EVGA Geforce GTX 580 och GTX 560 Ti DS Superclocked med specialkylare

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Vart hittar man vrmtemps?

GPU-Z, MSI afterburner, HWMonitor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Klart, men just att de säger att de handplockat GPUerna, det låter ju som att man får värsta cream of the crop-GPUer..

Att de istället bara sett till så korten man får fungerar i de angivna frekvenserna, det låter inte riktigt lika glamoröst.. x)

Det är naturligtvis helt omöjligt för oss att veta vilken nivå man lagt ribban på.
Skall GPU'n klara 855 el 900Mhz utan fel för att bli klassad SOC eller har man även tagit med spänning i beräkningen. Nu verkar ju inte Gigabytes process vara speciellt tillförlitligt (fråga mig inte hur de gör). Det enda man med säkerhet kan säga är att det inte lär krävas speciellt mycket för att testa dem utförligt. Det tar bara något längre tid. Med ett program som OCCT ser man hyfsat fort vad som är vad. Jag utgår iofs ifrån att Gigabyte testar sina GPU'er innan de blir pålödda korten. Men själva testprogrammet lär vara liknande.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Vart hittar man vrmtemps?

Skrivet av Asheileon:

GPU-Z, MSI afterburner, HWMonitor etc.

Det finns väl inga sensorer för det på gtx580n så blir isf till att försöka känna alt. använda instrument e.d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Att klocka själv är ju inte samma sak. Det är ju helt lotto vilken GPU som sitter på just det kort om du inte köper du ett kort från en tillverkar som handplockar sina GPU'er. Givetvis säger det inte mycket ex. Gigabytes kort heller eftersom 855 Mhz (eller vad det nu var) kan vara taket på några av deras SOC modeller också.

OOT: Fick hem ett ASUS direct CU II igår. Fifan vilken skillnad från mitt ref-kort.
Framförallt i ljudnivå. Hade hyfsad tur med GPU'n också. Just denna GPU'n klarar loopa heaven (i timtal) i 950Mhz på 1.125V och gick aldrig över 75 grader C med 60-70% fläktkapacitet. En del har ju gått i taket långt innan 900 med samma kort. Allt hänger på turen, alternativt att du är ekonomiskt oberoende och köper väldigt många kort.

I det stora hela så känns GTX 580 lite gammalt. Det är väl inte många som höjer på ögonbrynen för att EVGA nu släpper en ny version av deras Super Clocked. Speciellt inte när man sedan ser vilken klockhastighet de har valt att lägga sig på.

10års garanti är ett bra försäljningsknep. Visst är det bra med garanti men jag kan inte minnas när jag tittade tillbaka på ett 5-årig grafikkort. Om 5 år skulle jag inte betala mycket för ett GF110 kort.
Om 10 år är det ju inte ens värt 100kr, iallafall inte för någon som gillar att spela

GTX 580 gammalt? Vilket single GPU-kort är nyare?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

GTX 580 gammalt? Vilket single GPU-kort är nyare?

Ja har för mig att tex. 6970 är nyare, men det är väl det enda också.

GTX580 känns gammalt för att GTX480 funnits ute så länge. Det är i princip samma sak, ingen ny teknik direkt.
Förutom att de lärde sig hur man tillverkade ett chip där alla kärnor kunde aktiveras. De första icke-ref kortet av GTX 580 kom ut på marknaden relativt tidigt, därför säger jag att det känns gammalt när Zotac och EVGA först nu visar upp sina stoltheter. Vi vet ju redan vad GTX 580 kan och hur mycket det klockar.
De flesta klockar korten med standardkylare och på luft och där är taket satt för länge sedan. Det är ju inte något man blir impad av direkt. Fast jag kanske tänker fel. Det kanske är just extremklockare man inriktar sig på.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

DirectCU II är skräp i jämförelse med Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus till GTX580, kortet ligger på FULL load 1,1v 50c exakt efter 30min, och tystare än DirectCU II, visst det är en grymt mycket bättre kylare än ref men fortfarande så slår inget riktig aftermarketkylare

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/04/23/30.blackp...

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/04/23/31.blackp...

zrooms, lite OfT men är det ett Direct CU kort eller REF kort som du bytat ut fläkten till Accelero?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja har för mig att tex. 6970 är nyare, men det är väl det enda också.

