Permalänk

Moderkort beslutsångest!!! hjälp!

Hej!! jag har en riktig beslutsångest när det gäller moderkort. ska börja bygga en dator med ganska så extrem prestanda och jag kan inte riktig bestämma mig vilken av dessa moderkort man ska ha och vilka är bäst och vilka som överklockar bäst.

Här är dom tre alternativen.

ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3

Asus MAXIMUS IV EXTREM REV B3

Asus P8P67 DELUXE REV B3

Priset spelar inte någon roll.

Skulle varit snällt om man hade fått lite hjälp

Permalänk
Medlem

Enkelt val om du inte har någon limit
Asus MAXIMUS IV EXTREM REV B3

Permalänk
Medlem

Asus MAXIMUS IV EXTREM vet jag har ett bios som alla ROG kort har otroligt massa inställningar där man kan finjustera massor som ofta något billigare/enklare kort inte har, men det knepiga är samtidigt att också kunna utnyttja alla dessa inställningsmöjligheter, man behöver kunna bios på sin fem fingrar eller lära sig det, då kan man nog klocka med det kortet om man har bra ex av CPU något högre kanske än dom övriga, men ändå det hela gör inga jätteskillnader i klockning utan mer man kan få ut det lilla sista.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

vad är det för skillnad mellan ASRock och Asus? jag har hör att båda överklockar automatiskt

Permalänk

Alla Asus P8P67 moderkorten har i UEFI (bios) funktion för autoöverklockning. Jag använder ett P8P67 Deluxe Rev B3, och den enda anledningen jag ser till att gå med Asus MAXIMUS IV EXTREM REV B3 skulle vara för att kunna mäta spänningar etc, för om jag minns rätt är det så att detta moderkort har mätpunkter för just det syfted, till de som sysslar med extrem överklockning.

Kan inte uttala mig om Asrock. Jag har inte ens tittat på det kortet.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Skrivet av Arioch2004:

Alla Asus P8P67 moderkorten har i UEFI (bios) funktion för autoöverklockning. Jag använder ett P8P67 Deluxe Rev B3, och den enda anledningen jag ser till att gå med Asus MAXIMUS IV EXTREM REV B3 skulle vara för att kunna mäta spänningar etc, för om jag minns rätt är det så att detta moderkort har mätpunkter för just det syfted, till de som sysslar med extrem överklockning.

Kan inte uttala mig om Asrock. Jag har inte ens tittat på det kortet.

Du sa alla P8P67 moderkorten har i UEFI autoöverklockning har inte Asus MAXIMUS IV EXTREM det också?

Permalänk

Jo, självklart har MAXIMUX IV EXTREME det med, då det är ett asus kort.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnarXXL:

vad är det för skillnad mellan ASRock och Asus? jag har hör att båda överklockar automatiskt

Det där är ju funktioner som dom flesta moderkort har numera antingen i bios eller via eller i samarbetet med program, och också dessa funktioner är inget som är intressant för den vane överklockaren som gör detta helt manuellt i bios, och vill man nå max hög klockning är det inget heller man ska använda.
Inget som man bör använda för normal överklockning heller tycker jag.

Föreslår att du kanske också kollar på http://www.inet.se/artikel/1901975/asus-sabertooth-p67-rev-b3 vilket är tåligt välkylt överklockar bra, utan innehålla allt för mycket parametrar i bios för detta, SB är ju också väldigt enkel att klocka högt,

Fråga dig själv vilken typ av användare av bios du är samt vana i överklockning, om du vet med dig att du obehindrat kan navigera i bios bland alla dess funktioner speciellt när det gäller överklockning samt hittar vad du ska och letar efter och vet vad dom flesta funktioner gör utan att titta i manualer och leta i forum,
i så fall gå på MAXIMUX IV EXTREME, om inte finns det liten anledning att välja ett sånt kort, blir som att skaffa DDR3 minne på 2000Mhz men bara köra det i 1333 eller kanske 1600

MAXIMUX IV EXTREME är ett kort som passar den vane entusiast överklockaren
Att du frågar efter denna autoöverklockningsfunktionen säger lite att du inte är i den målgruppen som detta moderkort vänder sig till riktigt
Risken finns att det snarare blir ett hinder istället för ett hjälpmedel att klocka högt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

undrar en grj och snor denna tråd
http://www.inet.se/artikel/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-fusion
i detta modekort vilka delar är det som ingår? fattar inte det finstilta :/

Visa signatur

Unbeknownst to the most the world is controlled by a single pipe smoking rabbit.