Stretching, spagat/split och knasig kännsla i höften.

Permalänk

Stretching, spagat/split och knasig kännsla i höften.

tjenare
jag har gått en bra tid i Taekwon do men slutade för några år sedan och funderar nu på en comeback.

när jag stretchar och försöker gå ner i spagat/split (benen till höger och vänster) så gör det ont på utsidan av höften innan jag ens börjar känna någon stretch på insidan av låren. typ som om man får direkt sendrag så fort man går ner.

så här blev det inte innan när jag tränade. är det vanligt att det ska kännas där eller vad är tokigt?

laddar upp en bild snart som pekar där det känns

dom röda cirklarna är där det gör ont

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tränade karate för länge sen och vet att man blir väldigt stel om man slutar med att strecha, så har du haft långt uppehåll får du räkna med att du är väldigt ovig.
Är du säker på att du gör rätt övningar och är du uppvärmd som du ska innan?

Permalänk

jo då jag nöter på en boxning säck som träning. brukar köra en 5 min med låga sparkar och slag för att bli varm i kroppen.

tänkte skriva i styrketränings tråden först men eftersom det inte är styrka jag frågar efter så tänkte jag att jag gör en ny tråd istället. skadar nog inte heller att fråga i sjukvårds tråden också.

det jag inte gillar är att det gör mer ont än känns som stretching och jag kände inte så när jag började med sporten så jag kan inte tänka mig att det är pga att jag är ovig men hoppas på det för om det är nått allvarligt så blir jag förkrossad

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk

Du börjar ju inte gå ner i spagat direkt hoppas jag, börja försiktigt och gå inte ner så långt du kan direkt, då kommer du sträcka något

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

har fortfarande lite ont i höften sen jag försökte stretcha spagat i söndags. ska nog vila ett par dar och ifall det inte går bort får jag vel gå till en idrottsläkare...

Visa signatur

flamin bag'o shit