El-moped / scooter / mc, någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem

El-moped / scooter / mc, någon med erfarenhet?

Funderat på att låta bilen stå och ta mig runt i staden och till och från jobbet på något annat vis under månaderna utan snö och kyla. Känns som någon för upp något stort där det inte hör hemma när bilen ska tankas med priserna här i Sverige (och andra EU-länder).
Har bara 1 mil till jobbet enkel väg så är inga jättesträckor, men är ofta massa andra omvägar och saker som ska göras. Har en MC som är billigare än bilen att köra (0.5l/milen), men den måste ju tankas den också.
Totalkostnaden för min del kanske inte blir mindre om man räknar med inköpskostnad av en eldriven sak, men tror det kommer kännas bra att inte dumpa pengar till bensinbolagen/staten om det inte är absolut nödvändigt.

Någon som äger / har ägt någon som kan dela med sig av erfarenheter? Antingen av "EU-moppe" eller MC med eldrift. Fungerat bra? Billiga i försäkring? Verklig räckvidd på en laddning?

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av el-fordon men jag har också funderat en del på det. En sak att tänka på är att batteriet har begränsad livslängd. Dom siffror jag kommer ihåg att jag sett är att blybatterier klarar ca 350 uppladdningar och litium klarar ca 2000. Ett nytt blybatteri kostar knappt 1000 kr, litium kostar knappt 4000 kr. Värt att tänka på när man räknar på kostnaderna.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst och sökt runt lite kom jag in på området elcyklar. Fördelen med elcykel är ju att det går att ta sig fram på cykelvägarna + inget krav på hjälm. Även billigare i inköp och att äga då det inte behövs någon försäkring utöver hemförsäkringen. Sen går det ju alltid trampa hem om batteriet tar slut. Nackdelen är väl att det tar längre tid att ta sig runt.

Var dåligt med svar om elmopeder men det kanske finns några som äger / har testat elcykel?

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Inaktiv

ofta så är det så att du måste trampa även fast du har motor på cykeln... alltså inte trampa hårt men ändå röra på fötterna...

Permalänk
Medlem

Jo motorn på en elcykel är ju bara som ett servo annars skulle den räknas som moped.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.