Valve överväger mobilversion av Steam

Permalänk
Melding Plague

Valve överväger mobilversion av Steam

Speljätten Valve vill inte missa tåget med mobila enheter, utan skissar på planer för en mobil variant av populära tjänsten Steam.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Va roligt

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Är det alltså en App Store/Market det är frågan om?

Lycka till att få med Apple.
Det kanske kommer en "lite"-version där vänner och liknande samlas ihop, men man inte kan köpa apps?

Frågan är hur långt Valve vill ta det. Android Market, Amazon Appstore och nu Steam?

Jag har en positiv inställning till det i alla fall.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis anställer de en designer denna gången.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur valve göe med detta, de har ju en tendens att lyckas med många av sakerna de tar för sig...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Är det alltså en App Store/Market det är frågan om?

Lycka till att få med Apple.
Det kanske kommer en "lite"-version där vänner och liknande samlas ihop, men man inte kan köpa apps?

Frågan är hur långt Valve vill ta det. Android Market, Amazon Appstore och nu Steam?

Jag har en positiv inställning till det i alla fall.

Är det typ Appstore/Market fast bara för spel så är det ju grymt, speciellt om man kan köpa spel på t.ex. iPhone och om man sedan bytar till en Android så kan man installera spelet där också genom sitt steam konto eller om vissa spel finns även till dator osv. Kan bli grymt. Men om det bara är typ community så är det skit samma enligt min åsikt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Om några år så e det nog riktigt intressant, när racet på mobilutvecklingen lugnar ner sig( lite) & prestandan blir lite bättre .
Mobilerna borde kunna slå ut konsollerna så vi pc spelare får spel till oss & barn & familjespel på mobilerna.
Bra med lite konkurens på den marknaden oxå så inte apple tar hela marknaden

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

Mobilerna borde kunna slå ut konsollerna

Näe du, det kommer inte att hända.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Näe du, det kommer inte att hända.

Varför inte, kolla bara på sista 10-20 år, man trodde inte heller att vissa grejer skulle nånsin inträffa och idag är det inget konstigt med det alls.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Näe du, det kommer inte att hända.

Med utvecklingen på mobilsidan så är det inte omöjligt att du snart kan koppla mobilen i en liten dock och ha den som en minispelkonsoll (kanske t.o.m. trådlöst) som har minst lika mycket kraft som de stationära. Jag tror inte det är omöjligt inom en överskådligt framtid, mobiler utvecklas betydligt snabbare än konsoler då där är mer konkurrenter på marknaden. De konsoller som finns på marknaden idag är ju ungefär 5år gamla nu, utvecklingen på konsolmarknaden går ganska trögt. Antagligen hade man fortfarande fått "konsolkrig" men då hade det mer varit Android vs iOS (alltså själva mjukvaran) än Xbox vs Playstation (även om mjukvaran skiljer så är det främst hårdvaran som skiljer dem). Andriod och iOS kan ju köra på samma hårdvara (även om det aldrig kommer komma dualboot versioner) så där behöver man inte få mycket sämre hårdvara bara för att man gillar spelen på en viss platform (tänk Wii idag).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Är det typ Appstore/Market fast bara för spel så är det ju grymt, speciellt om man kan köpa spel på t.ex. iPhone och om man sedan bytar till en Android så kan man installera spelet där också genom sitt steam konto eller om vissa spel finns även till dator osv. Kan bli grymt. Men om det bara är typ community så är det skit samma enligt min åsikt.

Ja, det skulle vara trevligt. Men jag tror inte det går att få med Apple på det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Leedow:

Ja, det skulle vara trevligt. Men jag tror inte det går att få med Apple på det.

Jepp tyvärr så tror jag det samma, Apple är kända för att vara restrektiva, på gott och ont. Det är bra på det vis att det håller uppe kvaliteten på App Store men det är dåligt då det håller tillbaka oss mer avancerade användare som vet vad vi gör. Det hade varit najs om Apple tillät tredjeparts repositories på App Store men hade store varningstexter osv så att folk inte skulle komma in där av misstag. Det skulle gynna oss "Power Users" men det kan man ju glömma med Apple. Android å andra sidan kan vara nästan för mycket och andra hållet, det finns så mycket skit på Market att det är svårt att hitta kvalitet, hade de kört ett repository för högkvalitets Apps som var väl granskade och sedan haft allt annat i ett extra repository så hade det varit riktigt najs, då hade man sluppit leta bland så mycket skit men samtidigt kunnat gå in och hämta lite mer ovanliga grejer.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Hehe kan inte de där nybörjarna valve åtgärda lite av sina brister av grundläggande funktionalitet först...
Något jag exempelvis saknar är möjligheten att fritt och enkelt kunna installera vad jag vill på vilken plats, disk, jag vill.
Produkter i sig är ofta dyrare att köpa via steam än i butiker så jag tycker steam endast är något som är nödvändigt ont.
Det hade kunnat vara skönt att samla sina lir i en produkt och från den installera dem men då steam är dyrt och osmidigt så är inte steam produkten jag vill använda.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

KÖNG! Nu kan man snart lira Bad Company 2 på sin mobiltelefon!!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jepp tyvärr så tror jag det samma, Apple är kända för att vara restrektiva, på gott och ont. Det är bra på det vis att det håller uppe kvaliteten på App Store men det är dåligt då det håller tillbaka oss mer avancerade användare som vet vad vi gör. Det hade varit najs om Apple tillät tredjeparts repositories på App Store men hade store varningstexter osv så att folk inte skulle komma in där av misstag. Det skulle gynna oss "Power Users" men det kan man ju glömma med Apple. Android å andra sidan kan vara nästan för mycket och andra hållet, det finns så mycket skit på Market att det är svårt att hitta kvalitet, hade de kört ett repository för högkvalitets Apps som var väl granskade och sedan haft allt annat i ett extra repository så hade det varit riktigt najs, då hade man sluppit leta bland så mycket skit men samtidigt kunnat gå in och hämta lite mer ovanliga grejer.

Det stämmer. Market har mycket, både bra och dåligt.
Skillnaden är att flera "appstores" går att skapa på Android-plattformen. Exempelvis Amazon Appstore (inte i Sverige än) är ju som du menar. Där är det Amazon som bestämmer vilka appar som får vara med.
Det är bara att göra en "Steam Market" eller liknande. Där bestämmer Valve vilka spel som släpps, precis som på PC.

Det är ju bara att hoppas att Valve och Apple kan få fram något avtal som gynnar båda. Apple har ju rätt bra app store redan, det kan bli svårt för Valve att kamma hem något avtal tror jag.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

KÖNG! Nu kan man snart lira Bad Company 2 på sin mobiltelefon!!!

bad company finns redan till ios

varför ha steam till mobiler när det redan finns app stores? ska man betala 30% till google/apple och sedan ytterligare 30% på det till valve med extra drm eller vad är grejen?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

årets teknik-nyhet enligt mig. Fan va nice att ha steam i mobilen och kanske köpa mobilspel via dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

bad company finns redan till ios

varför ha steam till mobiler när det redan finns app stores? ska man betala 30% till google/apple och sedan ytterligare 30% på det till valve med extra drm eller vad är grejen?

Steam är mer än bara marknadsplatsen sedan flera år tillbaka.

Permalänk

Blir nog knepigt att få till när det gäller iOS då Apple inte vill ha alternativa programbutiker. Tror inte heller Valve är så sugna på att ge Apple 30% av varje sålt spel. Till Android borde det iof gå att få till något vettigt.

Permalänk
Medlem

Gött om det kommer till android, det behövs [I]något[I] för att få igång det som möjlig spelplattform.

Permalänk
Medlem

Kul

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att jag inte fullständigt förstår idén med detta...

Gillar inte riktigt steam till dator (gamla föruppfattade-meningar) men visst kul att de tar initiativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Näe du, det kommer inte att hända.

dom fyller samma funktion,barnspel (alla barn har en mobil redan) + så dålig hårdvara som sitter i en konsoll så ligger dom nog risigt till ska du se.
Stora nöten att knäcka är nog Apple (surkarten som baktalar spotify)
Om en 2-3 år så kan det nog va detta som gäller för barnen+ vi äldre då

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Det farliga med Steam på mobilen blir på helger när man fylle-köper massa skräpspel som Angry Birds osv!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Det farliga med Steam på mobilen blir på helger när man fylle-köper massa skräpspel som Angry Birds osv!

Tror nog inte man fyller köper spel bara sådär och speciellt inte dyra spel som man inte vill ha

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Inaktiv

Kan dem inte ta å fixa en klient till Linux först FFS...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Mobilerna borde kunna slå ut konsollerna så vi pc spelare får spel till oss & barn & familjespel på mobilerna.

Den var rolig den
Snarast är det väl så att Konsolerna slår ut PC (sker redan idag) och mobilerna slåt ut den gamla generationen av konsoler (samt PC)?
En konsol köper du för att spela, den får massvis med exklusiva spel och kräver minimal skötsel. Något dyrare, men har bra grafik etc, allt för en gamer.

Mobilen däremot duger gott till småspel och casual-kul, det som PC gaming idag är i mångt och mycket, Gemcraft i mobilen eller på surfplattan?
Barnspel passar cokså bra, jaga små "fickmonster" på sin nya smartphone. Det som försvinner är då PC gaming, en plattform med små vinster (mycket pirater), spridd målgrupp och prestanda (win 95-win7) och unika hårdvarukonfiguartioner som ger problem för utvecklarna. Hardcore gamers går över till konsol, de som inte redan gjort det alltså, medan casuals köper en Nintendo/Apple pryl och har kul med, konsol eller mobil.

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

Tror nog inte man fyller köper spel bara sådär och speciellt inte dyra spel som man inte vill ha

var inte så säker på det...jag tyckte det var en skitbra idé att köpa samtliga square enix spel för 100+ kronor styck på iphone för att "bevisa" för min kompis att final fantasy på iphone var bra.

mindre kul dagen efter...

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

var inte så säker på det...jag tyckte det var en skitbra idé att köpa samtliga square enix spel för 100+ kronor styck på iphone för att "bevisa" för min kompis att final fantasy på iphone var bra.

mindre kul dagen efter...

>_>

Permalänk
Medlem

Detta låter som en dålig idé som jag är helt emot. Fokusera på PC klienten och utveckla den istället för sådant trams som Telefonversion.

Skrivet av AplAy:

KÖNG! Nu kan man snart lira Bad Company 2 på sin mobiltelefon!!!

Låter hemskt.

Skrivet av chainzaw:

årets teknik-nyhet enligt mig. Fan va nice att ha steam i mobilen och kanske köpa mobilspel via dem.

Verkligen inte 'nice' alls.