Permalänk
Medlem

var det här för mycket pasta ?

Hej,
Jag läste att på en Intel 950 så ska man använda ett vertikalt streck med pasta för då sprids den bäst över hur kärnorna sitter. Inga "riskorn" alltså.

Men öppningen på MX-2 sprutan är ganska stor och dessutom saktade jag ner lite mot slutet för jag stötte i grafikkortet med handleden.

Nu ligger CPU tempen och puttrar mellan 48-50 grader efter en hel dags surfande, mailande och lite Photoshopande, ja, och så jobbade jag lite också (MS-Word).

Kanske lite högt? Kör en Prolimatech Megahalems med push. Ingen överklockning. Öppet chassi sänker en eller två grader.

Hade jag för mycket pasta, tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Har samma processor med kylaren Prolimatech Samuel 17, i ett Micro atx chassi.
Får typ samma värmeutveckling som du får

jag tog mer kylpasta än dig ser det ut som, hm..

Oklockad

Edit: Så det verkar som ditt system borde vara mycket kallare än mitt (?), då min kylare är låg profil sak och mitt chassi är litet.

Permalänk

Det ser ganska tunt ut och smalt så tror inte det är någon fara, jag brukar dock alltid köra på ris-kornet. Men tror inte det blir någon skillnad om du gör om. Ser lagom ut.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta av kylaren igen och kolla hur spridningen ser ut Tänk dock på att torka bort all kylpasta innan du sätter dit ny sen. Vissa kommer säga att det är för mycket, vissa för lite och vissa kommer säga att det är lagom är min gissning på

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

48-50 i Idle är för mycket, speciellt med en megahalems.

Skit i vad intel säger och kör på tunt kryss/plus eller riskorn.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Vad menas med riskorn? En plutt i mitten eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Vad menas med riskorn? En plutt i mitten eller?

ja

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

På min Phenom II-processor blev det bäst när jag lade ett litet kryss i mitten med varje "streck" i storlek med ett okokt riskorn ungefär. Skiljde väl 5-6 grader jämfört med den enkla riskornet jag körde på från början.

Använder Scythe Shuriken Rev. B som kylaren och cheramique-kylpasta.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Vad menas med riskorn? En plutt i mitten eller?

Nej sätt det i hörnet så det kladdas ut utanför processorn

p.s Jag har också hört ett riskorn med kylpasta är det man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Jag läste att på en Intel 950 så ska man använda ett vertikalt streck med pasta för då sprids den bäst över hur kärnorna sitter. Inga "riskorn" alltså.
...
Hade jag för mycket pasta, tycker ni?

Ett riskorn är ju ett litet vertikalt streck det med
Jag tycker du har lite för mycket pasta, speciellt har du ju dragit upp så nära kanten uppe och nere, att det antagligen kommer klämmas utanför kanten där... Även om det inte bör vara nån katastrof i sig med de flesta kylpastor.
Jag tror iallafall inte du har så mycket kylpasta på att det bör leda till några extrema temphöjningar. Dina temperaturer verkar helt enkelt för höga för att bara bero på pastan!

Har du verkligen fått dit kylaren ordentligt? Primitivt, men har du testat pressa kylaren mot moderkortet under drift och se om det påverkar tempsen? (funkar väl kanske bäst med liggande låda)
Eller kan det vara en dålig tempsensor helt enkelt. Har du kört något med annan kylare förut? Vad fick du för temps då? ... har du vågat testa lasta processorn och sett vad temperaturerna hamnat?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Svar här. Och kylaren borde sitta bra eftersom den sitter med fjäderskruvar som är iskruvade till max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

48-50 i Idle är för mycket, speciellt med en megahalems.

Skit i vad intel säger och kör på tunt kryss/plus eller riskorn.

Temeperaturer i idle säger ju ingenting egentligen....

Kan mycket väl vara så att datorn har sänkt fläkthastigheten och "finner" sig i att ligga på 50c.
Det intressanta är vilken temp han ligger på i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det intressanta är vilken temp han ligger på i load.

Vilket är 68 grader efter 15 minuter i OCCT:s Medium data set-test.

Permalänk
Medlem

kör prime95 och se om den gråter i max load?
jag använde något random program som hette core temp när jag provade (för att se värmen)

Permalänk
Medlem

duger inte OCCT?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag tänkte på, men jag klickade in på den här tråden i hopp om att någon hade ätit för mycket pasta. Oh well, man kan inte alltid få som man vill.

Permalänk
Medlem

På min 950 kör jag riskornet (Noctua nh-D14) med idle 32-35 grader och full load 61-65 grader. Dock när jag installerade den första gången tog jag för mycket (Dock fortfarande inte ens häften av vad du tagit på bilden) och fick ca 5 grader högre temps i idle.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ganska ok ut även om strängen kunde varit aningen kortare, men däremot så skulle din sträng med kylpasta ha varit enligt bilden horisontell inte vertikal om man ska vara noga, så att det följer hur cores är placerade under

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tycker det ser ganska ok ut även om strängen kunde varit aningen kortare, men däremot så skulle din sträng med kylpasta ha varit enligt bilden horisontell inte vertikal om man ska vara noga, så att det följer hur cores är placerade under

Är du säker på det?
Enligt ArcticSilver (se sid 5) så ska i7:an ha den vertikalt i förhållande till lilla hörnpilen i vänstra hörnet.

Men jag håller med, kortare hade nog varit bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Är du säker på det?
Enligt ArcticSilver (se sid 5) så ska i7:an ha den vertikalt i förhållande till lilla hörnpilen i vänstra hörnet.

Men jag håller med, kortare hade nog varit bra.

Nja blev lite osäker nu faktiskt, är lättare att se när CPU är omonterad hur strängen ska vara orenterad

Visa signatur

Acer Predator Helios 300