Mobil runt 6k. Svårt att välja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du skriver att du helt klart skulle ha tagit en iphone4. Men VARFÖR ?

Du håller med om att hårdvaran är värre på SGS2. Det enda du skriver positivt om iPhone4 är att den är verkligt enkel.

Det kan jag hålla med om. En tvååring fattar konceptet. Det tar 30 sekunder, sen har man fattat hur det hela funkar. So what ?

Är det värt att betala flera tusen extra för att få en telefon som kräver IQ 60 för att använda, istället för en som kräver IQ 62 att använda, när genomsnittsIQn ligger på 110 eller nåt ?
Är det verkligen bra att man har uttömt alla möjligheter efter 30 sekunder ? Eller är det bara kul att det finns något mer att undersöka och konfigurera dan efter att man börjat använda sin telefon ?

Jag fattar bara inte varför det är så många som bara "helt klart rekommenderar iPhone". Det verkar lite kultiskt.

Va!? Läs mitt inlägg igen?

Jag skrev att jag skulle köpa en iPhone OM(!) priset sattes efter vad mobilen faktiskt är värd och inte utefter vad kunden kan tänkas betala för den och det är långt ifrån verkligheten i dagsläget. Jag tycker personligen att en iPhone 4 är värd cirka 3500:- i dagsläget och inte de cirka 6000:- den kostar.

Jag gillar iPhone i grunden, men verkligen inte den löjligt höga prislappen. Jag förstår fortfarande inte vem f*n som väljer att köpa en iPhone 4 idag när det finns en uppsjö av klart bättre alternativ. Det är dock en grymt bra mobil, speciellt efter jailbreak. Det enda som egentligen talar emot ett köp är priset.

Jag är en av de som aldrig har, och troligtvis aldrig kommer att köpa en iPhone så länge Apple inte tar ett relativt pris för produkten. Jag har heller aldrig rekommenderat någon att köpa en iPhone hittills, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det i vissa fall. Vi har alla förstått att du är "Anti-iPhone", men du kanske ska ta och lugna ner dig litegrann?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vet inte om du druckit en kväll som denna eller varför du helt plötsligt är så aggressiv...

Hej!

Jag hade druckit en halv flaska rödvin och ett antal Baisley-shots.
Inlägget innehöll en del poänger men höll en onödigt hård ton. Jag ber om ursäkt för tonen och har raderat inlägget.

Mvh Oldskool

http://www.youtube.com/watch?v=z12Y7dtLOeo&feature=related
http://www.dn.se/ekonomi/inhumana-arbetsforhallanden-for-appl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hej!

Jag hade druckit en halv flaska rödvin och ett antal Baisley-shots.
Inlägget innehöll en del poänger men höll en onödigt hård ton. Jag ber om ursäkt för tonen och har raderat inlägget.

Mvh Oldskool

http://www.youtube.com/watch?v=z12Y7dtLOeo&feature=related
http://www.dn.se/ekonomi/inhumana-arbetsforhallanden-for-appl...

Det är lugnt, redigerade mitt inlägg med citatet också så nu glömmer vi det.

Även om vi sällan tycker likadant så gillar jag dina inlägg, de håller oftast en hög nivå innehållsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det är i alla fall starkt av dig att erkänna att hårdvarumässigt har de bästa androiderna gått om nu. Det är egentligen inte så konstigt, iPhone4 lanserades ju för snart ett år sedan och utveckling går snabbt.

*Massiv Wall of text om att Apple är jävulen själv*

Tyvärr toppar iPhone fortfarande försäljningslistorna hos t.ex. Telia pga folks okunskap, och när folk skriver in till t.ex. Sweclockers för att få en välunderrättad åsikt, så skriver fanbois i alla saker i stil med "För mig är iPhone den enda smartphonen", vilket är sämre för miljön, för de mänskliga rättigheterna, för den fria konkurrensen och för den vilseledda konsumenten som står där med sin iPhone och inte fattar nånting.

Det här var kanske lite hårt skrivet men det är så jag känner just nu, ledsen om jag trampade någon på tårna.

Fanboy varning

Permalänk
Medlem

Egentligen borde man jämföra Androider med den telefon som är närmast i pris - detta betyder att vi borde jämföra 3GSen á 5000 kronor med de andra.

Skrivet av Halldin:

Det handlar lite om vad man är villig att acceptera som konsument. En del har inget emot att dom måste pilla med mobilen, t.ex flasha den, ladda ner apps etc. för att få den i önskvärt skick. Andra vill att allting bara ska fungera och vara rätt från start (och den sistnämnda gruppen tenderar att välja Apple/iOs)

Du menar att man:
1. Köper en iPhone om man inte vill ladda ned apps
2. Köper en iPhone om man inte vill "flasha" (va?) sin mobil, något som nästan är ett måste på en iPhone (läs: jailbreaka)
?

Skrivet av S_Z:

Om nästa iPhone skulle visa sig totalt överlägsen och krossa alla androidmobiler så kan jag garantera att många av er här ändå inte skulle överväga att köpa en. Precis som många här inte skull köpa en iPad 2 trots att den prestandamässigt slår alla andra "surfplattor"...

Jag tror det har att göra med att jag väntar på RetinaPad. Om jag hade köpt en surfplatta idag hade det troligen blivit en iPad.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Du menar att man:
1. Köper en iPhone om man inte vill ladda ned apps
2. Köper en iPhone om man inte vill "flasha" (va?) sin mobil, något som nästan är ett måste på en iPhone (läs: jailbreaka)

Trams, gör dig inte till. Du vet nog lika väl som jag att majoriteten av användarna av iPhone inte använder jailbreak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Trams, gör dig inte till. Du vet nog lika väl som jag att majoriteten av användarna av iPhone inte använder jailbreak.

Du vet nog lika väl som jag att majoriteten inte "flashar" sina Androidmobiler, vad det nu innebär.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Du vet nog lika väl som jag att majoriteten inte "flashar" sina Androidmobiler, vad det nu innebär.

iPhone och iOS är större, de som inte har något emot att pilla med mobilen (typiskt överrepresenterat på Sweclockers av självklara skäl) tenderar att välja Android.

Många av de som bara vill ha en fungerande produkt som känns intuitiv att använda direkt ur lådan väljer iPhonen, trots fler begränsningar. Svårt att smälta för dig va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

iPhone och iOS är större, de som inte har något emot att pilla med mobilen (typiskt överrepresenterat på Sweclockers av självklara skäl) tenderar att välja Android.

Jag vågar påstå att majoriteten av de som går förbi medie/vänskapsbruset väljer Android.

Skrivet av Halldin:

Många av de som bara vill ha en fungerande produkt som känns intuitiv att använda direkt ur lådan väljer iPhonen, trots fler begränsningar.

Få människor i Sverige resonerar så när de köper en iPhone. Jag menar, hade det varit ett faktum hade jag haft en iPhone 4 här bredvid mig och inte en Desire HD!

Skrivet av Halldin:

Svårt att smälta för dig va?

Varför denna onödiga arrogans?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Få människor i Sverige resonerar så när de köper en iPhone. Jag menar, hade det varit ett faktum hade jag haft en iPhone 4 här bredvid mig och inte en Desire HD!

Fortfarande här och förkunnar sanningar, utan nån som helst underbyggnad... Kör hårt!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Fortfarande här och förkunnar sanningar, utan nån som helst underbyggnad... Kör hårt!

Att jag slipper synkronisera med iTunes och kan dela filer mellan program (Evernote, Dropbox, mailklienter och MMS hejvilt) har sparat mig åtskilliga timmar huvudbry. Det är enkelhet för mig.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Egentligen borde man jämföra Androider med den telefon som är närmast i pris - detta betyder att vi borde jämföra 3GSen á 5000 kronor med de andra.

Kan nämna att jag fick iPhonen (4) för 4800 kr.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Kan nämna att jag fick iPhonen (4) för 4800 kr.

Var det mycket repor på den ? Hur länge hade han haft den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Var det mycket repor på den ? Hur länge hade han haft den ?

Eller kanske dumt att räkna så. Men då man binder upp sig till ett abonnemang så blir totalkostnaden för mobilen 4800kr, precis som den blir för Samsung galaxy s2 nu. Så för mig känns det rättvist att räkna så, i alla fall då jag i vilket fall som helst skulle ta telefonen på abonnemang.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

iPhone och iOS är större, de som inte har något emot att pilla med mobilen (typiskt överrepresenterat på Sweclockers av självklara skäl) tenderar att välja Android.

Många av de som bara vill ha en fungerande produkt som känns intuitiv att använda direkt ur lådan väljer iPhonen, trots fler begränsningar. Svårt att smälta för dig va?

Precis, den enda aktören som verkligen erbjuder ett "It just works" ekosystem tills för ungefär ett halvår sedan är Apple med iPhone, då även Windows Phone kom in i bilden (som inte är "officiellt" lanserat i Sverige ännu). Men nu är det ju så att om man frågar här på sweclockers så får man alltid ett stort gäng utav de som vill pilla med mobilen och som bara hänger upp sig på att Android är det enda alternativet eftersom att det är "öppet". Något som för användarupplevelsen inte betyder ett skit förens man börjar installera custom UIs och liknande.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Att jag slipper synkronisera med iTunes och kan dela filer mellan program (Evernote, Dropbox, mailklienter och MMS hejvilt) har sparat mig åtskilliga timmar huvudbry. Det är enkelhet för mig.

Jag har i alla fall inte lyckats konfigurera ett exchange-konto i android. Nu senast försökte jag att göra det på min Streak (2.2.2) - gick inte alls. Har försökt att göra detsamma på 1.6, 2.0 och 2.1 också( på en x10 mini pro, en hero, en legend och en desire). Går inte på något enkelt sätt iallafall - det finns säkert nån workaround, men den har jag inte lyckats hitta ännu. På min iPhone gick det hur smidigt som helst. På min Nokia E52 gick det också relativt enkelt, men i android - nono. Min slutsats: Vill du enkelt komma åt mail på en exchange-server ska du INTE välja android.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Jag har i alla fall inte lyckats konfigurera ett exchange-konto i android.

Spelar ingen roll för mig då jag inte använder en exchange-server och jag värderar interaktion mellan program vad gäller filer samt att slippa oroa mig för att allt på mobilen försvinner om jag formaterar om min dator (samt andra roliga saker iTunes har att erbjuda) bra mycket högre än att jag inte kommer åt Exchange utan en app.

Skrivet av Ludde551:

Kan nämna att jag fick iPhonen (4) för 4800 kr.

Jag trodde vi utgick från raka kontantpriser. 3GSen kostar 5000 kronor på Apple.se olåst, en Optimus 2X går att hitta under 4000 kronor utan problem.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde551:

Kan nämna att jag fick iPhonen (4) för 4800 kr.

Har du lust att tipsa mig om hur/var du lyckades få en till detta pris?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Skrivet av fratey:

Spelar ingen roll för mig då jag inte använder en exchange-server

Ointressant. Intressant är väl om funktionen fungerar i resp OS?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Ointressant. Intressant är väl om funktionen fungerar i resp OS?

¿qué?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Har du lust att tipsa mig om hur/var du lyckades få en till detta pris?

"Eller kanske dumt att räkna så. Men då man binder upp sig till ett abonnemang så blir totalkostnaden för mobilen 4800kr, precis som den blir för Samsung galaxy s2 nu. Så för mig känns det rättvist att räkna så, i alla fall då jag i vilket fall som helst skulle ta telefonen på abonnemang."

Totalkostnaden blir 6456 kr.. med 3k frisa sms/mån och fri surf iaf :).. Studenterbjudande på CSN Tele 2. Telefonkostnaden blir som sagt 4.8k och resterande är abonnemangsavgifter samt inträdesavgifter o blah blah.
http://www.csn-kortet.se/studentrabatter/telefoni-och-bredban...

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig relativt (:D) neutral i denna debatt, men synen på att Android är pilligt är fortfarande enormt störande. Jag som själv gillar att pilla kan lugnt säga att om du vill kunna använda din Androidlur på samma vis du använder din iPhone out-of-the-box så behöver du inte pilla. Jävla svårt för folk att förstå detta.

Som jag sa tidigare, att byta UI är INTE pilligt. Det är som (jag tidigare sa) att det är pilligt att ladda ner valfri app från Market/iTunes. Tycker man det är pilligt så skall man inte köpa sig en smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag ställer mig relativt (:D) neutral i denna debatt, men synen på att Android är pilligt är fortfarande enormt störande. Jag som själv gillar att pilla kan lugnt säga att om du vill kunna använda din Androidlur på samma vis du använder din iPhone out-of-the-box så behöver du inte pilla. Jävla svårt för folk att förstå detta.

Som jag sa tidigare, att byta UI är INTE pilligt. Det är som (jag tidigare sa) att det är pilligt att ladda ner valfri app från Market/iTunes. Tycker man det är pilligt så skall man inte köpa sig en smartphone.

Det är väl mer så att om man inte bryr sig så är iOS och WP7 egentligen bättre OS. Gillar man att pilla med Android, mao bryr sig om öppenheten så är Android däremot bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är väl mer så att om man inte bryr sig så är iOS och WP7 egentligen bättre OS. Gillar man att pilla med Android, mao bryr sig om öppenheten så är Android däremot bäst.

Men på vilka sätt är de bättre operativsystem? Jag har inte använt varken iOS eller WP7 så mycket, men jag finner det senare intressant. Visst är gränssnittet på iPhone barnsligt enkelt och tilltalar antagligen helt nya användare mest men jag kan inte riktigt förstå hur vanilla-Android är så mycket krångligare.