? Skulle ha svårt att tro att google inte lämnat ut information till myndigheter - kolla bara här: http://www.google.com/transparencyreport/governmentrequests/
Sen lär det finnas stötande appar i Android market också, Google godkänner väl allt så

Permalänk
Medlem

Fy helvete hur kan ett forum som detta innehålla så jävla många foliehattar? Man blir ju gråtfärdig.

Permalänk
Medlem

Hade man haft samma ekonomiska resurser som Apple att köpa ett eget rättsystem så hade man kunnat stämma dom litegranna..
Men inte lönt för en sunkig svenssonarbetare..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Det där var väl inte världens bästa argument? Skulle ha svårt att tro att google inte lämnat ut information till myndigheter - kolla bara här: http://www.google.com/transparencyreport/governmentrequests/

Som jag förstår det är det där en lista över "requests" från olika nationer, inte faktiska genomförda ändringar. I vilket fall verkar det inte vara något de döljer..

Skrivet av Aridif:

Sen lär det finnas stötande appar i Android market också, Google godkänner väl allt så

Vad jag vet har inte Google samma policys som Apple i market-avseende. Apple godkänner manuellt varje app som läggs upp på Appstore medan en Android-app inte genomgår samma granskning. Det finns oberoende aktörer för den som inte vill ladda hem appar från Android market, eller så kan man skippa markets helt och hämta direkt från utvecklaren.

Att appar inte granskas är dåligt i vissa avseenden eftersom det innebär att en illvillig utvecklare kan lägga ut mjukvara avsedd att skada eller lura användaren. Fördelarna är att både användare och utvecklare är fria att välja vad som ska distribueras, och hur. Appar som helt bryter mot rådande lagar plockas gissningsvis bort, åtminstone från Googles egen market.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Själv ser jag en fördel med att det lagras, även med tidstämplar. Tänk om någon skulle försvunnit och dess mobil återfinnes. Då skulle polisen kunna se vart användaren befunnit sig senaste dagarna och förhoppningsvis hjälpa utredningen.

Och för att klargöra för allihopa; Det är HOT-SPOTS och WIFI ställen den sparar! Och informationen sprids inte runt, så varför är ni så förb*nnat rädda? Har ni verkligen så mycket att dölja, är ni alla brottslingar på ett och annat sätt? Antagligen glömde Apple att informera om detta, det är där problemet tydligen kommit i kläm, men ändå så klankas de ner på allt annat, förutom det. Jag kallar det för troll, hade ni bara varit medvetna om det hade ni godkänt det, så att sitta att säga att Apple är onda och etc är bara löjligt och omoget. Jag skulle, om jag nu hade en iPhone, tycka det vore kanon att den sparade det, just som jag först nämnde och dels för att förbättra dess precision.

Nä, av med foliehattarna nu, vakna till lite va? Ni kan sluta prata om att de ska spåra er, bara troll-snack.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Som jag förstår det är det där en lista över "requests" från olika nationer, inte faktiska genomförda ändringar. I vilket fall verkar det inte vara något de döljer..

Vad tror du "83% of removal requests fully or partially complied with" betyder egentligen?

Skrivet av Teknocide:

Vad jag vet har inte Google samma policys som Apple i market-avseende. Apple godkänner manuellt varje app som läggs upp på Appstore medan en Android-app inte genomgår samma granskning. Det finns oberoende aktörer för den som inte vill ladda hem appar från Android market, eller så kan man skippa markets helt och hämta direkt från utvecklaren.

Att appar inte granskas är dåligt i vissa avseenden eftersom det innebär att en illvillig utvecklare kan lägga ut mjukvara avsedd att skada eller lura användaren. Fördelarna är att både användare och utvecklare är fria att välja vad som ska distribueras, och hur. Appar som helt bryter mot rådande lagar plockas gissningsvis bort, åtminstone från Googles egen market.

Ja, detta har du helt rätt i, men det känns dummt att klaga på Apple som godkänner en Anti-bög app när Google släpper igenom allt...

