Ska ev arrangera ett 100 pers LAN, vart kan jag hyra switchar etc.

Permalänk
Medlem

Ska ev arrangera ett 100 pers LAN, vart kan jag hyra switchar etc.

Tjena! Jag vart trött på att tråkiga Lkpg inte har några störreLAN så nu tänkte jag ta tag i det. Just nu är detta i Alpha så att säga. Jag måste redovisa till kommunen vad jag behöver hyra för utrustning m.m för att få pengar på 10.000kr sen ska det va inträde på 150kr, blir det 100 personer så kan jag röra mig med 25.000kr allt som allt. Så vad kan det kosta för att hyra switchar etc för 100 personer? Är det absolut svindyrt så bara prisen skenar iväg eller är det rimligt? Vart kan jag hyra utrustning i Östergötland?

Läs senaste posterna i tråden, allt annat är gammalt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Vet inte om du bara har tänkt att arrangera ett LAN, eller om det ska vara återkommande. Om det ska vara återkommande så tycker jag att du ska köpa utrustning istället.
10/100 switchar räcker gott för spel och dom kostar inte speciellt mycket. 8*16portars räcker ju och dom kan du skaffa för 600kr st. Sedan sätter du en dator med 2 nätverkskort och M0n0wall som router och saken är biff. Sedan tillkommer ju kablar och grendosor för ström och nätverk men det får du ju räkna på hur mycket du behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Vet inte om du bara har tänkt att arrangera ett LAN, eller om det ska vara återkommande. Om det ska vara återkommande så tycker jag att du ska köpa utrustning istället.
10/100 switchar räcker gott för spel och dom kostar inte speciellt mycket. 8*16portars räcker ju och dom kan du skaffa för 600kr st. Sedan sätter du en dator med 2 nätverkskort och M0n0wall som router och saken är biff. Sedan tillkommer ju kablar och grendosor för ström och nätverk men det får du ju räkna på hur mycket du behöver

Internet ska det vara också, glömde det. Tyvärr så får jag inte köpa några saker pga av regler för att få den här "ungdomschecken" på 10.000kr. Vilket är ganska tråkigt, men kanske kan diskutera fram en lösning med kommunen. Blir det lyckat så kommer det så klart att göras om och då tjänar man ju på att redan ha utrustning. Vad jag fattar efter lite googlande så är M0n0wall en brandvägg? Är inte så haj på mjukvara men jag lär mig. ^^ Hur funkar det där med datorn som ska ha M0n0wall? Ska jag koppla huvud-TP-kabeln* först till den datorns egna nätverkskort(i moderkortet) och sen från det extra nätverkskortet till en switch/(router?) som i sin tur skickar trafik till varje enskild switch? Har jag fattat rätt? Kan en Tp kabel* räcka för att stödja trafiken till 100 datorer? Vad krävs från en dator för att klara av det? Lite flumt skrivet tyvärr men hoppas du förstår

Är detta vad jag behöver? http://www.inet.se/kundvagn/visa/414664/lan

*Som man vanligtvis koppar till routern hemma för tillgång till internet.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Du bör undivka Corsairs CX serie i nätdelar btw.. extremt dålig kvalite..
Och sen valde du SO-DIMM minne för datorn som inte passar för det moderkortet..

Inte säker vad för prestanda som krävs för en sån router dator dock..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Köp några begagnade cisco/hp 24/48 portare, finns en hel del beg att hitta, eller bilda en förening som håller i det
http://www.tradera.com/Begagnade-Cisco-Catalyst-2950-24p--auk...
http://www.blocket.se/stockholm/2st_cisco_switchar_48_portar_...
eller något liknande, de duger bra till ett lan och kostar inte skjortan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha så det var laptop minnen jag tog. Datorn plockade ihop var bara på måfå så det ändras senare. Nja förning är nog lite längre än vad jag tänkt mig. Mening är ju att kommunen i grund och botten ska stå för allt med en start avgift på 10K så man kan börja på nåt. Sen kommer ju mer pengar (15K vid 100 personer) för att att hyra en lokal, internet samt el utrustning. 24p switcharna såg intressanta ut, dock kostade dom nya som jag la i kundvagnen 80 kr mer, nya grejer känns mer pålitligt men det är nog bara jag som är lite kinkig.

För elen så skulle 4 såna här bli perfekt: http://www.elbjorn.se/sv/produkter/produkt.asp?id=E2467120 på dubbla rader med 32 platser, 2 st 16p switchar, 8 st grendosor med 4/5 stickkontakter vardera, samt 8 st kablar på 25m, 15m och 10m.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Fyra byggcentraler a 16A styck, det ger i runda slängar (4*16)*230W teoretiskt maximalt effektuttag på 14,72kW.
Säg 60 datorer, på lågt räknat 200W per styck, skulle ge 12kW i last.
100 datorer skulle i så fall ge ett effektuttag på 20kW, dels skulle ni behöva fler/ordentliga byggcentraler, dels skulle lokalen som sådan vara utrustad med rekorderlig strömförsörjning, sen skulle troligen lokalen ni hyr få en skaplig ökning på sin elräkning, så där får ni nog vara med och skjuta till pengar.

Varje byggcentral är skyddad med jordfelsbrytare, Pelle nere i hörnet har ett undermåligt nätaggregat ifrån A*e of Sweden, gissa om övriga besökare anslutna till samma byggcentral blir förbannade när deras datorer dör samtidigt, helt utan förvarning.

Det krävs ganska mycket research, i flera olika plan, för att ett arrangemang som detta inte skall bli enbart en kostsam historia, men lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

32 datorer plus skärm per byggcentral, bör inte det funka? 4 st 3-fas behövs eller kan man serie koppla 2 och två? Eller blir det för mycket kräm? Det får jag dock kolla upp så det finns. Hur klarar sig dreamhack? Jag planerar 100 dom har 10 tusen burkar som ska ha ström.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Internet ska det vara också, glömde det. Tyvärr så får jag inte köpa några saker pga av regler för att få den här "ungdomschecken" på 10.000kr. Vilket är ganska tråkigt, men kanske kan diskutera fram en lösning med kommunen. Blir det lyckat så kommer det så klart att göras om och då tjänar man ju på att redan ha utrustning. Vad jag fattar efter lite googlande så är M0n0wall en brandvägg? Är inte så haj på mjukvara men jag lär mig. ^^ Hur funkar det där med datorn som ska ha M0n0wall? Ska jag koppla huvud-TP-kabeln* först till den datorns egna nätverkskort(i moderkortet) och sen från det extra nätverkskortet till en switch/(router?) som i sin tur skickar trafik till varje enskild switch? Har jag fattat rätt? Kan en Tp kabel* räcka för att stödja trafiken till 100 datorer? Vad krävs från en dator för att klara av det? Lite flumt skrivet tyvärr men hoppas du förstår

Är detta vad jag behöver? http://www.inet.se/kundvagn/visa/414664/lan

*Som man vanligtvis koppar till routern hemma för tillgång till internet.

Ja om du inte kan köpa något alls så blir det svårt kan man ju säga. Såg att det fanns en guide här på Sweclockers hur du bygger din egen router med pfSense vilket funkar lika bra som M0n0wall.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
Ja en 100mbit räcker om inte alla ska sitta på youtube och tanka grejer samtidigt. När jag har fixat LAN så har jag bara haft en 10/10 lina ut mot nätet, men det funkar om man bara ska spela. Belastningen har legat på 0,5-2 mbit när ca 60 personer sitter och spelar ut på internet. Men bandbredd kan man inte få nog av
Elen kan vara ganska svårt att lösa men det beror mycket på lokalen. Jag har lyckats lösa el för ca 70 datorer utan byggcentraler i dom lokalerna som vi har anordnat LAN i. Om du har tänkt använda byggcentraler så måste du tänka på att du skall koppla in byggcentralerna någonstans också, vilket brukar vara det svåra att lösa. Kolla upp elschema över lokalerna ni ska vara i och se om det går att lösa utan.
Jag skulle köra på nya switchar med autosense,uplink o.s.v. inte kul och stå med en eller två dåliga switchar när LANet ska börja heller.
Det är en del att tänka på, mycket beror på lokalen man ska vara i också.
Ett tips är att kolla så att uppkopplingen funkar någon dag innan LANet ska vara också. Man brukar ju köra igång på fredagskvällar och då brukar det inte vara lätt att få tag på tekniker om något strular med uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Ja om du inte kan köpa något alls så blir det svårt kan man ju säga. Såg att det fanns en guide här på Sweclockers hur du bygger din egen router med pfSense vilket funkar lika bra som M0n0wall.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
Ja en 100mbit räcker om inte alla ska sitta på youtube och tanka grejer samtidigt. När jag har fixat LAN så har jag bara haft en 10/10 lina ut mot nätet, men det funkar om man bara ska spela. Belastningen har legat på 0,5-2 mbit när ca 60 personer sitter och spelar ut på internet. Men bandbredd kan man inte få nog av
Elen kan vara ganska svårt att lösa men det beror mycket på lokalen. Jag har lyckats lösa el för ca 70 datorer utan byggcentraler i dom lokalerna som vi har anordnat LAN i. Om du har tänkt använda byggcentraler så måste du tänka på att du skall koppla in byggcentralerna någonstans också, vilket brukar vara det svåra att lösa. Kolla upp elschema över lokalerna ni ska vara i och se om det går att lösa utan.
Jag skulle köra på nya switchar med autosense,uplink o.s.v. inte kul och stå med en eller två dåliga switchar när LANet ska börja heller.
Det är en del att tänka på, mycket beror på lokalen man ska vara i också.
Ett tips är att kolla så att uppkopplingen funkar någon dag innan LANet ska vara också. Man brukar ju köra igång på fredagskvällar och då brukar det inte vara lätt att få tag på tekniker om något strular med uppkopplingen.

Tack så mycket för du hjälper mig! Jo det får bli lite regler på lanet när det gäller internet användandet, så det flyter på bra. Våran gymnastiksal på skolan har 3-fas tex vad det nu ska va bra för. Så det bör finnas i dom flesta lokalerna men jag ska så klart kolla innan jag hyr nåt. Som jag skrivit tidtagare så tänkte jag mig: Dubbla rader med 32 platser, 2 st 16p switchar, en byggcentral som förser 8 st eldosor med ström, typ 5 stickkontakter i varje. Och sen 25m, 20m och 10m kabel till varje dosa. Det blir som jag sett DreamHack lösa sin el.

Den switchen jag länka från inet, är den bra? Och skrev jag rätt när det gäller hur man bygger upp nätverket? Eller fattade jag fel?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Är lite osäker på hur mycket man kan belasta en byggcentral, men skulle nog inte köra mer än 30 datorer per central. Du kan inte seriekoppla byggcentralerna heller så du tänker på det. Men jag är ingen el-expert, men kanske finns någon annan här som är bättre på det.
Vet inte om jag förstod dig rätt nu, ska du bara ha 32 platser nu? I så fall är det ju enklare. Tänk igenom innan hur du ska koppla ihop nätverket också så det inte fattas portar i switcharna, uplink till nästa switch och så tar 1-2 portar i switchen.

Permalänk

Du bör räkna med två stickkontakter per datorplats. En för datorn och en för skärmen.

Switchen har goda omdömen och recensioner där jag har sett.

I övrigt alltid trevligt med nya initiativ.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Skrivet av beatles-3122:

Du bör räkna med två stickkontakter per datorplats. En för datorn och en för skärmen.

Switchen har goda omdömen och recensioner där jag har sett.

I övrigt alltid trevligt med nya initiativ.

Eller så skriver man på sidan där man anmäler sig att man får ett uttag per dator, så får dom ta med sig en grendosa själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Är lite osäker på hur mycket man kan belasta en byggcentral, men skulle nog inte köra mer än 30 datorer per central. Du kan inte seriekoppla byggcentralerna heller så du tänker på det. Men jag är ingen el-expert, men kanske finns någon annan här som är bättre på det.
Vet inte om jag förstod dig rätt nu, ska du bara ha 32 platser nu? I så fall är det ju enklare. Tänk igenom innan hur du ska koppla ihop nätverket också så det inte fattas portar i switcharna, uplink till nästa switch och så tar 1-2 portar i switchen.

Nej, nej alltså det blir 4 st dubbla rader med 32 plaster vardera. Så man sitter mittemot varandra. Jo altså jag går efter att det ska finnas 4 st 3-fas någonstans byggnaden som jag kan dra elen ifrån. Annars om det bara finns 2 tex så får man ju fiffla lite på annats sett. Lär ju blir rena kabelhärvan med det får man styra upp.

Och ja det blir ett uttag per person, sen får man ha med sig en dosa själv.

