Asus M5A99X Evo med AMD 990X för AM3+

Permalänk
Melding Plague

Asus M5A99X Evo med AMD 990X för AM3+

I början av juni släpps de första moderkorten med nya styrkretsar i 900-serien för AMD AM3+ och Bulldozer. SweClockers kan redan nu avslöja en rykande färsk modell från Asus.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

varför är moderkortsnyheter så tråkiga?

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

varför är moderkortsnyheter så tråkiga?

AM3+ moderkorten är väll ändå intressanta :/

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk

Snyggt moderkort. Om nu det har någon betydelse. Hoppas AM3+ blir lyckat för AMD!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

DREWL!!! Vill HA!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte riktigt meningen med att lansera moderkort innan bulldozer är ute. Finns det tillräckligt mycket folk som ska uppgradera bara MBO i väntan på bulldozer?

Permalänk
Medlem

Min gissning är att tragiskt nog är PS/2 porten kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxMi-24:

Jag förstår inte riktigt meningen med att lansera moderkort innan bulldozer är ute. Finns det tillräckligt mycket folk som ska uppgradera bara MBO i väntan på bulldozer?

Skall man handla nytt och funderar på ett AMD system så kan man lika gärna köpa ett sånt här som ett 890 mobo

Skrivet av DUNXIII:

Min gissning är att tragiskt nog är PS/2 porten kvar.

Tack och lov för det. PS/2 klarar av NKRO det gör inte USB. På USB-anslutna tangetbord kan man uppleva lagg, aldrig på PS/2

Se dessutom hur det gick för Abit när dom tog bort PS/2.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

varför är moderkortsnyheter så tråkiga?

jag tycker helt tvärtom, jag blir ju till mig i byxan nästan varje gång moderkortsnyheterna kommer

Permalänk
Medlem

roligt dock med sli-söd via amd chipset, väldigt spännande.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av DUNXIII:

Min gissning är att tragiskt nog är PS/2 porten kvar.

Tragiskt ? mitt t-bord har inte ens usb eller PS/2 men men tycker ändå att PS/2 slår usb, förstår själv inte varför det finns t-bord utan PS/2.

Trevlig nyhet i övrigt, undrade just över när det skulle komma bilder och SLI nyheten är nog det bästa jag hört på många många år

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Asheileon:

Tragiskt ? mitt t-bord har inte ens usb eller PS/2 men men tycker ändå att PS/2 slår usb, förstår själv inte varför det finns t-bord utan PS/2.

Trevlig nyhet i övrigt, undrade just över när det skulle komma bilder och SLI nyheten är nog det bästa jag hört på många många år

Låt mig gissa, IBM M2 med DIN-kontakt och DIN->PS/2 adapter?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Vet att det knappt är någon skillnad, men år 2011 måste man väll ändå kunna erbjuda x16 på minst två stycken pci-e. Besviken.

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Vet att det knappt är någon skillnad, men år 2011 måste man väll ändå kunna erbjuda x16 på minst två stycken pci-e. Besviken.

Det fixar 990FX.

990X, som kortet i artikeln är bestyckat med, klarar inte mer än 1x16 eller 2x8.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Låt mig gissa, IBM M2 med DIN-kontakt och DIN->PS/2 adapter?

DIN stämmer, men med M2 vet jag inte ? är ett 1391411 från -92

Trevligt bord, blir dock ett Qpad MK-80 när det släpps så får mitt "gamla" ta plats bland resten av samlingen av M-bord

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Vet att det knappt är någon skillnad, men år 2011 måste man väll ändå kunna erbjuda x16 på minst två stycken pci-e. Besviken.

Skrivet av Nilzohn:

Det fixar 990FX.

Nu vet jag att det inte går att köra Dozer i mitt moderkort, men
dubbla x16 är inga problem. Kör 790FX...

OnT: Pr0N.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hoppas ASUS håller vad dom lovar att det ska gå att köra bulldozer på Corshair IV Formula då det åtminstonne klarar 2x16x på Pci-E
Så man slipper köpa en massa nya moderkort i första svängen.
Annars så var det väl inget speciellt nytt med 990X och SB950

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Alltid kul med nya saker!

Ska bli intressant att se vad de släpper för mini-ITX modeller

Skrivet av AMD_PERA:

Annars så var det väl inget speciellt nytt med 990X och SB950

Förutom SLI på AMD chip då ?

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nu vet jag att det inte går att köra Dozer i mitt moderkort, men
dubbla x16 är inga problem. Kör 790FX...

OnT: Pr0N.

Fortfarande FX.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fortfarande FX.

Ja...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Vad är problemet då ?

FX är de enda som klarar 16/16
X har 8/8
GX har 8/8 eller 1x 16 + inbyggd GPU

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Alltid kul med nya saker!

Förutom SLI på AMD chip då ?

//BG

Vem behöver sli?
Jo, AMD behöver sli för att knäppa intel på näsan och ta lite nvidia kunder till AMD processorsidan.
Eftersom AMD inte ligger så långt efter i spelprestanda och troligen blir mycket billigare.
Det har varit lite för mycket intel/nvidia mot AMD/ATI nu kan ju AMD och intel slåss om samma kunder.
Det är nu inte så självklart att köpa intel om man vill köra sli.
Nu kan ju nvidia användare köpa ett Bulldosersystem utan att behöva byta sitt nvidiakort.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Satan sicken smaskigt stor kylare dom har på VRM

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Härligt att de inte snålar med SATA III-portar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt att de inte snålar med SATA III-portar

Härligt att de inte snålar med USB portar!!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Härligt att de inte snålar med USB portar!!

Det med. Ett riktigt fläskigt moderkort

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vad är problemet då ?

FX är de enda som klarar 16/16
X har 8/8
GX har 8/8 eller 1x 16 + inbyggd GPU

Det undrar jag också...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

billigt ju

prisuppgift okänt?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, bra med många USB och SATA. Och rejäl kylare på VRM. Hoppas också på att Dozer kan köras utan någon prestandaförlust på CIVF då jag sitter på ett sånt och tycker det är trevligt. Turbocore och nedklockning/powergating är tämligen ointressant för mig så om det inte funkar med AM3-kort gör det inte så mycket.

Skrivet av Gulbanan:

billigt ju

Kortet som är prisgivet via Prisjakt är ett 'gammalt' kort.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10