Permalänk

Plötsliga crasher.

Hej folket.
Jag har några problem, jag kör med 4 x 1 GB minnen i datorn, likadana minnen rakt igenom, dock ena paret något år äldre än det andra. Ibland helt utan vidare så får jag blåskärm, memory dump.
Detta verkar hända helt slumpmässigt, alltså inte bara då datorn påfrestas nämnvärt. Ibland klarar jag mig flera dagar utan att något händer.
Provade att köra enbart på det äldre paret minnen och det fungerade fint, visserligen provade jag bara en dag.
Idag provade jag att köra enbart på det nya paret minnen och datorn startade upp men skärm, tangentbors o.s.v startade inte. Provade då att flytta ut de två minnena till dom två yttre av minnesplatserna på moderkortet och då startade datorn som vanligt.
Har absolut ingen aning vad felet är. Borde ju inte vara något fel på minnesplatserna inners eftersom det gamla paret minnen fungerar finfint där.
Har dessutom kört memtest86+ i 20 timmar utan att något fel upptäcktes.
Någon som har någon tanke om detta?

Minneskort Asus M2N68-VM och minnena är corsair DDR2 PC6400 XMS2

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du med memtest, körde du alla 4 stickor på en gång, körde du dem en och en alternativt två och två eller testade du allihop?

Permalänk

Jag körde allihopa på sammagång vill jag minnas, planen var att jag sedan skulle ta två och två vilket aldrig hände