Silver som biocide i vatten, vart kan man få tag på silver?

Permalänk

Silver som biocide i vatten, vart kan man få tag på silver?

Hejsan!

Läst runt lite och vart intreserad av att köra på silver i mitt kylvatt
Vet någon vart man kan få tag i silver? 10gram bitar ungefär Tack!

Permalänk
Medlem

Jag gick ner till guldsmeden och köpten en bit silver som de använder för att göra/reparera smycken. Kostade 40kr och han klippte ut en bit som var så pass stor att den inte kunde åka iväg i en slang.

Permalänk
Medlem

Hjälper det verkligen bättre än glykol? Jag har svårt att tro att något kan börja växa i det giftet.

Permalänk

Bättre vet jag inte, men jag gillar inte Glykol, jobbigt om man får det på huden för mycket + att det kyler sämre än bara vatten.. Silver är så simpelt så det är löjligt fixat mig 11gram silver nu det borde duga, ska se hur det funkar ska byta slang och vatten imrgon.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Har kört med silver som tillsats i ett par månader, väldigt problemfritt tills nu då jag upptäckt att silver biten jag lagt i reservoaren har börjar korrodera. Är detta något att oroa sig för?

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RIFTsimon:

Bättre vet jag inte, men jag gillar inte Glykol, jobbigt om man får det på huden för mycket + att det kyler sämre än bara vatten.. Silver är så simpelt så det är löjligt fixat mig 11gram silver nu det borde duga, ska se hur det funkar ska byta slang och vatten imrgon.

kan ju hålla med om att det är jobbit med hantering samt att det blir kletigt men glykol har kylande egenskap

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10