2600k Voltage, hur ändra Vcore och "behövs" det ?!

Permalänk
Medlem

2600k Voltage, hur ändra Vcore och "behövs" det ?!

Tjenare, det finns några trådar om detta men ingen som verkan kunna ge något vettigt svar,

Så jag startar en egen

Voltage tweak/offset , var är vittsen med den inställnignen och hur fungerar den ?!

Och sedan så har jag en så pass N00Big fråga som:
HUR fan ställer man in voltaget på Core för Asus P8P67 kort ?!
Jag kan faktiskt inte hitta vart (Dx) man ställer in Vcore, eller om det görs "via" Voltage offset ?!
Sköts voltaget helt automatiskt nu för tiden av CPU och man "behöver inte" göra något själv ?

Om man trots allt vill sänka Vcore från det som Bios sätter som standard, har jag fattat det rätt som att man då får välja Voltage offset till - och sedan skriva in det värde som man vill att den ska minska det aktuella värdet med och gäller detta värde båda i Load och Idle ?

Mångas frågor, men jag känner att jag inte hittar något riktigt glasklart svar på någon av dessa någonstans... Hjälp uppskattas mycket !

ha de grymt !

//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Offset tar ett referens värde programmerat in i processorn, och antingen lägger till eller drar ifrån spänning, beroende på om du har ställt in offset på "+" eller "-", du kan även ställa in hur mycket du ska lägga till eller dra ifrån. Detta är ett bra sätt att köra på då du även får att CPUn sänker spänningen när den idlar, vilket gör att den går kallare och lever längre. Dock kan det vara svårare att få den stabil vid överklockning, men det tar mest lite tweakande.

Du kan ändra offset till "Manual" så får du knappa in en spänning som processorn ska gå. Men om jag minns rätt, när jag gjorde det, så gick den på den spänningen hela tiden och klev inte ned i spänning vid idling.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

ökning av spänning behövs endast när du överklockat så pass högt att datorn blir ostabil , räknar fel och crashar.
vid det tillfället så ökar man spänningen ett par steg , stabilitetstestar , avgör om datorn är stabil , är den det så fortsätter man att överklocka , och repeterar tills man är nöjd.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arioch2004:

Offset tar ett referens värde programmerat in i processorn, och antingen lägger till eller drar ifrån spänning, beroende på om du har ställt in offset på "+" eller "-", du kan även ställa in hur mycket du ska lägga till eller dra ifrån. Detta är ett bra sätt att köra på då du även får att CPUn sänker spänningen när den idlar, vilket gör att den går kallare och lever längre. Dock kan det vara svårare att få den stabil vid överklockning, men det tar mest lite tweakande.

Du kan ändra offset till "Manual" så får du knappa in en spänning som processorn ska gå. Men om jag minns rätt, när jag gjorde det, så gick den på den spänningen hela tiden och klev inte ned i spänning vid idling.

ok, men man kan alltså inte ställa exakt vilket värde man vill ha, utan man får utgå från ett värde som man inte vet vad det är och som CPU'n redan innan är programerad med ?
Och helt enkelt välja hur många mV man vill att det ska kunna sänka/ höja från det.
Om man ställer den på - 0,05v, betyder det att den kommer att köras på 0,05v lägre spänning i load oavsett belastning och även om den skulle behöva mer spänning ?

Alltså, är det som att man helt enkelt har möjlighet att flytta den övre gränsen för vad CPU'n ska få ha för arbetsspänning, så med -0,05v inställt så sänker jag maxgränsen med 0,05v
Men idle spännignen ligger kvar på "standard" och ändras inte ?

Så, det jag ska göra är alltså att inte ändra någonting ?!
För standard inställnignen får vara tills att jag märker att spänningen begränsar och då väljer jag offset till + och lägger på mV tills att den beter sig stabilt.
Men jag måste då gå in i hardware monitor för att kunna se vilken spänning det egentligen rör sig om ?!

Om vi förenklar det hela lite, jag tänka klocka till ca 4,2Ghz och inte mycket högre antagligen, inte just nu utan det kommer senare
Det jag borde behöva göra är att ändra multiplern till 42, och detta ska jag alltså göra i Turbomode ?
Och sedan ska jag låta voltage offset vara som den är tills vidare. Fungerar det inte så får jag välja + och lägga till 0,01 i taget tills det beter sig bra igen

Enligt Bios så ligger min Vcore på över 1,3v har jag för mig (ska kolla när jag kommer hem) och är inte det lite i högsta laget ?
Det borde duga att klocka den till 4,2Ghz på och kanske till och med sänka spänningen med lite tur va ?
Tycker jag har sett att folk inte haft några problem med 4,2ghz vid <1,3v

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ökning av spänning behövs endast när du överklockat så pass högt att datorn blir ostabil , räknar fel och crashar.
vid det tillfället så ökar man spänningen ett par steg , stabilitetstestar , avgör om datorn är stabil , är den det så fortsätter man att överklocka , och repeterar tills man är nöjd.

Jo det e jag medveten om, men jag undrar liksom hur man går tillväga på bästa sätt med P67 chipset... va så lätt med x38 och X48...
Men framförallt helt annorlunda, så jag fattade inte riktigt hur man skulle gå tillväga, men verkar jag ha fattat rätt i inlägget ovanför ?

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

ok, men man kan alltså inte ställa exakt vilket värde man vill ha, utan man får utgå från ett värde som man inte vet vad det är och som CPU'n redan innan är programerad med ?
Och helt enkelt välja hur många mV man vill att det ska kunna sänka/ höja från det.

Så tror jag det funkar...

Sen vad "auto" egentligen innebär, är jag nyfiken på.. Många moderkort brukar man ju säga att auto brukar ge onödigt höga spänningar, men gäller det även på SB? Eller är auto att den kör enligt intels egna specifikationer på spänning?

Skrivet av DVD-ai:

Alltså, är det som att man helt enkelt har möjlighet att flytta den övre gränsen för vad CPU'n ska få ha för arbetsspänning, så med -0,05v inställt så sänker jag maxgränsen med 0,05v
Men idle spännignen ligger kvar på "standard" och ändras inte ?

Jag kan ha fel, men jag tror den där offseten tillämpas vid alla spänningar, dvs den sänker både load och idle med tex -0,05v.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ja många frågetecken är det =D

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Du kan ställa ett exakt värde genom att ändra "offset" till "Manual" i Uefi (BIOS). Men då får du inte höjning och sänkning av spänningen automatiskt vid idling. Vilket ger dig en bra mycket varmare processor.

Och, som redan sagts, så är det vid alla tillfällen den ändrar vid Offset. Så vid tex idling kan den bli instabil om den får för lite spänning.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem

Auto offset är väldigt hög vid högre multipliers, speciellt om du ändrar LLC till högre än default då detta också gör att offset blir större.

Jag började ändra det hela i AI suite i windows eftersom man kan ändra voltagen därifrån. Tyvärr måste jag sätta in dom inställningarna manuellt varje gång jag startar nu eftersom jag är osäker på exakt vad det motsvarar i bios, men aja, startar nästan aldrig om ändå.

Permalänk
Medlem

Auto ger för höga spänningar även på SB ja

Sätt på manuell, börja med typ 1,3.

Permalänk
Medlem

ok, men om man kör på "auto" och ställer offset till -0,05 då hamnar jag på ca 1,3v det borde ju vara bra
eller tror ni den blir instabil i idle då ?!

då blir ju idle och load voltage 0,05v lägre än nuvarande som känns onödigt högt...

aja får leka med detta lite

LLC voltage, vad e det, någon som har lust och tid att ge en liten förklaring och hur mycket man vågar ändra denna och varför ?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

LLC gör så att vcore volten är lite stabilare så att den inte droppar, och när LLC är aktiverat så brukar man få lite högre vcore då man pressar cpun så det får man tänka på.

Permalänk
Medlem

ok, så en liten höjning av LLc gör alltså att Vcore blir lite stabilare vid hög last, men opåverkad i övrigt ?

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz