Permalänk
Medlem

+1

Har ingen som helst aning om detta har hamnat det minsta rätt, så flytta gärna!

Jag förstår mig inte riktigt på om +1 är tabu eller inte. Det jag har snappat upp är att det betyder något i stil med att "jag håller med dig/diggar ditt inlägg". Är jag ute och cyklar gällande tabu och betydelsen?

Permalänk
Medlem

Betydelsen är korrekt uppfattad, ett flummigt alternativ till "QFE" - ett sätt att markera bifall till citerat eller ovanstående inlägg. Tabu är det väl inte direkt, men det tillför inget nytt till diskussionen och brukar därför sällan vara accepterat på större och seriösare forum.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av borgona:

Har ingen som helst aning om detta har hamnat det minsta rätt, så flytta gärna!

Jag förstår mig inte riktigt på om +1 är tabu eller inte. Det jag har snappat upp är att det betyder något i stil med att "jag håller med dig/diggar ditt inlägg". Är jag ute och cyklar gällande tabu och betydelsen?

Knappast diggar ditt inlägg, utan att man också kan skriva under på det som personen har sagt. Sedan kan vissa även skriva +2, vilket man kan tolka olika. (beror på i sitt sammanhang)

Angående tabu, så är ad populum argument till att börja med inte så bra, för det andra så förstörs trådar en hel del med folk som bara lägger till +1 och att folk då tror att något nytt har tillkommit.

*edit*
Anta att någon riktig kunnig inom ett visst område skriver en lång invecklad förklaring, sedan tar man och citerar dennas persons inlägg och skriver +1, när man i princip inte fattar hälften vad den skrev, så blir det inte bara lite fel. Så att enbart digga och gilla budskapet räcker inte.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Betydelsen är korrekt uppfattad, ett flummigt alternativ till "QFE" - ett sätt att markera bifall till citerat eller ovanstående inlägg. Tabu är det väl inte direkt, men det tillför inget nytt till diskussionen och brukar därför sällan vara accepterat på större och seriösare forum.

Skrivet av bud_bundy:

Knappast diggar ditt inlägg, utan att man också kan skriva under på det som personen har sagt.

Sedan kan vissa även skriva +2, vilket man kan tolka olika. (beror på i sitt sammanhang)

Angående tabu, så är ad populum argument till att börja med inte så bra, för det andra så förstörs trådar en hel del med folk som bara lägger till +1 och att folk då tror att något nytt har tillkommit.

Med andra ord verkar det ju vara bäst att inte använda det på Sweclockers, även fast jag har sett många andra göra det och varit frestad själv ibland Lika bra att undvika då, tack ^^

Permalänk
Medlem

Jag fick rätt så nyligen 24h ban här på Swec för att jag skrev det i en hel mening, så...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av borgona:

Med andra ord verkar det ju vara bäst att inte använda det på Sweclockers, även fast jag har sett många andra göra det och varit frestad själv ibland Lika bra att undvika då, tack ^^

Nu beror det på tolkning av reglerna, att enbart skriva +1 och dessutom citera någons jättelånga text är knappast uppskattat.

Att skriva ett meningsfullt inlägg, och sedan citera någon och förkortade texten och skriva +1, så tror jag knappast någon skulle bry sig. (om man gör det snyggt) Fast om man gör det snyggt, så kan man ju undvika +1 och formulera sig bättre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jag fick rätt så nyligen 24h ban här på Swec för att jag skrev det i en hel mening, så...

Där ser man!

Skrivet av bud_bundy:

Nu beror det på tolkning av reglerna, att enbart skriva +1 och dessutom citera någons jättelånga text är knappast uppskattat.

Att skriva ett meningsfullt inlägg, och sedan citera någon och förkortade texten och skriva +1, så tror jag knappast någon skulle bry sig. (om man gör det snyggt) Fast om man gör det snyggt, så kan man ju undvika +1 och formulera sig bättre.

Tror att jag förstår dig nu Man får tänka sig för helt enkelt, och helst undvika att använda +1

Permalänk
Entusiast

Jag använder ibland "+1", "this" eller liknande på olika forum men då lägger jag nästan alltid till lite mer texter under. Undantaget är i rena spamtrådar på vissa flummiga forum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

+1 folket bör förpassas till ett kallt hål i ödemarken där de kan fortsätta tillföra precis ingenting till mänskligheten utan att störa oss andra.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Inget fel med +1, förutom att hela tråden blir helt utspädd och ointressant av sidvis med +1 inlägg..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomas_88:

Inget fel med +1, förutom att hela tråden blir helt utspädd och ointressant av sidvis med +1 inlägg..

precis, blir svårt och inte minst sagt tråkigt för en oinvigd att följa diskussionen i en tråd.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom ett +1 inlägg inte tillför diskussionen något så räknas det som spam enligt våra regler. Därav är det ganska stor chans att man får en kortare semester om man skriver sådana inlägg. Även tomcitering räknas på samma sätt som spam.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Eftersom ett +1 inlägg inte tillför diskussionen något så räknas det som spam enligt våra regler. Därav är det ganska stor chans att man får en kortare semester om man skriver sådana inlägg. Även tomcitering räknas på samma sätt som spam.

Undrar hur många som faktiskt har tänkt på detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fr1dd:

Undrar hur många som faktiskt har tänkt på detta?

Med tanke på hur många som stängts av för det.. inte särskilt många.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||