Datorn dör av spel, men inte av prime95 & LinX

Permalänk
Medlem

Datorn dör av spel, men inte av prime95 & LinX

Hej swec.

Asus Crosshair IV Formula
AMD Phenom II 1055T @ 3.8GHz
Corsair 4GB DDR3 XMS3 1333MHz @ 1100MHz (Brukar köra dem runt 1400-1500MHz, men eftersom att jag misstänkte att det var minnena som spökade så testade jag att klocka ner dem.)
AMD XFX 5750 @ 805 / 1260MHz
OCZ Modxstream Pro 700w

Jag klockade upp min processor för ett tag sedan till 3,8GHz och det flyter på som smort under prime95, LinX och OCCT. Har kört OCCT i 12 timmar utan några som helst problem. Körde även Prime95 tillsammans med LinX i 12 timmar utan några komplikationer. Mina temps är helt ok, 62 grader i full load med p95 & linx igång samtidigt. Men så fort jag sätter mig och ska lira t.ex. GTA IV, Just Cause 2 eller Crysis 2 så dör datorn ibland. Jag får ingen blåskärm, utan datorn startar helt enkelt bara om, som om att jag klickar på reset-knappen. Har kollat upp mina minnen i memtest86 och det är inget fel där. Det är heller inget fel på mitt grafikkort eftersom att det flyter på finfint när min processor inte är överklockad.
Varför dör datorn bara av spel och inte av tyngre cpu-last?

Tack på förhand!

Mvh, Emil

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Avstängd

Testa Furmark

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Testa Furmark

Har bara kört några minter för att se temps på GPU. Men vad vinner jag på att köra furmark?

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunling:

Har bara kört några minter för att se temps på GPU. Men vad vinner jag på att köra furmark?

det belastar grafikkkortet , nått som linx och prime 95 inte gör.

iofs är inte 5750 världens törstigaste kort precis , men då kan man se om det är hårdvarufel på kortet i alla fall.

vad kör du med för drivrutiner , har du kikat på om problemet består på flera olika sådanna?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det belastar grafikkkortet , nått som linx och prime 95 inte gör.

iofs är inte 5750 världens törstigaste kort precis , men då kan man se om det är hårdvarufel på kortet i alla fall.

vad kör du med för drivrutiner , har du kikat på om problemet består på flera olika sådanna?

Ja, det är jag ju medveten om. Men problemet uppstår ju inte om jag kör med oklockad processor, enbart med överklockad. Så varför skulle det då kunna vara fel på GPU? :/
Kör med alla senaste drivrutinerna. Har inte testat flera olika drivrutiner.

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunling:

Ja, det är jag ju medveten om. Men problemet uppstår ju inte om jag kör med oklockad processor, enbart med överklockad. Så varför skulle det då kunna vara fel på GPU? :/
Kör med alla senaste drivrutinerna. Har inte testat flera olika drivrutiner.

ah, missade att det funkade bra oöverklockat.

men det kan ju vara värt att prova linx och furmark samtidigt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunling:

Ja, det är jag ju medveten om. Men problemet uppstår ju inte om jag kör med oklockad processor, enbart med överklockad. Så varför skulle det då kunna vara fel på GPU? :/
Kör med alla senaste drivrutinerna. Har inte testat flera olika drivrutiner.

Inte fel på GPU men nätagget klarar kanske inte lasten, lätt värt att prova.

Permalänk
Medlem

Prova kör både Prime95 och Furmark samtdigit

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är lite att dator kan vara hur stabil som helst i alla testprogram man kan komma på men ibland kan det ändå spåra ur när man kör riktiga program eller spel, datorn är alltså inte riktigt 100% stabil någonstans, hur går det om du sänker klocken något tex 3,7 eller 3,6 istället

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Inte fel på GPU men nätagget klarar kanske inte lasten, lätt värt att prova.

Skrivet av ParasiteX:

Prova kör både Prime95 och Furmark samtdigit

Tycker att det är lustigt hur ett 700w nätagg inte skulle kunna klara av min relativt klena dator. Möjligt att det är defekt kanske... Men det får bli ett Prime95 och Furmark test i natt.

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Min erfarenhet är lite att dator kan vara hur stabil som helst i alla testprogram man kan komma på men ibland kan det ändå spåra ur när man kör riktiga program eller spel, datorn är alltså inte riktigt 100% stabil någonstans, hur går det om du sänker klocken något tex 3,7 eller 3,6 istället

Jo där känner jag ju verkligen igen mig.. Särskilt när jag klockade mitt grafikkort. Funkade prima i Furmark men i spel blev det kaos och blåskärmar.
Får sätta mig och mixtra lite med frekvenserna kanske. Vill dock hålla mig på så höga som möjligt.

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Skrivet av tunling:

Jo där känner jag ju verkligen igen mig.. Särskilt när jag klockade mitt grafikkort. Funkade prima i Furmark men i spel blev det kaos och blåskärmar.
Får sätta mig och mixtra lite med frekvenserna kanske. Vill dock hålla mig på så höga som möjligt.

Vad kör du för vcore nu?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Vad kör du för vcore nu?

1,35V

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Skrivet av tunling:

Shiiit! Det är ju riktigt lågt! Då är det väl inte så konstigt att den krashar. Kör upp den till åtminstone 1,45v. 1,5 är inga problem 24/7 heller. 1,55 brukar man säga är max 24/7.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

läs igenom den här "guiden" eller va man ska säga. det kan helt "enkelt" vara så att moderkortet inte orkar ge cpu och gpu tillräckligt med ström, som i sin tur resulterar i att datorn hipp som happ bara dör, med tanken på att cpun du kör med har en relativt hög watt.
bara en teori, någon annan mer kunnig kanske kan hojta till isåfall

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Shiiit! Det är ju riktigt lågt! Då är det väl inte så konstigt att den krashar. Kör upp den till åtminstone 1,45v. 1,5 är inga problem 24/7 heller. 1,55 brukar man säga är max 24/7.

Jag håller med dig, det är lågt. Men fortfarande weird att den enbart kraschar under spel! Jag menar, 12 timmar med p95 & LinX körandes samtidigt borde ju på något sätt kunna visa om processorn är stabil eller inte. Det blir äckligt jobbigt att behöva sitta och spela för att testa stabiliteten, i och med att det inte räcker med p95 & LinX. Ibland räcker det inte med 10 minuters spelande, kan lika väl ta 1 timma innan datorn dör.

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

läs igenom den här "guiden" eller va man ska säga. det kan helt "enkelt" vara så att moderkortet inte orkar ge cpu och gpu tillräckligt med ström, som i sin tur resulterar i att datorn hipp som happ bara dör, med tanken på att cpun du kör med har en relativt hög watt.
bara en teori, någon annan mer kunnig kanske kan hojta till isåfall

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Intressant. Dock så är det fler med samma moderkort som mig har klockat sina 1055t's upp över 4GHz utan några som helst problem. Asus Crosshair IV formula är ju inte det billigaste moderkortet för AM3 direkt, så man tycker ju inte att sånt ska uppkomma.

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

läs igenom den här "guiden" eller va man ska säga. det kan helt "enkelt" vara så att moderkortet inte orkar ge cpu och gpu tillräckligt med ström, som i sin tur resulterar i att datorn hipp som happ bara dör, med tanken på att cpun du kör med har en relativt hög watt.
bara en teori, någon annan mer kunnig kanske kan hojta till isåfall

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor...

Den brukar många peka på, men nu råkar ju TS ha ett moderkort med 8-pin och endast ett (inte särskilt strömhungrigt) grafikkortet. Om allt fungerar som det ska så är det inget problem.

Förmodligen för låg vcore som folk pratat om eller defekt nätagg. Eventuellt något annat med grafikkortet kan jag också känna men.. bara en aning, inget konkret.

Permalänk
Medlem

du har för mycker fritid emil! Sitta och pilla med en dator på en fredag? aja har du testat att ändra volt osv? har dig på facebook tror jag så kan nog hjälpa dig där istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

du har för mycker fritid emil! Sitta och pilla med en dator på en fredag? aja har du testat att ändra volt osv? har dig på facebook tror jag så kan nog hjälpa dig där istället

OMG STALKER!!
Vad heter du?

Visa signatur

Specs: ASRock Z87 Extreme3, Intel Core i7 4770k 4.4Ghz, Corsair Vengeance 16GB DDR3, Corsair Hydro H70 PNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunling:

OMG STALKER!!
Vad heter du?

fille, du vet linus osvosvosv kompis

Permalänk
Avstängd

Höj spänningen ett snäpp...Kunde inte kör 2 dagar folding med 1,2935v men med 1,3v är jag inne på femte dagen nu Foldar 24/7 BTW Ska sen börja folda typ 85% på grafikkortet 24/7 när jag får ihop pengar till att köpa ett haha

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...