RAM-minne, 2 * 4 GB eller 4 * 2 GB, för- och nackdelar

Permalänk
Medlem

RAM-minne, 2 * 4 GB eller 4 * 2 GB, för- och nackdelar

Om man exempelvis skall ha 8 GB RAM-minne i en dator, vilket är att rekommendera i fall 4 minnesplatser finns tillgängliga, 2 stycken 4 GB-stickor eller 4 stycken 2 GB-stickor?

Med SB som exempel så ger ju två stickor bättre prestanda än en p.g.a. dual-channel, men är bandbredden delad så att du får dubbel bandbredd genom att använda både channel 1-3 och 2-4? Enligt samma princip som RAID 0 ger ökad prestanda med flera diskar.

Tilläggsfråga: I fall det ger ökad prestanda, finns det andra nackdelar som sämre överklockningspotential, högre strömförbrukning e.t.c?

Permalänk
Medlem

Ta 2st 4gig, så använder du dual, så har du att uppgradera inför framtiden, varför ta upp mer plats än nödvändigt?

Du kanske tjänar lite på att ha fler stickor, dunno, men inget märkbart isåfall.

Permalänk
Medlem

mindre strul med färre stickor och samma prestanda sålänge man använder dualchannel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

mindre strul med färre stickor och samma prestanda sålänge man använder dualchannel

Vilket innebär att man sätter stickorna i slot 1 och 3? Eller?
Jag sitter nämligen och funderar på exakt samma sak

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Vilket innebär att man sätter stickorna i slot 1 och 3? Eller?
Jag sitter nämligen och funderar på exakt samma sak

Beror på moderkort, tex mitt moderkort i sign är det slott 2 + 4 som gäller vid 2 stickor (dual) och 2+4+6 för tripple
Finns även moderkort där det är slot 1 + 2 som är det rätta för att få dual

Man bör för minst problem eftersträva så få stickor som möjligt, många moderkort speciellt budgetmoderkort får lätt strömförsörjningsproblem om man fyller fullt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

2x4gb är helt klart att föredra på nästan alla punkter.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag e nyfiken, kan någon ge mer förklaringar på varför ?!

Jag fick väldigt bra pris på 2gb stickor så jag köpte 2x4 av dom för att få 8gb, dom har dessutom ganska trevliga latency på 7-8-7-20.

Men att det är större chans att man får en strulande sticka är ju självklart... men finsn det några fler saker som är fördelaktigt med att INTE ha 4st ?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Jag e nyfiken, kan någon ge mer förklaringar på varför ?!

Jag fick väldigt bra pris på 2gb stickor så jag köpte 2x4 av dom för att få 8gb, dom har dessutom ganska trevliga latency på 7-8-7-20.

Men att det är större chans att man får en strulande sticka är ju självklart... men finsn det några fler saker som är fördelaktigt med att INTE ha 4st ?!

Ja beroende på moderkort så kan 4 stickor begränsa hur hög frekvens stickorna kan köras på!
Men har du nu 4 stickor allaredan så är det inget att orda om, använd dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Jag e nyfiken, kan någon ge mer förklaringar på varför ?!

Jag fick väldigt bra pris på 2gb stickor så jag köpte 2x4 av dom för att få 8gb, dom har dessutom ganska trevliga latency på 7-8-7-20.

Men att det är större chans att man får en strulande sticka är ju självklart... men finsn det några fler saker som är fördelaktigt med att INTE ha 4st ?!

Det finns ett par fördelar med att ha få stickor. Ska försöka sammanfatta:

1. Du kan uppgradera till det dubbla i framtiden utan att behöva byta ut alla stickor(2x4gb kan lätt uppgraderas till 4x4)

2. Du slipper ev. problem med strömförsörjningen på två stickor, och kan oftast överklocka högre. Exempelvis på 1156-plattformen är det väldigt svårt att uppnå 1600mhz på många moderkort om man har fyra stickor.

3. Värmeutvecklingen blir mindre. Inte för att det ofta är ett problem, men om du satsar på en hög överklock kommer du behöva extrakylning till minnet när du kör fyra stickor.

En bra jämförelse är huruvida man ska köpa ett kraftigt grafikkort, eller två lite sämre, fast med lika bra sammanlagd prestanda. Likaså med hårddiskar i RAID0.

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jo, det tänker jag göra

men 1600Mhz "duger" för mig... känner inte att jag behöver gå så jäkal mycket högre på stickorna, lägger pryo på att få upp CPU och GPU i stället, minnet är "tillräckligt snabbt" så klockning där gör inte så mycket i praktiken...
Känner jag

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Jo, det tänker jag göra

men 1600Mhz "duger" för mig... känner inte att jag behöver gå så jäkal mycket högre på stickorna, lägger pryo på att få upp CPU och GPU i stället, minnet är "tillräckligt snabbt" så klockning där gör inte så mycket i praktiken...
Känner jag

Men det är inte säkert att moderkortet klarar mer än 1333MHz med 4 slots även om du har 1600MHz stickor. Du får kontrollera på moderkortets information på webben, finns någon lista över vilka minnen som är kvallificerade för olika hastigheter och antagligen står det där i hur många slots. Det blir ju en teoretiskt bättre prestanda med 1600MHz i SB men frågan är om du själv märker det.
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...