Permalänk
Medlem

Kinaskit vs. "riktig" moppe?

Hejsan allesammans!

Jag är sjukt sugen på att skaffa en EU-moppe för att ta mig från punkt A till punkt B (alltså mellan hemmet och jobbet ) och tittar omkring lite här och där.

Jag kollar begagnat på en sisådär 5-8tkr (helst ska hjälm och lås inrymmas i det priset, men inget måste) och kommer osökt in på "kinaskit" (Baotian m.fl.).

Någon som har eller känner någon som har/haft erfarenheter av en billig kinamoppe? Jag läser lite överallt på nätet där kinamoppar gått sönder efter 300 mil medan andra har kört sin helt problemfritt i flera år.
och det kan vara alla möjliga sorters problem, allt från att blinkrelät slutar funka till att motorn skär totalt.

Någon som har tips på driftsäker moppe? Jag har ingen lust att tillbringa timme ut och timme in med att meka moppe sköna sommarkvällar. Tvåtakt eller fyrtakt spelar ingen roll. (Har hört att Peugeot Speedfight 2 XR med vätskekyld motor är en av de bättre? )
Jag ska inte köpa moppe denna sidan månadsskiftet, så det är inte direkt brådis, men det vore skoj att ha lite kött på benen när det väl blir dags.

Jula säljer en ny moppe för 8tkr, så det vore intressant att höra argument till att hellre köpa en begagnad moppe istället för den osv osv.

Jag har aldrig kört moppe i hela mitt liv, är 25, så jag har inga som helst erfarenheter av sånt här.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Jag hade en Baotian Sprint (?) som jag körde fram och tillbaka med till jobbet. Rent ekonomiskt är det väldigt billigt, tror jag tankade för nån hundring varannan vecka och försäkringen var inte speciellt dyr.

Det var väl lite fel på den när jag fick den men garantin fixade det mesta. Man märker ju att det är rätt kass kvalitet, det skramlar och det gnisslar men man får vad man betalar för. Det enda jag egentligen kan klaga på är att däcken är av skitgummi/plast vilket ledde till att jag klotade med den i typ 40 km/h när jag körde på en våt fläck eller liknande.

Vi var väl ett helt gäng som hade Baotian på jobbet och jag tror inte någon hade speciellt mycket fel på sina, bara lite smågrejer som man inte brydde sig om. Nu när jag tänker efter så var det iofs en polare som hade 125CC modellen där bromsarna lade av ute på motorvägen, inte helt hundra kanske.

Det är hur lätt som helst att köra moppen även om man inte är van mopedanvändare. Bara att sätta sig och gasa.

Jag kopplade ur en kabel under sadeln också så fick man upp den i 60-70, uppför respektive nedförsbacke.

Permalänk

Annars finns ju Masai DB50, den s.k "bästa" kinamoppen enligt många.
Brorsan har en, några småfel men motorn är i väldigt bra skick och bara går och går.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Jag skulle nog säga att en 2-taktare är driftsäkrare än en 4-takt.
Mindre som kan gå fel.

Sen så brukar det vara mer ös i 2-taktare, om man jämför min kinamoppe med 2-taktsmotor mot en kompis Baotian classic är det som dag och natt när man t.ex. ska dra iväg.

Min har f.ö. gått 900 mil och går som aldrig förr, om jag inte kört som ett fucko och fittat upp slutväxeln hade det enda som behövts bytas ut varit framlampan några gånger och bromsbeläggen till frambromsen som var sopslut efter kanske 700 mil.

Kul fakta, jag och en kompis, han med baotianen, fast vid det tillfället en cross, hade lånat varandras moppar och han bromsar som vanligt innan en rondell, då skjuter det ena belägget rätt ur frambromsen. Så slut var det xD

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Kina mopparna är skit dålig kvalité, inge sköna att köra heller. Som du säger är dem oftast helt slut efter antal mil tyvärr
Satsa på en Speedfighter, aerox eller slider om du ska ha scooter imo. Och som anton_mjor sa, satsa på 2-takt = mindre rörliga delar = Mindre saker som kan gå sönder. En polare har en Speedfighter (vattenkyld) - 02 den drar ca 0,4L/mil (blandad körning) Men är andra vikter och trimavgasrör på den, större munstycken etc.

Om du vill köra bensinsnålt så rekommenderar jag AM6 motorn, har en Rieju rrx själv. Drar 0,25L/Milen (blandad körning) Men det är crossmoppe antar att det inte är aktuellt. Men om du ska köra på crossmoppe satsa på en nyare DT50R (Är nästan exakt lika dana men bättre kåpor på dt50r) Sen har du ju även Beta RR, dock har jag ingen egen erfarenhet av dem men verkar bra maskiner.
Derbi gör bra moppar också, men har aldrig haft någon inge större koll på dem. Dock så har jag för mig att dem drar ganska mycket, dock inge säker(?) Sen är dem så satans fula så en sån kan man inte ha...
Tips om du ska ha crossmoppe och köra på landsväg med så köp SM, alltså super montard variant, vare sig vad för moppe du köper.

Permalänk

Polaren har precis en sån här. http://www.blocket.se/dalarna/Eu_MOPED_BAOTIAN_BT50_qt_9D_333...

Funkar absolut. Driftsäkert. Han pendlar till jobbet på den.
Se upp för alla moppefjortisar som inte kan meka bara eller som håller på och "stylar" skippa en sån och ta en fin orginal.

Beror på din passion för det hela. Är det så att du kommer börja vilja uppgradera och fixa med den eller vill du bara ha nått driftsäkert och billigt.

Det med att du ser folk vars mopeder är skrot efter några få hundra mil beror på att folk är nötter. De har ingen aning om att moppen behöver servas eller tas om hand om för att hålla. Baotian mopparna verkar finnas vanligtvis som 4-t. Bara byta olja, luftfilter och se till ventilspelet då och då. Jag är ingen expert på baotian specifikt. Men detta är en förutsättning för alla motorer.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

http://www.blocket.se/blekinge/Adly_Silverfox_33311016.htm?ca...
En sån har jag, bättre komfort än Baotian pga de större hjulen och lite roligare motor.
Motorn är en Minarellikopia så det är i princip en luftkylt, ful kopia på Yamaha Aerox

Förstår verkligen inte varför kinatillverkare envisas med att sätta lyset på styret. Asfult.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, och jag borde nog nämnt i första inlägget att jag är ute efter en scootermodell där man kan ha hjälmen i sadelfacket.

Att Peggan drar 0,4 gör mig nästan lite ledsen, då min bil snittar 0,55-0,6 men den var ju trimmad (moppen alltså) så det känns inte som någon jättevinst.

Jag tänker inte trimma mitt åk iallafall, klarar mig gott på 45-50km/h.

Läste något om att Baotian tillverkar sina motorer i samma fabrik som Yamaha... är detta någon vet något om eller är det gripet ur luften?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Tack för alla svar, och jag borde nog nämnt i första inlägget att jag är ute efter en scootermodell där man kan ha hjälmen i sadelfacket.

Att Peggan drar 0,4 gör mig nästan lite ledsen, då min bil snittar 0,55-0,6 men den var ju trimmad (moppen alltså) så det känns inte som någon jättevinst.

Jag tänker inte trimma mitt åk iallafall, klarar mig gott på 45-50km/h.

Läste något om att Baotian tillverkar sina motorer i samma fabrik som Yamaha... är detta någon vet något om eller är det gripet ur luften?

Med tanke på den övergripande kvaliten så skulle bli förvånad om något på moppen varit i närheten av Yamaha eller liknande. Nu kanske jag svartmålar Baoitan lite väl mycket, det är en väldigt bensinsnål rackare som alltid startar även om det har ösregnat så den fungerar ju ändå.

Permalänk
Skrivet av mrc:

Med tanke på den övergripande kvaliten så skulle bli förvånad om något på moppen varit i närheten av Yamaha eller liknande. Nu kanske jag svartmålar Baoitan lite väl mycket, det är en väldigt bensinsnål rackare som alltid startar även om det har ösregnat så den fungerar ju ändå.

Snabb fråga. Varför skulle en moped INTE starta trots ösregn?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Snabb fråga. Varför skulle en moped INTE starta trots ösregn?

Om den är defekt och vatten rinner in i tändstiften:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Om den är defekt och vatten rinner in i tändstiften:D

Rinner vatten in i tändstiftet har du nog så ruggigt dålig komp att motorn ändå inte startar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Har haft två såna här i familjen och de har fungerat mycket bra. Det är
Yamaha Linhai 4-takts-motorer som går mycket tyst och snålt.
Sen är det ju skönt att slippa stinka äcklig tvåtakt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Rinner vatten in i tändstiftet har du nog så ruggigt dålig komp att motorn ändå inte startar

ja annars kan det ju vara ett vanligare fel såsom att det kommer in vatten i elektroniken vilket kan ställa till med mycket problem blöta dagar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Gör dock mig och alla andra sunda människor en tjänst och köp en moped som är tyst.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Gör dock mig och alla andra sunda människor en tjänst och köp en moped som är tyst.

Jag ska inte trimma eller sätta på "effektrör" eller något och då är ljudnivån faktiskt acceptabel tycker jag.

Så du kan väl vara snäll att inte göra en fly-by mitt i natten, det låter så mycket.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Har haft två såna här i familjen och de har fungerat mycket bra. Det är
Yamaha Linhai 4-takts-motorer som går mycket tyst och snålt.
Sen är det ju skönt att slippa stinka äcklig tvåtakt.
http://www.annonsera.se/images/00006/0/ny-baotian-sprint-eu-m...

Kör du på bra olja luktar det inget
Biltemas helsyntetiska känns bra för samvetet och luktar ingenting.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Titta på en gammal zundapp. Driftsäker, billig och enkel. Vill du att det ska gå lite fortare slänger du på en lite större cylinder så går den fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Så du kan väl vara snäll att inte göra en fly-by mitt i natten, det låter så mycket.

Ska tänka på det nästa gång.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Läste något om att Baotian tillverkar sina motorer i samma fabrik som Yamaha... är detta någon vet något om eller är det gripet ur luften?

Som jag förstått det så är motorn tillverkad av Baotian på licens från Yamaha.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Gör dock mig och alla andra sunda människor en tjänst och köp en moped som är tyst.

Skrivet av Bebben:

Tack för alla svar, och jag borde nog nämnt i första inlägget att jag är ute efter en scootermodell där man kan ha hjälmen i sadelfacket.

Att Peggan drar 0,4 gör mig nästan lite ledsen, då min bil snittar 0,55-0,6 men den var ju trimmad (moppen alltså) så det känns inte som någon jättevinst.

Jag tänker inte trimma mitt åk iallafall, klarar mig gott på 45-50km/h.

Läste något om att Baotian tillverkar sina motorer i samma fabrik som Yamaha... är detta någon vet något om eller är det gripet ur luften?

Du ska inte ta min siffror allt för seriöst, tänk på att min polare är en 15 åring. Värt och kolla upp om det verkligen stämmer. Sen tror jag det skiljer en del, för han har ganska stora munstycken på sin moppe. Sen när han kör så är det full gas hela tiden, kraftig inbromsning, full gas igen, kraftig inbromsning etc.

Permalänk

Min 2-taktare skulle jag säga drar kanske 0.2-0.3 och jag kör alltid full gas när jag kan, men motorbromsar ofta en bra bit innan jag behöver stanna eller sakta in.
Läste någonstans att den körstilen är ganska bra när man ska köra in en motor för man blåser ut metallspån osv. Den är tydligen bra annars också, för mopeden har snart gått 1000 mil och motorn har inte ens varit isärplockad. För en 50cc är det dessutom gott med komp, trots att den gått långt

Förbränningsmotorer är som mest effektiva med full trottelöppning läste jag någonstans...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Som jag förstått det så är motorn tillverkad av Baotian på licens från Yamaha.

Så verkar vara fallet.

Skrivet av LightBlizz:

Du ska inte ta min siffror allt för seriöst, tänk på att min polare är en 15 åring. Värt och kolla upp om det verkligen stämmer. Sen tror jag det skiljer en del, för han har ganska stora munstycken på sin moppe. Sen när han kör så är det full gas hela tiden, kraftig inbromsning, full gas igen, kraftig inbromsning etc.

Njä, men det är en fingervisning däremot.

Just nu pekar det mest på en fabriksny Baotian Sprint (med "yamahamotor" ) då en ny sådan kostar 8000kr och är körbar direkt från butik. Men det är ett tag kvar innan köp, så det kan ju svänga.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Just nu pekar det mest på en fabriksny Baotian Sprint (med "yamahamotor" ) då en ny sådan kostar 8000kr och är körbar direkt från butik. Men det är ett tag kvar innan köp, så det kan ju svänga.

Köper du en baotian, kör in den hårt som fan och byt orginaloljan snabbt, den är som vatten.
Att fisköra har jag aldrig förstått vad som är bra med, man sliter inte in grejerna då.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Köper du en baotian, kör in den hårt som fan och byt orginaloljan snabbt, den är som vatten.
Att fisköra har jag aldrig förstått vad som är bra med, man sliter inte in grejerna då.

Oljebyte på en fyrtaktare ska väl ske efter första 30 milen och därefter var 300e mil ungefär?

Rekommenderar du att man byter tidigare än de första 30 milen? Vilken olja ska man ha isåfall?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Oljebyte på en fyrtaktare ska väl ske efter första 30 milen och därefter var 300e mil ungefär?

Rekommenderar du att man byter tidigare än de första 30 milen? Vilken olja ska man ha isåfall?

Det 30 första milen går väl att köra på orginaloljan, den är väl till för att motorn ska slita lite hårdare. Du kommer märka när du tappar ur den att den är alldeles vattnig och silverskimmrig pga. inslitningen.

Vad för olja du kör sen med i de motorerna verkar inte spela så stor roll, känner du för att lyxa till det är det bara att köra med biltemas billigaste helsyntet

En annan bra grej att kolla när du kört in är ventilspelet, vissa verkar slita in sig så pass att kompet blir så högt att elstarten inte orkar med, och vissa verker inte behöva justeras alls.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av Bebben:

Oljebyte på en fyrtaktare ska väl ske efter första 30 milen och därefter var 300e mil ungefär?

Rekommenderar du att man byter tidigare än de första 30 milen? Vilken olja ska man ha isåfall?

Antar att det bara motorn den behöver smörja? Isf kan jag rekommendera Castrol GPS. Delsyntet men högt klassad sådan. Alternativt nån biltema helsyntet. Går nog inte i så mycket olja och du behöver inte byta så ofta så det är värt att välja finare oljor tycker jag. Tänk på att kolla manualen där det ska stå vilka oljor det ska vara (klass och viskositet)

På de få fordon jag köpt nya har jag bytt olja direkt, utan att starta maskinen. Så kolla detta i manualen. Om det inte står rekommenderar jag dig att byta direkt.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av KalleKulspruta:

Antar att det bara motorn den behöver smörja? Isf kan jag rekommendera Castrol GPS. Delsyntet men högt klassad sådan. Alternativt nån biltema helsyntet. Går nog inte i så mycket olja och du behöver inte byta så ofta så det är värt att välja finare oljor tycker jag. Tänk på att kolla manualen där det ska stå vilka oljor det ska vara (klass och viskositet)

På de få fordon jag köpt nya har jag bytt olja direkt, utan att starta maskinen. Så kolla detta i manualen. Om det inte står rekommenderar jag dig att byta direkt.

Jepp, sluväxeln har egen olja.

När jag skrev att inte fisköra innan så ska jag bara förtydliga mig lite. Jag menar inte att du ska ligga o bränna full blås på landsvägen direkt utan mycket acceleration upp i hastighet och motorbromsande osv. så du verkligen sliter in motorn under varierad last.
Ligger man bara och fiskör har jag läst att man kan få cylinderloppet att "glasa" sig och därmed inte slita in kolvringarna ordentligt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Min 2-taktare skulle jag säga drar kanske 0.2-0.3 och jag kör alltid full gas när jag kan, men motorbromsar ofta en bra bit innan jag behöver stanna eller sakta in.
Läste någonstans att den körstilen är ganska bra när man ska köra in en motor för man blåser ut metallspån osv. Den är tydligen bra annars också, för mopeden har snart gått 1000 mil och motorn har inte ens varit isärplockad. För en 50cc är det dessutom gott med komp, trots att den gått långt

Förbränningsmotorer är som mest effektiva med full trottelöppning läste jag någonstans...

Antar att din moped inte har bränsleinsprutning? Om den har förgasare så vinner du inget på att motorbromsa, snarare att du förlorar på det än att låta den gå på tomgång

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Antar att din moped inte har bränsleinsprutning? Om den har förgasare så vinner du inget på att motorbromsa, snarare att du förlorar på det än att låta den gå på tomgång

Jag motorbromsar inte för att spara bränsle, det finns inget annat alternativ på en vespa när man bara vill rulla

Om man då inte räknar med att låsa bakhjulet så att slungkopplingen släpper, men det rycker så jävligt när man tänker gasa igen och är inte speciellt snällt mot bakdäcket

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″