Permalänk
Skrivet av Aridif:

Ja, detta har du helt rätt i, men det känns dummt att klaga på Apple som godkänner en Anti-bög app när Google släpper igenom allt...

Dessutom blev ju appen borttagen ganska snabbt.
Apple har länge varit bland de mest gayvänliga företagen. Det är bara att göra en Google-sökning: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=apple+gay...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det jag skrev var mera ett uttalande att Google är ett otroligt mäktigt företag.
Jag har ingen konkret fakta på vad dom loggar för information men jag har heller inte nämnt att dom gör.

Men om man tänker efter.
#1. Google har tillgång till allting du söker via sökmotorn
#2. Google har tillgång till all din mail om du kör via Gmail vilket många gör
#3. Google har nästlat sig in i många hemsidor genom reklam
#4. Google har satellit-kartor över nästan hela jorden
#5. Google har dessutom enormt stora servrar

#1 gör att dom kan rent teoretiskt få fram exakt hur du är som person, beroende på vad du söker efter. Men dom kan i alla fall få fram riktigt mycket om dig och dina preferenser.
Och om det nu inte var tillräckligt så har dom tillgång till all din mail enligt #2 och kan få fram ännu mera information om dig som person, vad du skriver och vem du skriver till.
#4 gör att dom kan spåra dig rätt så bra.
#5 gör att dom kan spara all data. Dessutom har jag läst någonstans(vet dock inte vart) att dom sparar undan delar av Internet i dessa servrar, alltså cachar.

Att Google är ett otroligt mäktigt företag råder det inga tvivel om. Sen är det då frågan om dom loggar någonting bakom kulisserna.

Det är bara söka på youtube så får du fram massvis med teorier.
http://www.youtube.com/watch?v=RRj2HJx5Il0

Det stämmer, men att säga att de är "onda" är svårt att avgöra förens man vet vad de faktiskt gör med all denna "makt" som du beskriver att de har. Det inklusive att man inte ens vet vilken egentlig makt dem har (ex: att vi inte vet exakt vad de loggar eller huruvida deras loggar kan kopplas till enskilda personer), gör att det också blir ännu svårare att avgöra om de nu skulle vara mer onda än vad Apple - som du hävdade i din första post.

Att försöka finna svar på detta med hjälp av hemmagjorda konspirationsteorier på youtube kanske inte ger den mest sanningsenliga bilden

Men lite orolig blir man, den ökande integrationen av teknik & internet i allt mellan himmel och jord gör att företag som google bara får mer och mer information. Det man får hoppas är att den inte används fel, eller att informationen blir stulen (se Sony).. Frågan är hur man ska kunna förhindra en felanvändning, någon insyn i hur dessa stora företag hanterar den här typen av information verkar ju vara omöjlig att få.

Skrivet av Aridif:

Läste inte du artikeln eller?
Dom loggar inte din position. Utan var tornen samt Wi-Fi näten befinner sig, och vad har det med dig att göra?

För att du befinner dig i närheten, vilket indirekt innebär din position fast med lägre precision än låt säga en GPS. Många Wifi nät har inte alls lång räckvidd vilket alltså innebär att du befinner dig väldigt nära, vilket i sin tur gör det busenkelt att avgöra exempelvis i vilka städer du varit. Det går även att kartlägga hur du förflyttar dig oavsett om den endast loggar var tornen befinner sig. Det visar inte en särskilt exakt position, men informationen kan tolkas. Har du tillräckligt många torn kan du säkert triangulera eller så kan man kombinera Wifi nät med tornen och på så sätt kunna göra bättre gissningar.

Vidare handlar det väl om hur man själv definierar sin personliga integritet. Personligen ser jag ingen som helst anledning till att Apple ska veta vart jag befinner mig eller hur jag förflyttar mig. Lösningen är precis som de själva erkänt, ge användaren ett alternativ och låt också användaren tydlig få veta vad det hela innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Vad tror du "83% of removal requests fully or partially complied with" betyder egentligen?

Att 83 % av borttagningsärendena helt eller delvis medgivits för nationen du kollar på. Menar du att det är lömskt beteende eller vad? Jag förstår inte riktigt vad du försöker påvisa..

Skrivet av Aridif:

Ja, detta har du helt rätt i, men det känns dummt att klaga på Apple som godkänner en Anti-bög app när Google släpper igenom allt...

Det är som sagt två olika kontrollmodeller. Google släpper inte igenom någonting då de jobbar från andra hållet: Om en app skulle visa sig innehålla skadlig kod, rasistiska budskap eller annat som bryter om Markets användaravtal så tas den bort. Inverkan av detta berörde jag i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Alltså, ni som menar att Apple eller Google är evil bara för dessa loggar - hur menar ni att de använder informationen?

Alltså - som jag skrev nånstans tidigare - vi ÄR ju redan övervakade. Vi har varit rätt ordentligt övervakade de senaste 100 åren också. Att ha informationen är en sak, vad man gör med den är en helt annan. Personlig integritet??!?! Vad menar ni med personlig integritet? Frånvaro av övervakning? Tror ni på fullaste allvar att man inte redan kan övervaka varenda fotsteg ni tar - om man vill? Den mer relevanta frågan är väl - gör man det? Det samhället vi har idag i Sverige/västvärlden *kräver* övervakning - just för vår egen bekvämlighet. Vi gillar att betala med kort. Vi gillar att hänga på webben. Vi gillar att få lönen in på vårt bankkonto. Det här är saker som kräver övervakning. Den informationen kan givetvis utnyttjas på ett felaktigt sätt - det kan all information göra - men gör den det? Eller är ni rabiat rädda för att den kommer att göra det nångång i framtiden ?

Vad i hela friden skulle Apple eller Google ha för dold agenda, menar ni?

Ni som envisas med att ha foliehatten på, det är alldeles försent att säja "ööh, vänta - jag vill inte vara övervakad!", därför att det liv du vill leva med dina bekvämligheter kräver att du loggas. Därför är du övervakad.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Att 83 % av borttagningsärendena helt eller delvis medgivits för nationen du kollar på. Menar du att det är lömskt beteende eller vad? Jag förstår inte riktigt vad du försöker påvisa..

Alltså vad är det du inte förstår? Google ger också ut användardata till myndigheter på samma sätt som Facebook gör?

Vad är det som är oklart i följande data:
United States
4,287 data requests = USA har efterfrågat data (om användare) 4287 gånger. Att Google inte skulle gett ut något någon gång är väl uteslutet?
128 removal requests = 128 "borttagnings efterfrågningar"
83% of removal requests fully or partially complied with = hur stor andel av dom 128 "borttagnings efterfrågningar" som har verkställts

Skrivet av Teknocide:

Det är som sagt två olika kontrollmodeller. Google släpper inte igenom någonting då de jobbar från andra hållet: Om en app skulle visa sig innehålla skadlig kod, rasistiska budskap eller annat som bryter om Markets användaravtal så tas den bort. Inverkan av detta berörde jag i mitt förra inlägg.

Det är väl skit samma om det är två olika kontrollmetoder? Att Apple lät en anti-bög app slinka igenom och sen tog bort den är väl inte mer illa än om den skulle finnas på Android market (och antagligen ligga kvar)

Skrivet av jagge_:

För att du befinner dig i närheten, vilket indirekt innebär din position fast med lägre precision än låt säga en GPS. Många Wifi nät har inte alls lång räckvidd vilket alltså innebär att du befinner dig väldigt nära, vilket i sin tur gör det busenkelt att avgöra exempelvis i vilka städer du varit. Det går även att kartlägga hur du förflyttar dig oavsett om den endast loggar var tornen befinner sig. Det visar inte en särskilt exakt position, men informationen kan tolkas. Har du tillräckligt många torn kan du säkert triangulera eller så kan man kombinera Wifi nät med tornen och på så sätt kunna göra bättre gissningar.

Vidare handlar det väl om hur man själv definierar sin personliga integritet. Personligen ser jag ingen som helst anledning till att Apple ska veta vart jag befinner mig eller hur jag förflyttar mig. Lösningen är precis som de själva erkänt, ge användaren ett alternativ och låt också användaren tydlig få veta vad det hela innebär.