Så här tänker jag, tänker jag rätt?

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Oh ja, en sak ni bör tänka på. Ha stränga regler mot att inte släppa in folk som inte har med Lanet att göra.
Kommer ihåg för många många år sen då jag lanade och några snor ungar hade smitit in och snodde min telefon bland annat..
Ha typ nått sorts stämpel system på handen eller liknande.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Oh ja, en sak ni bör tänka på. Ha stränga regler mot att inte släppa in folk som inte har med Lanet att göra.
Kommer ihåg för många många år sen då jag lanade och några snor ungar hade smitit in och snodde min telefon bland annat..
Ha typ nått sorts stämpel system på handen eller liknande.

Ja då, jag ska ha olika Crew grenar, det ska alltid finnas 3-4 personer dygnet runt som ska kontrollera säkerhet osv. Så byten på att vakta dörren till lanet kommer att finnas. Bara för att underlätta så kommer man få en liten lön för det, då det kan va relativt tråkigt att sitta där. Men enbart folk som betalat bordsplats får komma in, man får inte ta med sig en kompis bara för att se hur det ser ut eller dyl. Samma sak när dte gäller alkohol osv. Bryt mot reglerna och du blir utkastad med huvet före.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av Mordarosten:

Nej, nej alltså det blir 4 st dubbla rader med 32 plaster vardera. Så man sitter mittemot varandra. Jo altså jag går efter att det ska finnas 4 st 3-fas någonstans byggnaden som jag kan dra elen ifrån. Annars om det bara finns 2 tex så får man ju fiffla lite på annats sett. Lär ju blir rena kabelhärvan med det får man styra upp.

Och ja det blir ett uttag per person, sen får man ha med sig en dosa själv.

http://laddauppbilder.se/?di=1513045132855

Så här tänker jag, tänker jag rätt?

Ja det funkar så. Du skulle ju kunna seriekoppla några av switcharna också så du får 1 switch på varje sida av raden med bord om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Ja det funkar så. Du skulle ju kunna seriekoppla några av switcharna också så du får 1 switch på varje sida av raden med bord om du förstår vad jag menar.

2 switchar per bord så seriekoppla dom alltså? Istället för 8 kablar till varje så blir det 4. ja, jag tror jag fattar ^^

Tror nog jag fattat det jag behöver veta när det gäller nätverket, tack som fasen för hjälpen! Kommer så klart upp ett galleri vid ev event. Jag letar lokal just nu.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Har du nån som är eldsäkerhetsansvarig? Nån som kan det här med el? Med så många personer som ska koppla in sina datorer, laddare, kaffebryggare och annat vad man kan tänka sig kan det gå riktigt illa.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johan^junior:

Fyra byggcentraler a 16A styck, det ger i runda slängar (4*16)*230W teoretiskt maximalt effektuttag på 14,72kW.
Säg 60 datorer, på lågt räknat 200W per styck, skulle ge 12kW i last.
100 datorer skulle i så fall ge ett effektuttag på 20kW, dels skulle ni behöva fler/ordentliga byggcentraler, dels skulle lokalen som sådan vara utrustad med rekorderlig strömförsörjning, sen skulle troligen lokalen ni hyr få en skaplig ökning på sin elräkning, så där får ni nog vara med och skjuta till pengar.

Varje byggcentral är skyddad med jordfelsbrytare, Pelle nere i hörnet har ett undermåligt nätaggregat ifrån A*e of Sweden, gissa om övriga besökare anslutna till samma byggcentral blir förbannade när deras datorer dör samtidigt, helt utan förvarning.

Det krävs ganska mycket research, i flera olika plan, för att ett arrangemang som detta inte skall bli enbart en kostsam historia, men lycka till.

Jag vet inte hur du tänkt när du räknar på lasten ? räknar du enfas eller ? uppemot 30KW borde väl vara rimligt att lasta fördelat på 4 centraler?

Elen bör ni rita upp ett schema på, beräkna nånstans 400W per plats (tycker jag iallafall, 200W är klent eller är det bara gamla cs datorer?) , varje vägguttag sitter inte till en egen fas, så här måste ni ha koll på det, ett vägguttag (10A) kan lastas ca 2.5KW, dvs kanske 6-7 datorplatser i praktiken, men kommer nån med en jättemaskin så kan den dra mera. kolla upp det lite, man kan ju ofta överlasta lite , eftersom datorerna inte drar max hela tiden och alla maxar inte heller vid samma tid.
3 fas är bra att ha, men lastbalanseringen kräver ändå lite tänkande, matas rummet med en 16A 3 fas så räcker det ju inte på långa vägar även om det finns flera uttag, ni får helt enkelt kolla o rita ett schema så ni lastbalanserar, för 100 datorer bör ni ha tillgång till 63A matning som minimum men det är i minsta laget (det är lätt att snedbelasta eller få strömspikar o då löser säkringarna) , men har ni bara 32 A så lär det inte funka alls. Ni får helt enkelt kolla upp lokalen noga och göra ett elschema på den som tar hänsyn till matningarna och varifrån de kommer.

Håll koll på switchkopplingen, kör ni med "dumswitchar" så får ni absolut inte koppla så det blir loopar, då stannar nätet, det finns funktioner i tex sisco switchar som fixar det själv genom att stänga av "loopportarna" tänk också på att den switch som sitter mot routern får mest belastning, här kanske ni borde ha en Gbit version, den länkar ihop alla andra switcharna mot routern har ni en Gbitare där så kan det bli lite bättre fart för en liten extrakostnad, (accesswitcharna duger bra att köra med 100mbit.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur du tänkt när du räknar på lasten ? räknar du enfas eller ? uppemot 30KW borde väl vara rimligt att lasta fördelat på 4 centraler?

Elen bör ni rita upp ett schema på, beräkna nånstans 400W per plats (tycker jag iallafall, 200W är klent eller är det bara gamla cs datorer?) , varje vägguttag sitter inte till en egen fas, så här måste ni ha koll på det, ett vägguttag (10A) kan lastas ca 2.5KW, dvs kanske 6-7 datorplatser i praktiken, men kommer nån med en jättemaskin så kan den dra mera. kolla upp det lite, man kan ju ofta överlasta lite , eftersom datorerna inte drar max hela tiden och alla maxar inte heller vid samma tid.
3 fas är bra att ha, men lastbalanseringen kräver ändå lite tänkande, matas rummet med en 16A 3 fas så räcker det ju inte på långa vägar även om det finns flera uttag, ni får helt enkelt kolla o rita ett schema så ni lastbalanserar, för 100 datorer bör ni ha tillgång till 63A matning som minimum men det är i minsta laget (det är lätt att snedbelasta eller få strömspikar o då löser säkringarna) , men har ni bara 32 A så lär det inte funka alls. Ni får helt enkelt kolla upp lokalen noga och göra ett elschema på den som tar hänsyn till matningarna och varifrån de kommer.

Håll koll på switchkopplingen, kör ni med "dumswitchar" så får ni absolut inte koppla så det blir loopar, då stannar nätet, det finns funktioner i tex sisco switchar som fixar det själv genom att stänga av "loopportarna" tänk också på att den switch som sitter mot routern får mest belastning, här kanske ni borde ha en Gbit version, den länkar ihop alla andra switcharna mot routern har ni en Gbitare där så kan det bli lite bättre fart för en liten extrakostnad, (accesswitcharna duger bra att köra med 100mbit.)

När pilledutter försöker sig på konststycken som att fördela last över faser, så brukar det sällan gå så vidare bra, därav räknade jag med 16A per byggcentral, grenuttag kan vara djävulens påfund, och i ett fall som detta kan det lätt bli det, då folk skulle ombedas att ta med egen elektrisk utrustning.

Vart du får 2,5kW per säkring i en byggcentral, ja, det hoppas jag att du har belägg för, länka gärna till tillverkaren, så skall jag omedelbart kontakta elsäkerhetsverket.

Å andra sidan, rådande bestämmelser säger att du får lasta 13A på en förbindelse á 1,5mm², så det skulle ge 2,99kW per säkring, säg dock gärna till när du hittat sådana byggcentraler.

Och nej, överlast är tämligen infantilt att ta med i beräkningarna då det sitter automatsäkringar i byggcentralerna.

Lycka till med elläran mrqaffe

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Rekordmedlem

Jag syftade inte specifikt en byggcentral, men det viktigaste är ju att man är medveten om att man ska tänka efter och kolla allt många ggr, det är ju inte skoj om man får avbrott hela tiden pga att man står där med en 16A matning till 100 lanare, det gör ju ingen glad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer rådfråga och ev ha med en elektriker på uppbyggnaden bara för att slippa avbrott i nätet och brandrisk. Förövrigt så gäller samma regler som på DreamHack, enbart dator och skärm och telefon laddare. Vill man ha kaffe får man gå till macken etc.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Jag kommer rådfråga och ev ha med en elektriker på uppbyggnaden bara för att slippa avbrott i nätet och brandrisk. Förövrigt så gäller samma regler som på DreamHack, enbart dator och skärm och telefon laddare. Vill man ha kaffe får man gå till macken etc.

Ett tips är ju att crew kör försäljning av bland annat kaffe, sen kanske lite godis och läsk etc. Brukar vara mycket uppskattat när vi kör lan (burkar ligga mellan 30-70 pers) så folk slipper lämna lokalen direkt de vill ha kaffe etc. Ni borde ändå ha ett crew-area som jämt är bemannat, så då är det mycket enkelt att sätta upp enkel försäljning. Fråga grossister/företag/caféer i närheten om de kan ställa upp med leverans och att ni blir fakturerad i efterhand på det ni säljer (och helst har möjligheten att lämna tillbaka det i inte säljer).
Även en eller två microvågsugnar kan vara bra att ha, så folk kan ha med sig pan-pizzor etc. Helst möjlighet att använda kyl/frys för deltagarna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomies:

Ett tips är ju att crew kör försäljning av bland annat kaffe, sen kanske lite godis och läsk etc. Brukar vara mycket uppskattat när vi kör lan (burkar ligga mellan 30-70 pers) så folk slipper lämna lokalen direkt de vill ha kaffe etc. Ni borde ändå ha ett crew-area som jämt är bemannat, så då är det mycket enkelt att sätta upp enkel försäljning. Fråga grossister/företag/caféer i närheten om de kan ställa upp med leverans och att ni blir fakturerad i efterhand på det ni säljer (och helst har möjligheten att lämna tillbaka det i inte säljer).
Även en eller två microvågsugnar kan vara bra att ha, så folk kan ha med sig pan-pizzor etc. Helst möjlighet att använda kyl/frys för deltagarna med.

Jajamensan, vi ska ett crew-area där vi har egna datorer och kan sova. Det ska finnas info där och jag letar efter en lokal med kök. Men finns det inget kök så kommer jag låna en kaffebryggare modell större och 3 mikrovågsugnar ungefär. Vi kommer va ca 15-20 pers i crew. Säkerhet, turneringar, info, internet och el, mat och dryck m.m. Det behöv lite folk.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak nu när jag läst igenom nästan hela tråden.
Elen kan jag ingenting om men nätverket är jag väl lite mera insatt i.
Ok, du ska ha dubbla rader med 32 plaster och två 16 portars switchar vid varje rad.
Det låter bra men switchen som du valt har endast 16 portar och ingenting mera. Dvs, du blir av med 1 port på varje switch som är kopplad till centralswitchen. Så vid varje dubbelrad blir det alltså 30 platser.

Permalänk
Medlem

Om du fortfarande letar switchar till lanet så kan du skicka mig ett pm. Jag har en hel del switchar som t.ex 24 portars Nortel switchar och Extreme networks summit 1i gigabit switchar med 2st gbic(fiber) för att länka ihop switcharna eller 6st ethernet om man nu inte ska köra fiber.

Permalänk

Sjukligt bra idé!!!!!!! Men hur får man reda på detta event?

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visslaren:

Kom att tänka på en sak nu när jag läst igenom nästan hela tråden.
Elen kan jag ingenting om men nätverket är jag väl lite mera insatt i.
Ok, du ska ha dubbla rader med 32 plaster och två 16 portars switchar vid varje rad.
Det låter bra men switchen som du valt har endast 16 portar och ingenting mera. Dvs, du blir av med 1 port på varje switch som är kopplad till centralswitchen. Så vid varje dubbelrad blir det alltså 30 platser.

Ja asså dubbla rader med 16 plaster på vardera sida. 2 switchar på varje "dubbelrad". Men är det inte 16 portar plus en port på baksidan av switchen där man kopplar in sladden som ska gå till routern osv? Annars får jag så klart tänka om och köra på 30 platser. Men bra att du påpeka det.

Skrivet av Botji:

Om du fortfarande letar switchar till lanet så kan du skicka mig ett pm. Jag har en hel del switchar som t.ex 24 portars Nortel switchar och Extreme networks summit 1i gigabit switchar med 2st gbic(fiber) för att länka ihop switcharna eller 6st ethernet om man nu inte ska köra fiber.

Du har PM.

Skrivet av cybertomten:

Sjukligt bra idé!!!!!!! Men hur får man reda på detta event?

Om Swec regler tillåter så kommer jag länka till eventet i forumet samt info, annars kommer vi sätta upp affischer i hela lkpg. Eventet är just nu i Alpha stadiet så eventet kommer troligtvis hållas i slutet på sommaren, kanske tidigare, kanske senare. Blir det lyckat kommer det återkomma.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Åh, arrangera lan.
Minns det som igår ...

Jag har vart med o kört ett par, så att säga, ca 45-50 st.

Vi hade alltid i runda slängar
Två elektriker.
Två-tre nätverkstekniker.
Tre-fyra lokalansvariga. Dom tog hand om lokalen, såg till att bord o stolar fanns till hands,såg till att alla i crew visste om nummer till vaktmästare, kommunens tekniker, ja alla som kunde behöva ringas till. osv.
Tre-fyra spel/event ansvariag.
Två-tre kioskansvariga.
Dock skötte vi alla om kiosk ock säkerhet när vi fanns på plats, så att säga.
Den som va närmast tog betalt lr kastade ut.

Det är oftast väldigt mycket byråkrati och pappersvändande för att få igenom ett lan.
Äldre personer inom kommunen/skolan som inte vet vad det handlar om brukar tycka det är lättare att säga nej än att sätta sig in i det.
Så att stå på sig, nästan tjata, brukar funka.
Även ekonomi kan vara ett problem i början , innan man har kört ett par gånger och fått ihop utrustning och ett kapital. I våran "förening" gick vi in med ganska stort belopp per person innan vi fick ett bra kapital. Om ja inte minns fel hade vi bortåt 4-5 k i "kassan" när vi la ner föreningen och delade upp det som var kvar mellan oss tre som va sist ut.
Vi köpte in billiga switchar när vi fick chansen till det, en del beg. o vissa nya. TP-kabel fick vi en del till skänks och grendosor köpte vi ett helt parti på Rusta en gång när dom sålde ut billigt.
Lokaler och internet bollade vi fram o tillbaka många gånger. Vi hade en bra lokal när vi började men efter två år fick vi inte vara kvar p.g.a en stönig granne och en konservativ präst. Dock hade vi en kämpande lärare på vuxenskolan på vår sida sista halvåret, då dom även hyrde i denna lokal.
Sen var vi nått år i en lokal där b.la fritidsgården låg, så vi fick mycket hjälp av dom, och emellanåt var vi i folkets hus.
Internet i fritidsgårdens och folkets hus var kommunens lina, så där va vi tvungna o logga all trafik med möjlighet att koppla till enskild person. Detta krävde en del av våran brandvägg men m0n0wall fixa det hela med lite hjälp av funktionen captive portal.
Detta krävde visst arbete vid insläppet och några timmars arbete innan lanet för att sy ihop allt, men det funkade oftast bra. Biljettsystemet förändrade vi några gånger men oftast återgick det till en enkel papperslapp med namn o lösenord på, för att logga in på nätverket.

Elen sköttes med ett par hemmabyggda centraler för att få jämt antal uttag per fas, samt egen säkring per uttag. Oftast anpassades antalet besökare efter tillgången på ström, men för det mesta räckte strömmen till åt lokalens maximala besöksantal.
I fritidsgårdens lokal fick vi dra två kraftkablar från källaren o upp på utsidan av huset för att kompromissa; Dom gick med på att sätta upp två kraftuttag, men bara så lång från lämpligaste central så att dom slapp göra betonghåltagning. O detta blev i källaren då matningen till övriga underc. inte räckte till. Fast det slutande ändå med att allt hamnade på oss, en av våra gjorde hela installationen i källaren o skickade ett foto till nån på kommunen så var de bortglömt sen,typ.

Så, det är väl lite av det att tänka på.
Kan nog skriva lika mycket till om allt, men nu är det dags att sova.
Skicka mail/pm om det är något annat du vill ha svar på.