Permalänk
Medlem

Körkortstillstånd och pilot

Tja, har en fråga om körkortstillstånd. Det är så att jag har en moppe som jag trimmat en del, 30 moppe som gör ca 60. Jag vet att jag kan bli av med lämpet om jag blir stoppad med den. Så nu till saken. Jag ska börja flyggymnasium i höst, alltså bli pilot. Så om jag skulle bli av med lämpet, gäller det bara körkort då eller får jag inte ta flygcertefikat heller?

Permalänk
Medlem

Något jag hittade i all hast.. Vet inte om det är till någon större hjälp dock men alltid något.

http://www.stockholmsflygklubb.se/ta-flygcertifikat/vad-kravs

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tja, har en fråga om körkortstillstånd. Det är så att jag har en moppe som jag trimmat en del, 30 moppe som gör ca 60. Jag vet att jag kan bli av med lämpet om jag blir stoppad med den. Så nu till saken. Jag ska börja flyggymnasium i höst, alltså bli pilot. Så om jag skulle bli av med lämpet, gäller det bara körkort då eller får jag inte ta flygcertefikat heller?

Dumt att chansa va? Du kan nog klara dig på att köra i 30 tills efter sommaren om du inte får tag i infon du behöver

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl påverka din utbildning, det beror på handläggaren på transportstyrelsen. Det är nog bäst att ta det lugnt då en av paragraferna för lämplighet för piloter är att man ska bete sig på ett vuxet och anständigt sätt. Det är en väldigt luddig paragraf som jag inte kan hitta just nu, men som sagt så beror det på din handläggare på transportstyrelsen som sköter ditt certifikat. Tex om man åker dit för rattfylleri tar dom ens flygcert också. Det är dock ett ganska litet brott du talar om så jag tvekar att transportstyrelsen nekat dig en utbildning pga det men det kanske är bäst att låta bli för att inte riskera. Lycka till!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Väx upp!

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Musikälskare

Ska du bli pilot så gör som de andra skriver och ta dig i kragen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Visste inte att man kan bli en pilot efter gymnasie... Vad får ni flygga för nåt?? Inte en Boeing eller ??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tomas_88:

Visste inte att man kan bli en pilot efter gymnasie... Vad får ni flygga för nåt?? Inte en Boeing eller ??

Inte riktigt en Boeing än
Några små "fjuttplan", enmotorigt osv är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ska du bli pilot så gör som de andra skriver och ta dig i kragen

Så piloter får inte ha en normal ungdom ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så piloter får inte ha en normal ungdom ?

Självklart! Men han var lite orolig om det var riskfritt att köra trimmat så tycker han borde avstå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Självklart! Men han var lite orolig om det var riskfritt att köra trimmat så tycker han borde avstå

Jo jag förstår vad du menade tyckte bara det var kul o skoja lite

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb