Kan inte sätta högre än standardmultiplier på Phenom II X4 965 BE i AOD

Permalänk
Medlem

Kan inte sätta högre än standardmultiplier på Phenom II X4 965 BE i AOD

Hej!

Rubriken säger det mesta. När jag använder AOD för att testa att klocka burken lite så kan jag inte öka min CPU multiplier, bara sänka den, intervallet går mellan 0-17x.

Vad beror detta på då min processor ska ha upplåst multiplier?

(Jag ska klocka i bios sen när jag provat lite i AOD)

EDIT: Hittar inte ens multipliern i bios. Kan det vara så att moderkortet inte stödjer det?

MVH
Tobias

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem

Din processor är en Black Edition och har upplåst multiplier så du ska kunna både höja och sänka denna. Jag tror nog att om du letar lite i bios så kommer du att hitta där du kan ändra på multiplern och spänningen.

Visa signatur

Amd Ryzen 5 2600x | Kfa2 1080ti | Samsung 860 evo | MSI B450I GAMING PLUS AC | Loque Ghost S1 | Corsair 16gb 3000mhz | Noctua L12 | Corsair sf600 V2 |

Permalänk
Medlem

Ofta måste man för att få dom alternativen i bios ställa in överklockning m.m till ett manuellt läge först, ta en titt i manualen för moderkortet brukar gås igenom lite där hur man gör, för bios

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ofta måste man för att få dom alternativen i bios ställa in överklockning m.m till ett manuellt läge först, ta en titt i manualen för moderkortet brukar gås igenom lite där hur man gör, för bios

Okej, får kolla på det imorgon. Tack för svaret! Återkommer om hur det gick senare

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Avstängd

det finns flera sätt att lösa ditt problem.

det enklaste är att intallera phenom msr tweaker och ställa in multipplarna där(du bör då stänga av cool n quiet i bios).

amd overdrive 3.2.3 har den buggen men inte 3.2.1, dock reckommenderar jag att du kör vidare på 3.2.3 då jag har märkt att det verkar vara enklare att få en bra klock där.

jag tror säkert att du kan ställa in max-multipplen genom att ändra i nån config fil, detta är enligt mig rätt meningslöst då man ändå inte kan ställa in egna inställningar för cool n queit.

Permalänk
Medlem

på min asus planka så måste man gå in på advanced fliken i bios och ställa in manuellt läge sen är det bara att klocka på(om jag minns rätt så gick det att klocka i aod även utan att sätta manuellt läge men då återställs klocken då du startar om...men citera mig inte på det )

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

det finns flera sätt att lösa ditt problem.

det enklaste är att intallera phenom msr tweaker och ställa in multipplarna där(du bör då stänga av cool n quiet i bios).

amd overdrive 3.2.3 har den buggen men inte 3.2.1, dock reckommenderar jag att du kör vidare på 3.2.3 då jag har märkt att det verkar vara enklare att få en bra klock där.

jag tror säkert att du kan ställa in max-multipplen genom att ändra i nån config fil, detta är enligt mig rätt meningslöst då man ändå inte kan ställa in egna inställningar för cool n queit.

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, varit lite upptagen

Nu har jag lyckats hitta multipliern i BIOS, och den gick att ändra från första början. Dock hette den "CPU ratio" vilket jag inte hade en aning om var multipliern först. Tyvärr kvarstår problemet att man inte kan höja multipliern i AOD även om jag ställer in "Manuell" i BIOS. Får väl klocka genom BIOS från första början eller använda det där Phenom MSR Tweaker.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr