Dela rum med sitt syskon börjar bli irriterande, lösning?

Permalänk

Dela rum med sitt syskon börjar bli irriterande, lösning?

Tänkte kortfatt det. För ca 1 år sen så flyttade jag o min familj (jag,syrran o morsan) till södertälje då min syrra skulle kunna få egen lägenhet samtidigt som vi skulle flytta till mindre lägenhet,min syrras lägenhet sket sig totalt med hyra o sånt så hon fick flytta in i våran lägenhet,en trång liten 3:a och då min morsa har minsta rummet så fick hon dela rum med mig. I början gick det jätte bra men nu dom senaste månaderna har det blivit riktigt irriterande,så fort man tar hem polare eller tagit med en brud hem som ska sova över så skämms man jätte mycket då min syrra inte är ett dugg intresserad av att städa och ha det snyggt hemma.
Hon är morgon pigg o kvällstrött så det blir jätte problem på morgonen/kvällen.
Någon som vet någon lösning som man kan testa?
Det har gått så långt så jag ibland väljer att sova på soffan för det blir för jobbigt

Permalänk
Medlem

Be henne att leta upp en ny lägenhet om hon inte redan gör det.
Annars kan du ju använda avskärmare för att få det lite mer privat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Be henne att leta upp en ny lägenhet om hon inte redan gör det.
Annars kan du ju använda avskärmare för att få det lite mer privat.

Hon håller på att leta ny lägenhet men ingen vill ta emot en 19 åring som inte kan betala hyran.
Vi har testat avskärmare men det funkade inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghettosmurfen95:

Hon håller på att leta ny lägenhet men ingen vill ta emot en 19 åring som inte kan betala hyran.
Vi har testat avskärmare men det funkade inte alls

Be henne sätta ut annons på Blocket m.m. Privata hyresvärdar är det man får vända sig till, samt inte vara allt för kräsen.

En annan lösning på ert tillfälliga problem kanske vore att någon av er faktiskt intog soffan? Förslagsvis din syster då hon ändå är på väg ut?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Den som inkräktar (altså din syster) ska vara den som får det sämre så hon borde anpassa sig efter dig. Eller så fixar ni en bedsoffa och har i vardagsrummet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Eller se till att bränna på en riktig screamer varje natt så flyttar hon nog snart

Permalänk

Är hon 19?

Har hon jobb inkomst etc pojkvän? varför skulle hon isf flytta? känns lite som att du är problemet om du nu bara är en 15-16år.. hela världens kretsar inte runt dig eller henne men man får ha överseende. Är det ett problem så kan du och morsan byta rum isf ju.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Konstigt att man planerade för en lgh till syrran när hon inte kan betala hyran (som jag tolkar tråden:))?:O Jag menar, varför planera för en flytt om hon inte har X summa varje månad att leva på + hyra?

Ett annat tips, om hon vill ha lgh. snabbt är att hon flyttar utanför Stockholm. Kan hon inte betala hyran så är det sak samma vart hon än flyttar, men ett tips på vägen.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Konstigt att man planerade för en lgh till syrran när hon inte kan betala hyran (som jag tolkar tråden:))?:O Jag menar, varför planera för en flytt om hon inte har X summa varje månad att leva på + hyra?

Ett annat tips, om hon vill ha lgh. snabbt är att hon flyttar utanför Stockholm. Kan hon inte betala hyran så är det sak samma vart hon än flyttar, men ett tips på vägen.^^

hon har x antal pengar till hyran men hon lyckas alltid bränna för mycket på onödiga saker och har då inte pengar till hyran

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghettosmurfen95:

hon har x antal pengar till hyran men hon lyckas alltid bränna för mycket på onödiga saker och har då inte pengar till hyran

Ok I see. En gode man till henne kanske skulle lösa problemet?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Är hon 19?

Har hon jobb inkomst etc pojkvän? varför skulle hon isf flytta? känns lite som att du är problemet om du nu bara är en 15-16år.. hela världens kretsar inte runt dig eller henne men man får ha överseende. Är det ett problem så kan du och morsan byta rum isf ju.

japp hon är 19
hon är hos kille varje helg och när hon är ledig.
jag har tagit upp det är jag kan ta morsans rum och hon skulle fundera på det så får hoppas på det bästa

Permalänk

Hon blev vräkt från den lägenheten hon bodde i då hon betalade hyran sist av allt,
dvs när hon köpt allt det hon behöver (kläder,mat och liknande)
ska ta reda lite mera om att hyra privat och ge henne det förslaget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghettosmurfen95:

Hon blev vräkt från den lägenheten hon bodde i då hon betalade hyran sist av allt,
dvs när hon köpt allt det hon behöver (kläder,mat och liknande)
ska ta reda lite mera om att hyra privat och ge henne det förslaget

Bara så du vet: en vräkning i dagens hårda samhällsklimat kan göra att hon inte får en lgh. Det kanske gick på 70-talet när det var gott om lgh. Detta då hyresvärdar ofta vill ha en ref. på tidigare boende. Kanske inte är så uppmuntrande ord men det jag menar är att det är ju dumt om en hel familj "sliter som fan" med att ge syrran en lgh. som hon i slutändan blir vräkt från i alla fall.

Lycka till oavsett hur det går.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghettosmurfen95:

Hon blev vräkt från den lägenheten hon bodde i då hon betalade hyran sist av allt,
dvs när hon köpt allt det hon behöver (kläder,mat och liknande)
ska ta reda lite mera om att hyra privat och ge henne det förslaget

Då kanske egen lägenhet inte är ett speciellt bra alternativ. Gode man som någon nämnde, eller typ ett ungdomsboende kanske vore något. Ett sådant där man får hjälp att lära sig att hålla i pengar m.m.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Men för fan, se till att dina föräldrar lär sin dotter grundläggande privatekonomi. När man är 19 är det fan hög tid att börja växa upp.

Permalänk

Det kan låta hårt, men om hon har gått ut skolan kanske dina föräldrar ska "sparka ut" henne.
När föräldrarna låter sina barn bo hemma för länge utan att tvinga ut dem i verkligheten kan det gå dåligt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Hjälp henne att sätta upp en budget över inkomster och utgifter, även ett slags schema över vad hon max får spendera varje månad på tex. kläder, mat och diverse annat. HYRA, EL/värme/vatten skall alltid betalas först av allt, säg till henne att hon blir vräkt om hon gör samma misstag igen, hyresvärdar söker efter referenser när de ska ha en ny kund. Står det då "vräkt pga ej inbetalad hyra" så kan hon räkna med att inte få någon lägenhet.

Om du och din mamma inte kan lösa detta så kanske ni måste dra in andra personer som leder henne på rätt väg och ser till att hon håller vissa mål. Tex. en kontakt med socialen varje vecka(?) för att se hur det går(att hålla en budget) och för att få henne att förstå allvaret i situationen och verkligen inse värdet av pengar. Man kan inte leva utan pengar, ju tidigare hon lär sig det desto bättre, annars så får hon lära sig den hårda vägen. Jag antar att hon inte vill bo på gatan

Ett hett tips kan vara för henne att använda konsumentverkets budgetkalkyl för att få en insikt om vad för pengar hon kan spendera varje månad. Skriv sedan exempelvis ut hennes budget då den är klar, tejpa upp den på väggen och be henne bokföra alla transaktioner, DVS alla inkomster och utgifter. När ni anser henne som mogen att hålla i pengar, då kanske hon är redo att flytta ut igen. Här får du länken, och lycka till!

http://www.konsumentverket.se/sv/privatekonomi/Budget/budgetk...

Permalänk

Hyran är alltid det första som ska betalas.
Är man så blåst så man inte fattar det, då är man inte mogen att bo själv.
Så lätt är det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Be henne klippa håret och skaffa ett jobb... Låter som lat jävel enligt mig. Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år efter hotet om att betala hem 3500kr i månaden. Det finns hur mycket jävla jobb som helst...

Permalänk
Medlem

Tycker också att hon kanske borde sova i vardagsrummet, 15 och 19 åriga syskon av olika kön går absolut inte ihop, hade jag varit dig så skulle jag själv sova på bäddsoffan ifall hon inte ville det....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Går alltid att ställa dit en säng i vardagsrummet, så hade min tjej och hennes syrra och morsa det i en 3a och det funkade

Permalänk
Medlem

Nä försäker få fram något bra men blir bara förbannad på din syster samt din mamma.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Prova att käka
5x:

Samt en burk:

och ett helt:

Och sen kan du ha ditt egna lilla Kuwaitkrig på rummet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snacka med morsan om hon kan flytta in i vardagsrummet i en bäddsoffa eller nått så ni får varsitt rum, säg att du mår psykiskt dåligt över det hela så jag tror hon kan offra något år tills ni flyttar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Musikälskare

No offence men din syster verkar mindre smart ^^

Hyran betalar man ju först av allt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Be henne klippa håret och skaffa ett jobb... Låter som lat jävel enligt mig. Jag flyttade hemifrån när jag var 19 år efter hotet om att betala hem 3500kr i månaden. Det finns hur mycket jävla jobb som helst...

Var hittar du alla jobben? Många av jobben jag hittar kräver 2 års erfarenhet osv. Dock är jag inte riktigt inne i dethär med att söka jobb ännu men lär la bli det till sommarn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dom flesta skriver att dom vill ha folk med flera års av erfarenheter men till slut anställer dom ungdomar utan, det är bara att gå runt och leta efter jobb tills man hittar det Visst man kanske får inte jobb efter 2 dagar men vill man ha ett jobb så kommer det att fixa sig till slut.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Surt läge. Men dock gilla läget.
I slutändan är det din morsa som tillåter hennes dotter/din syster att bo där. Hon har ingen förpliktelse att försörja henne längre eller hushålla, men gör de nog ändå.
Om de inte vill hjälpa dig så får du tyvärr gilla läget som är, om inte annat, så kan ju du HJÄLPA din syster.
Du kanske har bättre koll på ekenomi, så styr hennes och förklara, på så sätt så hjälper du din situation och din syster. Win-Win.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Tror inte att hans syster skulle uppskatta hans hjälp, kanske låter lite taskigt men jag skulle nog inte gilla att en 15-åring försöker läxa upp mig och det skulle inte hans syster heller göra. Det har inget egentligen med att du är 15 år att göra- finns ju 15 åringar som är mer mogna än 30 åringar men tror att bara faktum att du är rätt så ung gör att man skulle inte riktigt gilla det

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X