GTX580 känns gammalt för att GTX480 funnits ute så länge. Det är i princip samma sak, ingen ny teknik direkt.
Förutom att de lärde sig hur man tillverkade ett chip där alla kärnor kunde aktiveras. De första icke-ref kortet av GTX 580 kom ut på marknaden relativt tidigt, därför säger jag att det känns gammalt när Zotac och EVGA först nu visar upp sina stoltheter. Vi vet ju redan vad GTX 580 kan och hur mycket det klockar.
De flesta klockar korten med standardkylare och på luft och där är taket satt för länge sedan. Det är ju inte något man blir impad av direkt. Fast jag kanske tänker fel. Det kanske är just extremklockare man inriktar sig på.

PÅ så vis håller jag med dig, rent tekniskt känns 580 aningen gammalt. Trots det så är det fortfarande det snabbaste singelkortet.

EVGA har väl dessutom haft Superclocked ute länge, det enda som skiljer nu är väl kylaren? Har dock inte kollat så noga. Zotac var ju först med 3GB på 580 också så de är inte alltid sena

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Att klocka själv är först och främst roligt, och för det andra är det inte bara lotto. En skicklig klockare kan pressa frekvensen lite högre än en nybörjare.

Jo sant, men de flesta klockar ju med kortens originalkylare och afterburner vilket i princip vem som helst klarar. CPU och minne är lite skillnad, så många fler parametrar. På fermi har vi ju bara spänning och Mhz som är intressant, ja och fläkten på max om man vill vara säker. Any schimp could do it!

När vi snackar specialbyggda kylare och LN2 samt fler kort i SLI el crossfire det är ju en helt annan sak.
Vill inte på nåt sätt påstå att det är lätt. Har full respekt för de som håller på med sådant.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldbestard:

zrooms, lite OfT men är det ett Direct CU kort eller REF kort som du bytat ut fläkten till Accelero?

Ref kort, onödigt att byta ut DirectCU II kylare till Arctic Cooling, men Ref ska man i stort sett alltid byta, Accelero Xtreme Plus till GTX580 kostade "bara" 450kr~ totalt, tänk Corsair H70 för 800kr+, jag överklockade ena av mina GTX580 20% och fick en increase i 3DMark från 6000 oklockat till 7000 klockat (16% increase/18-25% fps increase gpu tests)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Ref kort, onödigt att byta ut DirectCU II kylare till Arctic Cooling, men Ref ska man i stort sett alltid byta, Accelero Xtreme Plus till GTX580 kostade "bara" 450kr~ totalt, tänk Corsair H70 för 800kr+, jag överklockade ena av mina GTX580 20% och fick en increase i 3DMark från 6000 oklockat till 7000 klockat (16% increase/18-25% fps increase gpu tests)

Ja, Accelero är snuskigt billigt med tanke på att man får ett helt tyst ref kort. Så du säger att det är samma komponeneter på ett Direct CU II kort som ett Asus Ref kort. Hade för mig att jag läst det var lite bättre komponenter på CU II kortet men har väl läst lite för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldbestard:

Ja, Accelero är snuskigt billigt med tanke på att man får ett helt tyst ref kort. Så du säger att det är samma komponeneter på ett Direct CU II kort som ett Asus Ref kort. Hade för mig att jag läst det var lite bättre komponenter på CU II kortet men har väl läst lite för fort.

Visst mycket möjligt, men skillnaden är fortfarande minimal, jag får upp ref kort med aftermarket kylare 20% utan problem.. 772 @ 925~ (20%), det med 1.025v @ 1.100v (7%) , kan nog med lägre men inte orkat hålla på, med andra ord helt onödigt att punga ut x antal hundra extra för någonting jag inte behöver

Ref GTX580 + Aftermarket Kylare är bättre än ett ASUS GTX580 DirectCU II, inget snack om saken, asus må klocka bättre men kylaren är sämre vilket inte tillåter den där extra klockningen, ops där sprack hela skiten

Men visst, skulle jag köpa ett kort idag skulle jag köpa DirectCU II, när jag köpte mina kort fanns det bara ref kylare

Btw gissa varför Gigabytes SuperClocked endast har 8+6pin, för det inte behövs mer.. nuförtiden försöker dom locka på en saker man inte behöver, det har du nog märkt

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av oldbestard:

Ja, Accelero är snuskigt billigt med tanke på att man får ett helt tyst ref kort. Så du säger att det är samma komponeneter på ett Direct CU II kort som ett Asus Ref kort. Hade för mig att jag läst det var lite bättre komponenter på CU II kortet men har väl läst lite för fort.

Det är absolut inte samma komponenter. Direct CU II är klart överlägset original designen. Dessutom behöver detta kort matas med 2 x 8pins kontakter. Asus Ref-kort är tillverkat av Nvidia (vem de nu har som gör kretskorten för dem) Alla ref-kort är likadana. Asus Direct CU II är tillverkat av Asus. Alla ref-korten har Nvidia skrivet precis ovanför PCI-E slotten. Jag är till 99,9% säker på detta.

Det är tex. därför Gigabytes ref-kort inte har blå pcb eller Gainward röd på sina ref-kort. Det är inte tillverkade av någon av dessa utan har bara fått en eget klistermärke.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Visst mycket möjligt, men skillnaden är fortfarande minimal, jag får upp ref kort med aftermarket kylare 20% utan problem.. 772 @ 925~ (20%), det med 1.025v @ 1.100v (7%) , kan nog med lägre men inte orkat hålla på, med andra ord helt onödigt att punga ut x antal hundra extra för någonting jag inte behöver

Ref GTX580 + Aftermarket Kylare är bättre än ett ASUS GTX580 DirectCU II, inget snack om saken, asus må klocka bättre men kylaren är sämre vilket inte tillåter den där extra klockningen, ops där sprack hela skiten

Men visst, skulle jag köpa ett kort idag skulle jag köpa DirectCU II, när jag köpte mina kort fanns det bara ref kylare

Btw gissa varför Gigabytes SuperClocked endast har 8+6pin, för det inte behövs mer.. nuförtiden försöker dom locka på en saker man inte behöver, det har du nog märkt

Det behövs mer om du tänker klocka extremt, vilket Direct CU II är tänkt för att klara. Jag ändrar mig, behnövs och behövs, jag antar att om man vill få ut det där lilla extra så lär det ju iallafall hjälpa till vid extremöverklockning ex. med LN2.
Det är väl förmodligen därför de har omdesignad hela strömförsörjningen med fler faser + bättre komponenter.
Att Asus fortfarande gör detta för ett "rimligt" pris gör ju inte saken sämre. Kortet kostar ju knappt mer än ett ref-kort. I vissa fall mindre. Btw, jag tror jag hörde någonstans från MSI att det där med bättre komponenter på korten kostar typ 50kr mer. Men 100 000 kort så blir det ju lite pengar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det behövs mer om du tänker klocka extremt, vilket Direct CU II är tänkt för att klara.

"klocka extremt".. du menar ALLA 0.1%?

Ingen idé att räkna med dom, samma sak som att ta upp ökade cancer risken om du dricker läsk.. obetydligt i helheten.. .. .. .. .. ..

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

"klocka extremt".. du menar ALLA 0.1%?

Ingen idé att räkna med dom, samma sak som att ta upp ökade cancer risken om du dricker läsk.. obetydligt i helheten.. .. .. .. .. ..

Faktum kvarstår kortet är gjort för att klara detta. Referenskortet är det inte. Ja extrem kanske va lite att ta i. Klocka med vattenkylning är det ju också många som sysslar med, inte minst här.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Faktum kvarstår kortet är gjort för att klara detta. Referenskortet är det inte. Ja extrem kanske va lite att ta i. Klocka med vattenkylning är det ju också många som sysslar med, inte minst här.

Vattenkylning.. pff, mitt kort ligger 50c full load, vattenkylning ligger kanske på 40 full load eller något sånt, kommer inte mycket högre alls

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Vattenkylning.. pff, mitt kort ligger 50c full load, vattenkylning ligger kanske på 40 full load eller något sånt, kommer inte mycket högre alls

Ja okej, jag tror jag fattar. Ditt referenkort med en Accelero Extreme Plus är det bästa man kan ha. Vattenkylning är mer eller mindre pfffffft...
Att gpu'n visar full load i afterburner betyder inte så mycket. Temperaturen i full load varierar beroende på vad man kör. Starta OCCT (utan ocp) så förstår du vad jag menar. Sedan säger inte 50grader i full load något när man inte talar om i vilken spänning och Mhz det gäller.

Att diskuttera vidare är helt meningslöst. Vi tycker uppenbarligen helt olika.

Puss & kram

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

DirectCU II är skräp i jämförelse med Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus till GTX580, kortet ligger på FULL load 1,1v 50c exakt efter 30min, och tystare än DirectCU II, visst det är en grymt mycket bättre kylare än ref men fortfarande så slår inget riktig aftermarketkylare

Stämmer bra det, Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus är helt grym.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller