Driva bilhögtalare med batteri, ladda under tiden man spelar?

Permalänk

Driva bilhögtalare med batteri, ladda under tiden man spelar?

Jag har två bakhögtalare och en förstärkare som tidigare har suttit i en (halvbillig) bil, original från mitten av 80-talet nångång, som jag vill göra en boombox av. Till det behövs såklart batterier, men frågan är av vilken typ?

Det viktigaste är att det ska gå att använda förstärkaren även när man laddar batteriet. Det jag har funderat på är en blyackumulator i stil med Biltemas 80410 (http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri/Blyackumulatorer/). Jag har hört att när en blyackumulator laddas så kommer man inte att få ut lika mycket effekt. Kommer det innebära att förstärkaren inte fungerar alls, eller bara att den inte ger lika hög utvolym?

Förövrigt så undrar jag hur många watt detta system kan tänkas dra. Det finns ingen cd-spelare eller liknande, utan en mp3-spelare kopplas in direkt till förstärkaren som sedan driver (endast) bakhögtalarna. Nu har jag dumt nog inga specifikationer, men tänk er vad man kan hitta i standardutförandet av en svenssonbil 1985.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Om du skriver vad det är för bil den satt i så finns det säkert någon som kan gissa vad det är för grejer du har. Eller vet du bara årsmodell på grejerna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag körde ett tag en bilstereo kopplad till en blyackumulator för mc och mopeder samtidigt som jag ladadde batteriet med en laddare för bilbatterier i garaget.
Funkade fint

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du skriver vad det är för bil den satt i så finns det säkert någon som kan gissa vad det är för grejer du har. Eller vet du bara årsmodell på grejerna?

För närvarande, ja, dessvärre. Jag kommer kolla upp mer information imorgon.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!