Helgsnack: "Backup för hemmet?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av melvins:

min interna hdd där jag samlar alla filer (ej OS eller programinställningar) syncar jag med nas'en så fort en ändring sker. på nas'en samlar vi även alla familjens foton (borde dock fixa en till lösning, då det är 13 år av bilder vi snackar om...)

Kan varmt rekommendera www.smugmug.com om du vill vara säker på att dina bilder finns kvar. 40 dollar / månad så får du ladda upp hur mycket du vill i originalupplösning. Kalasbra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av johfrd:

Jag kör med diino 100GB för 500kr/år.
Då kan jag köra automatisk backup på vilka kataloger jag vill på alla mina datorer inklusive servrarna till samma konto.
100GB räcker för alla mina bilder och dokument.

Diino har ingen begränsning på 100 GB för backup.

Du får backupa hur mkt du vill.
Vill du däremot lägga upp filer utöver din backup så är det max 100 GB.

Kör själv Diino, i början var backupklienten lite stökig men nu funkar det riktigt bra!
Rekommenderas!

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Kopierar helt manuellt; 2st 1.5TB WD Green internt till 2st 1.5TB Toshiba StoreAlu externa för filerna på Media datorn. Skyddar iallafall mot disk haverier. Operativet går ju att återskapa från skivorna det köptes på. Speldatorn kör jag helt utan kopior. Efter en brand kommer jag nog att sörja mina bok och LP samlingar mer än tappad data.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Jag kör flera olika backup-lösningar beroende på hur viktiga filerna är och hur stor mängd data de genererar.

Saker som jag gillar och som är gratis.

Microsoft Synctoy 2.1 ,XP/Win7) (För större filer och stora arkiv, kör det mot en NAS på mitt gigabit hemnät)

http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyID=c...

Storegate 2GB gratis onlinedisk med autobackup (för viktiga bilder och dokument), snabb DL/UL via mitt 100/100 bredband

http://www.storegate.se/100.aspx?pricor=0

Permalänk
Medlem

Här kör man oldschool, manuell backup av bilder (det enda som har ett värde) till en extern HD så fort nya bilder läggs in på datorn samt bränner ut en/två kopior på DVD en/två ggr per år. Har funderat på onlinelagring men har aldrig kommit till skott.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Antar att du menar 2 GB? 2 GB är ju ingenting, jag producerar ca 1,5 GB foton i månaden, sedan tillkommer ca 10-20 GB hemvideo + dokument med mera.

Är fullt medveten om att det är lite plats men med tanke på att det var andra som skrev att de var intresserade av både 2GB och 5GB. Därav informationen. tror min egen backup ligger någonstans kring 100GB...

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog köra på någon av Netgears ReadyNAS när det nu blir av (förhoppningsvis innan allt rasar). Med ett par raidade TB-diskar. Visserligen inte brandsäkert, men om det börjar brinna så har jag nog mer problem än dataförlust att tänka på.

Deras ReadyNAS har fungerat bra för våra kunder. Inga problem att installera och ställa in.

Permalänk
Medlem

Underbar tråd! Tack vare er folk sitter både jag och far med CrashPlan nu, funkar jävligt smidigt. Oroar mig tidigare ofta för just krascher då man har massor viktigt på datorn men vill inte punga ut stora pengar för en bättre NAS och är verkligen inte sugen på en extern hårddisk att ansluta dagligen. Har sedan tidigare en Buffalo NAS, den är bra till massor men den orkar inte med att man tar backup till den så den är mest som förvaring av filmer så alla kommer åt dem överallt i huset.

Permalänk
Medlem

C: 640GB har bara OS, spel, program o.s.v. Behöver ingen backup (program och sånt kan man ju alltid installera om)

D: 1TB My Documents, musik, projektfiler och annat "viktigt"

E: 2TB backuper av My Documents, musik o.s.v från D:. Även en del lagring av mindre viktig data som filmer o.s.v.

Extern 500GB - Backup av My Documents m.m.

Använder True Image för backuper. Tycker det funkar smidigt, bra komprimeringsgrad och incremental backup samt automatisk konsolidering. På så vis har jag det viktigaste lagrat på tre ställen (D, E och extern disk). Visst, brinner datorn eller lägenheten förlorar jag en del, men livet går vidare.. Har även en 50GB Dropbox där jag slänger in lite då och då.

Det jag inte har backup på är en del filmer och osorterade MP3. Det är runt 1TB så jag skulle behöva en till hårddisk för att kunna backa det. Funderar på att helt enkelt köpa en till extern disk på 2TB. Visst, USB 2 är inte jättesnabbt, men för backuper som körs i bakgrunden funkar det fint. NAS eller filserver känns väldigt overkill då jag bara har en dator (laptopen har jag knappt nåt på).

Att köra backup online känns inte riktigt realistiskt.. sitta och ladda upp 1,5TB med ett par Mb i sekunden i upload..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har inget viktigt lokalt på min dator utan jobbar mot min NAS som gör en usb-backup varje söndag natt. De får duga.... men efter era tips ska jag lätt skaffa mig nått i molnet för iaf bilder..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Backblaze är fina grejor.
http://blog.backblaze.com/2009/09/01/petabytes-on-a-budget-ho...

Kör en kombo av det och en extern HD och Cobian Backup.

Permalänk

Jag kör timemachine mot en NAS hemma och en på jobbet. Bara för det kommer det säkert brinna på båda ställena samtidigt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Main dator - Sekundär dator (massa anti-virus program) - safe dator utan internet med massa hårddiskar i Raid 5.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Personligen är jag rätt nöjd med min lösning. Har 2 st identiska servrar som kör FreeNAS och dessa speglar varandra, totalt 8 TB per server för musik/film/o.dyl samt 2 TB för privata filer och foton/filmer per server. Om filmerna/musiken försvinner vid ett eventuellt inbrott/brand är väl en mindre tragedi, värre hade varit om alla våra personliga filer går upp i rök. Därför har jag även en backupserver placerad 100 mil bort dit vi synkroniserar privata filer/foton/filmer. På denna server kör jag Debian och filerna synkroniseras med hjälp av SyncBack Pro via dataöverföringsprotkoller sFTP med nyckelidentifiering. Sannolikheten att jag får inbrott samtidigt som det brinner i den villa där backupservern står får nog anses vara tillräckligt minimal för att det inte ska kunna inträffa.

Permalänk
Medlem

Alla filer som är värda att spara ligger på min WHS burk i duplicerade kataloger (Det lagras automatiskt på två fysiska diskar). Sedan kör jag även Crashplan på servern som skickar över alla egna filer (Dokument, hemvideo, bilder och liknande) till mina föräldrar för geografisk redundans. Att köra crashplan till någon man känner är smidigt då man slipper problemet med den initiala överföringen som annars kan ta lång tid, första backupen kör man bara lokalt på en USB disk eller liknande. Det hela är en relativt enkel set-up men som ger (Gott och väl tillräckligt) hög säkerhet då jag klarar diskkrascher, stöld och brand.

Permalänk
Skrivet av Blaxtar:

Personligen är jag rätt nöjd med min lösning. Har 2 st identiska servrar som kör FreeNAS och dessa speglar varandra, totalt 8 TB per server för musik/film/o.dyl samt 2 TB för privata filer och foton/filmer per server. Om filmerna/musiken försvinner vid ett eventuellt inbrott/brand är väl en mindre tragedi, värre hade varit om alla våra personliga filer går upp i rök. Därför har jag även en backupserver placerad 100 mil bort dit vi synkroniserar privata filer/foton/filmer. På denna server kör jag Debian och filerna synkroniseras med hjälp av SyncBack Pro via dataöverföringsprotkoller sFTP med nyckelidentifiering. Sannolikheten att jag får inbrott samtidigt som det brinner i den villa där backupservern står får nog anses vara tillräckligt minimal för att det inte ska kunna inträffa.

Haha overkillvar ;D! Men shysst! funderar på egen setup men kommer inte fram till något..

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Förr Mozy, och nu KeepIt (aldrig Telia)

Jag har haft olika sätt att ta backup, men mest har jag varit nöjd med online backup, och då Mozy. Mozy räddade mig en gång när en viktig hårddisk pajade. Räddade runt 50 Gb viktiga filer. Men nu har de höjt priset rejält.
Provade därför Telia - vilket skämt! De tillåter inga avi-filer (!) och inga filer över 250 Mb på deras "obegränsade" backup.
Nu kollar jag upp KeepIt, man kan utvärdera den gratis under en månad. Kostar 50 spänn/månad utan några begränsningar, verkar det som (har inte läst det finstilta än). Programvaran verkar i alla fall stabil. Däremot när man ska återställa filer måste man installera deras programvara på den datorn filerna ska återställas på, det är dåligt. På Mozy behövdes inte det, man bläddrade i webbläsaren.
Provade några andra backup tjänster också, men de var antigen för krångliga eller för dyra för mig.

Fast det som verkligen räddade mig en gång (för massa år sen när ett virus raderade toc på alla mina hårddiskar) var programmet GetDataBack. Lyckades rädda allt som jag hade på 5 st hårddiskar. Det var då jag bestämde mig för att hitta bra backup. Och hade inte Mozy höjt priset hade jag varit kvar det.

Permalänk

Så KeepIt, eller Crashplan+ blir nog det som får ersätta Mozy (Backblaze faller på att det inte går att backup:a 9GB filer eller större). Vilken av dem? Vem har erfarenhet av någon av dem?
* Hastighet. Minskar de överföringshastigheten efter en viss datamängd?
* Filbegränsningar? Är vissa filer eller storlekar exkluderade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Kan varmt rekommendera www.smugmug.com om du vill vara säker på att dina bilder finns kvar. 40 dollar / månad så får du ladda upp hur mycket du vill i originalupplösning. Kalasbra.

tackar! ramlade över den länken för ett tag sedan, bara farsan har lust att punga ut $40/månaden

Permalänk
Skrivet av melvins:

tackar! ramlade över den länken för ett tag sedan, bara farsan har lust att punga ut $40/månaden

$40 är ju sjukt mycket! För $40 per ÅR får du 160 GB på picasa, och det skall mycket bilder till om inte det räcker väldigt långt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr0cket boy:

Haha overkillvar ;D! Men shysst! funderar på egen setup men kommer inte fram till något..

Skall det vara så skall det vara ordentligt!

Det är busenkelt att sätta upp backupservern för den som är intresserad.
Diverse standardhårdvara gällande moderkort, minnen, chassie, nätagg osv. Kör Intel Atom och den tuffar på superbt. Jag kör på 2 hårddiskar, en Intel SSD för OS samt en 2 GB WD Green
Debian utan X
OpenSSH via apt-get
Thats it!
Här finns en guide på hur man sätter igång OpenSSH med nyckelidentifiering eftersom att det kan vara lite knöligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

$40 är ju sjukt mycket! För $40 per ÅR får du 160 GB på picasa, och det skall mycket bilder till om inte det räcker väldigt långt...

För $40/år kan du ladda upp 1.000.000 GB om du så önskar. Finns ingen gräns. Och i dagens läge är fan inte $40 något att grina över. Ta en gratis testmånad och jag kan nästan garantera att du inte kommer ångra dig.

$40 = 250,92 (2011.05.04)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en Segate freeagent och sen sparar jag ut allting som jag är extra rädd om på dvd-skivor såsom bilder mm på dvd-skivor som jag förnyar varannat år. Det går väl åt kanske 20 skivor DL varannat år men det är saker som jag är riktigt rädd om. Sen har jag även skivorna förvarade i brandsäkert dokumentskåp.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av nussse:

För $40/år kan du ladda upp 1.000.000 GB om du så önskar. Finns ingen gräns. Och i dagens läge är fan inte $40 något att grina över. Ta en gratis testmånad och jag kan nästan garantera att du inte kommer ångra dig.

$40 = 250,92 (2011.05.04)

Men du sa $40 per månad. 3000 spänn per år tycker till och med jag är lite mycket. Men du kanske hade fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Men du sa $40 per månad. 3000 spänn per år tycker till och med jag är lite mycket. Men du kanske hade fel?

Om jag sa $40/månad så måste jag varit full eller nått. Självklart ska det vara per år och inget annat

Visa signatur
Permalänk
Diino AB
Skrivet av Trexpsy:

Diino har ingen begränsning på 100 GB för backup.

Du får backupa hur mkt du vill.
Vill du däremot lägga upp filer utöver din backup så är det max 100 GB.

Kör själv Diino, i början var backupklienten lite stökig men nu funkar det riktigt bra!
Rekommenderas!

Stämmer bra. Kul att du gillar vår tjänst!

Visa signatur