Det föegående talare sa att Apple får reda på var du befinner dig genom att information skickas till Apple. Det är fel. Det som skickas är anonym (kan alltså inte länkas till telefonen) krypterad data om var torn och wi-fi nätverk befinner sig. Han klagade inte på att man kan se vad du har befunnit dig mha consolidated.db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Alltså vad är det du inte förstår? Google ger också ut användardata till myndigheter på samma sätt som Facebook gör?

Men vad är det du vill bevisa? Telecombolag i Sverige är sedan IPRED-lagen genomfördes skyldiga att ge ut information om sina användare om det föreligger skäliga misstankar om brott. Menar du att Google är onda för att de följer liknande regler? Är det själva utlämnandet av information som gör ett företag "ondskefullt" ?

Skrivet av Aridif:

Vad är det som är oklart i följande data:
United States
4,287 data requests = USA har efterfrågat data (om användare) 4287 gånger. Att Google inte skulle gett ut något någon gång är väl uteslutet?
128 removal requests = 128 "borttagnings efterfrågningar"
83% of removal requests fully or partially complied with = hur stor andel av dom 128 "borttagnings efterfrågningar" som har verkställts

Det är inget som är oklart i siffrorna, det är du som är otydlig i vad du försöker påvisa.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Men vad är det du vill bevisa? Telecombolag i Sverige är sedan IPRED-lagen genomfördes skyldiga att ge ut information om sina användare om det föreligger skäliga misstankar om brott. Menar du att Google är onda för att de följer liknande regler? Är det själva utlämnandet av information som gör ett företag "ondskefullt" ?

Det är inget som är oklart i siffrorna, det är du som är otydlig i vad du försöker påvisa.

Jag tycker verkligen inte Google är onskefulla eller något, men däremot verkar du tycka att det är "ont" att lämna ut användarinformation...

Skrivet av Teknocide:

Att säga att Goole är onda verkar vara riktigt modernt men jag kan inte minnas att jag någonsin läst något riktigt skitet om dem, till skillnad mot Facebook som levererar användardata till CIA

Så jag visade att Google också lämnade ut användarinformation, vilket du tycker verkar vara "ont".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Båda sakerna är grova övergrepp på den personliga integriteten som inte hör hemma i en demokrati. Jag antar att du tycker att det skulle vara OK att någon installerade en kamera hemma hos dig och såg precis vart du gjick omkring? Om inte, vänligen motivera "vad i självaste fan" som är skillnaden rent principiellt.

Jag måste bara nämna att informationen finns lagrad lokalt på din mobiltelefon, det finns ingen annan som kommer åt den förutom genom din mobiltelefon, precis som det är med alla dina meddelanden, din samtalshistorik, kanske dina mail, din kontaktlista osv. Vad är skillnaden här? Tror du ärligt talat att någon skulle bry sig om var du har varit (dessutom inte speciellt exakta positioner, man kan ju inte direkt se vilket hus du varit i) under de senaste månaderna? Om man går runt och tror det kanske det är dags att fundera lite över sin verklighetsbild, du kanske inte är i centrum av allt. Det finns dessutom tusentals liknande saker redan, SMS, mail etc passerar säkert ett antal stationer hos din operatör på vägen till sin slutdestination.

Du får ursäkta om jag låter lite otrevlig, jag bara tycker att folk överreagerar något. Skulle det vara ett så stort problem som vissa gör det till så får man väl köpa en ny telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aridif:

Jag tycker verkligen inte Google är onskefulla eller något, men däremot verkar du tycka att det är "ont" att lämna ut användarinformation...

Så jag visade att Google också lämnade ut användarinformation, vilket du tycker verkar vara "ont".

edit: Det beror på hur det sköts och i vilket syfte.

Skrivet av Goose7:

Jag måste bara nämna att informationen finns lagrad lokalt på din mobiltelefon, det finns ingen annan som kommer åt den förutom genom din mobiltelefon, precis som det är med alla dina meddelanden, din samtalshistorik, kanske dina mail, din kontaktlista osv. Vad är skillnaden här? Tror du ärligt talat att någon skulle bry sig om var du har varit (dessutom inte speciellt exakta positioner, man kan ju inte direkt se vilket hus du varit i) under de senaste månaderna? Om man går runt och tror det kanske det är dags att fundera lite över sin verklighetsbild, du kanske inte är i centrum av allt. Det finns dessutom tusentals liknande saker redan, SMS, mail etc passerar säkert ett antal stationer hos din operatör på vägen till sin slutdestination.

Du får ursäkta om jag låter lite otrevlig, jag bara tycker att folk överreagerar något. Skulle det vara ett så stort problem som vissa gör det till så får man väl köpa en ny telefon.

Det jag och många andra reagerar på är att det skett utan användarens vetskap. Gillar inte när användarinformation samlas in utan ett medgivande eller åtminstone en notis om att det sker.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

kommunist telefon!

Visa signatur

specc.
i7 920, 570, intel ssd. fulltower FD.

Permalänk
Skrivet av darkwithin:

kommunist telefon!

Ett, högt räknat, medelintelligent och välformulerat inlägg. Lagom särskrivet dessutom. Det är delvis såna här inlägg som gör att jag gillar Apple.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Ett, högt räknat, medelintelligent och välformulerat inlägg. Lagom särskrivet dessutom. Det är delvis såna här inlägg som gör att jag gillar Apple.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Heh, Apple alltså.
"Nej vi gör inget fel tycker vi, men eftersom alla andra tycker att vi gör fel så får vi väl ändra på det. Men vi har inte gjort något fel egentligen."

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goose7:

Jag måste bara nämna att informationen finns lagrad lokalt på din mobiltelefon, det finns ingen annan som kommer åt den förutom genom din mobiltelefon, precis som det är med alla dina meddelanden, din samtalshistorik, kanske dina mail, din kontaktlista osv. Vad är skillnaden här? Tror du ärligt talat att någon skulle bry sig om var du har varit (dessutom inte speciellt exakta positioner, man kan ju inte direkt se vilket hus du varit i) under de senaste månaderna? Om man går runt och tror det kanske det är dags att fundera lite över sin verklighetsbild, du kanske inte är i centrum av allt. Det finns dessutom tusentals liknande saker redan, SMS, mail etc passerar säkert ett antal stationer hos din operatör på vägen till sin slutdestination.

Du får ursäkta om jag låter lite otrevlig, jag bara tycker att folk överreagerar något. Skulle det vara ett så stort problem som vissa gör det till så får man väl köpa en ny telefon.

Så du tycker att det är "Lokalt" att det synkas i iTunes? Undrar vem av oss som borde fundera över sin världsbild.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har hört att loggingen har funnits sedan OS3 bara att det inte förr ens OS4 som man kunde extrahera den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du tycker att det är "Lokalt" att det synkas i iTunes? Undrar vem av oss som borde fundera över sin världsbild.

Det är "lokalt" såtillvida att det rör sig om data som lagras på din telefon med en backup som lagras på din dator när du synkar telefonen mot datorn.

Detta då till skillnad mot en situation i vilken denna data kopieras vidare till exempelvis tillverkaren...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Så du tycker att det är "Lokalt" att det synkas i iTunes? Undrar vem av oss som borde fundera över sin världsbild.

Filen synkas bara om man går in i iTunes och kör en synkronisering, det sker inte av sig själv om man bara kopplar inte telefonen till en dator. Om man inne i iTunes väljer att kryptera backupen så verkar det inte heller som filen går att läsa så lätt. Testade köra programmet som skulle läsa in filen och visa de olika positionerna på en karta, men det kom upp en dialogruta som sade att filen inte kunde läsas/hittas. Antar att det är för att jag kör med krypterad backup, vilket är jättelätt att ställa in.

Så jag tycker som sagt att många har gjort en höna av en fjäder gällande detta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

The Human CentiPad :D:D

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Grejen med detta är väll att apple INTE får ta del av informationen. Den lagras bara lokalt, so whats the big deal? Visst, de kunde ha krypterat den...men en sån här uppståndelse känns väldigt extrem.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |