Permalänk

Kylning till Asus Radeon HD4890

Tjena!

Jag behöver byta kylning på mitt ATI-kort (ASUS HD4890) då det låter för mycket... Den ligger på 42 idle och ca 62 i Crysis 2.

Jag testade med att sätta dit en kylfläns från Zalman (ZM-RHS90) som jag fick modifiera för att kunna sätta fast, samt så monterade jag en fläkt (VF950 LED). Efter detta ökade temperaturen till 45 idle och >95 Crysis 2 (full fläkthastighet...).

Jag har tittat lite på en Accelero S1 Rev. 2 och att kanske sätta dit två 120mm fläktar eller en 140.

Hur tycker ni att jag ska göra? Jag vill inte att det ska kosta skjortan då jag är en fattig student

PS. Jag vill inte ha vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem

rätta mig om jag har fel, men 80-90 grader borde inte vara några problem i temperatur för 4890?
Har du testat med originalkylningen att ändra fläktkurvan i msi afterburner? Jag fick ner min volym en hel del där.
Kompromissa lite med maxtemperaturen så kanske du kan fixa fläktljudet helt gratis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Men graderna bara steg, det var över 95 grader när jag stängde av.

Problemet med originalkylaren är att den har två fläktar, en som är ca 75mm och en 85mm. Den som är 75 går ej att justera hastigheten på.

Jag testade stänga av, genom att rycka ur kabeln, till den som är 75 och som sitter ungefär över VRMerna och det funkade till en början men sen blev kortet för varmt

Så hur ska jag göra?

Det här är kortet jag har: http://www.sweclockers.com/recension/6175-asus-eah4890-top/1