Klockat i7-2600k till 4.8 ghz vill få ut mer... kör 1866 på ram-minnena.

Permalänk

Klockat i7-2600k till 4.8 ghz vill få ut mer... kör 1866 på ram-minnena.

hej vill få ut mer av min i7:a använda fler multipliers. Har 1.4 vcore idag men kan ha något lägre för att få den stabilt.

Har kunnat köra 4.9 ghz (men den dör då i prime 95 efter ett tag) och 101 bclk á 48 multipliers (4848 ghz) kör 4.8 ghz atm.

vill ni ha specen så är det.

MAXIMUS IV EXTREME REV b3

Corsiar dominator gtx 2000 mhz.

Noctua dh 14

corsiar ax 1200

corsair800d

3 x gt 1850 rpm

2 stycken asus hd 6970 DIRECT DU II

snart en ocz vertex 3 120 gb

Permalänk
Skrivet av rickard1989:

hej vill få ut mer av min i7:a använda fler multipliers. Har 1.4 vcore idag men kan ha något lägre för att få den stabilt.

Har kunnat köra 4.9 ghz (men den dör då i prime 95 efter ett tag) och 101 bclk á 48 multipliers (4848 ghz) kör 4.8 ghz atm.

vill ni ha specen så är det.

MAXIMUS IV EXTREME REV b3

Corsiar dominator gtx 2000 mhz.

Noctua dh 14

corsiar ax 1200

corsair800d

3 x gt 1850 rpm

2 stycken asus hd 6970 DIRECT DU II

snart en ocz vertex 3 120 gb

blandade ihop din Vcore med Hzen. my bad, skyller på tidpunkten av dygnet.
4.9 ghz räcker inte det? jag menar visst det är kul med höga siffror. men det finns nog inget som är såpass krävande anyways. och lär alltid hitta någon annan flaskhals.

Permalänk

allt är klockat bra i datorn, det är en mycket bra rigg jag sitter på hade 21 grader i idletemp på den oklockad (3.8 ghz turbomode).

Vad tror du jag kan ändra för att få ut mer? för den biosen är ju über såvida man kan den!

Permalänk
Skrivet av Dougielol:

blandade ihop din Vcore med Hzen. my bad, skyller på tidpunkten av dygnet.
4.9 ghz räcker inte det? jag menar visst det är kul med höga siffror. men det finns nog inget som är såpass krävande anyways. och lär alltid hitta någon annan flaskhals.

alltså jag har ju knappt rört bios mycket. Men jag vet att 101 bclk går på 1.4 vcore. vad är då era förslag,

att höja multipliern mer eller att öka bclk samt hur mycket vcore till bör jag öka?

Vet att min vcore sitter något högt nu, klarar mig säkert på 1.36 till 1.38 vcore (till 100 * 48 bclk)

Permalänk
Medlem

mitt förslag är att du klockar ordentligt via bios , med funktioner som llc osv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

vad betyder llc? jag har nu klockat via bios, bara det att när man går till denna gräns behöver man mer finslipning...

Vad rekommenderar ni att jag ställer in?

Permalänk
Medlem

Load line calibration

Permalänk
Skrivet av rickard1989:

vad betyder llc? jag har nu klockat via bios, bara det att när man går till denna gräns behöver man mer finslipning...

Vad rekommenderar ni att jag ställer in?

Överklockning är inte en perfekt vetenskap då alla exemplar av processorer skiljer sig något från varandra.
Det gäller att testa sig fram och det kan gå fel så det är därför man bör göra sin oc innan man installerar OS osv. Du kanske behöver höja nb frekvensen eller liknande men det är svårt att veta utan att testa...

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Skrivet av chipsfingers:

Överklockning är inte en perfekt vetenskap då alla exemplar av processorer skiljer sig något från varandra.
Det gäller att testa sig fram och det kan gå fel så det är därför man bör göra sin oc innan man installerar OS osv. Du kanske behöver höja nb frekvensen eller liknande men det är svårt att veta utan att testa...

NB frekvensen vad reglerar den?

Permalänk
Medlem

låter som om du inte riktigt läst igenom grunderna alls.

FAQ: Överklockning - generellt om de olika termerna inom överklockning

Sandy Bridge K-processorer: Överklockningsresultat - sweclockers medlemmar har skapat en tråd där de delar med sig av sina sandy bridge överklockningsresultat samt vilka inställningar de kör med , antagligen väldigt intressant läsning för någon som dig .

Överklocka Intel Lynnfield - sweclockers har ännu inte skapat en överklockningsguide inriktad mot sandy bridge , denna om lynnfield är den nyaste , det kan vara värt att läsa endå , för att få ett hum om bra tillvägagångssätt

utöver detta så bör varje individuell inställning i bios vara beskriven i din moderkortsmanual.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av rickard1989:

allt är klockat bra i datorn, det är en mycket bra rigg jag sitter på hade 21 grader i idletemp på den oklockad (3.8 ghz turbomode).

Vad tror du jag kan ändra för att få ut mer? för den biosen är ju über såvida man kan den!

Hur varmt har du i rummet? 10 grader?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS