Sju nya Intel Sandy Bridge den 22 maj

Permalänk
Melding Plague

Sju nya Intel Sandy Bridge den 22 maj

Med de inledande toppmodellerna på plats och problemen med styrkretsarna P67/H67 avklarade planerar Intel att lansera fler processorer baserade på Intel Sandy Bridge i lägre prisklasser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undra om det är stor skillnad mellan dessa och de befintliga?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Pentium G620T kan nog bli attraktiv för HTPC byggare med sitt TDP-värde på endast 35w

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Pentium G620T kan nog bli attraktiv för HTPC byggare med sitt TDP-värde på endast 35w

Ja fast frågan är om de har fixat 23.976-buggen? (vilket gör samtliga SandyBridge mindre lämpade för HTPC)

Någon som vet om de fixat detta på dessa nya revisioner??

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rufsen:

Ja fast frågan är om de har fixat 23.976-buggen? (vilket gör samtliga SandyBridge mindre lämpade för HTPC)

Någon som vet om de fixat detta på dessa nya revisioner??

Jo man kan ju verkligen hoppas på att dom fixat det nu.

Permalänk

Det är en skymf mot det gamla fina varumärket Pentium att det nu representerar de allra sämsta CPU:erna. Taskigt också mot de som inte är så pålästa längre och tror att de köper nånting bra när de köper Pentium. Borde heta Core i1 istället.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan G850 och G840 är att den första är 0,1 GHz snabbare och $1 dyrare...

Bara jag som tycker dom kunde skippa en ena modellen?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av cider123:

Jo man kan ju verkligen hoppas på att dom fixat det nu.

Kom ihåg att jag läst om detta för inte så länge sedan i en annan tråd.

Skrivet av Lezziter:

För att Sandy ska bli klockrent som HTPC krävs att Intel löser 24 Hz-buggen, något de vad jag vet inte planerar att göra innan Ivy Bridge.
Sad, but true.

Men det är trevligt att se att HD 3000-kretsen kommit ner till de billigare modellerna. Förut har den ju, konstigt nog, bara funnits i K-modellerna. Dessa är ju meningslösa att använda med en annan styrkrets än P67, dvs den som inte har stöd för den integrerade grafikkretsen. Z68 kommer ju nu, men allvarligt talat, vem köper en K-processor med tanken att man ska använda den integrerade grafiken? Jovisst, de som använder sig av processortunga applikationer men inte av grafiktunga. Men använder inte dom Xeon-processorer? Jag tycker att det känns som ett väldigt konstigt val av Intel.

Rätta mig gärna om jag har tänkt fel (eller inte alls).

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Pentium G620T kan nog bli attraktiv för HTPC byggare med sitt TDP-värde på endast 35w

Kanske, 24P grejen är ju ett problem om än kanske inte helt avgörande egentligen.
Men det saknas även quicksync och jag undrar över hur kraftfull den grafikkretsen är vid avkodning av video, efterbehandling som de-interlacing och sånt där.

Skrivet av rufsen:

Ja fast frågan är om de har fixat 23.976-buggen? (vilket gör samtliga SandyBridge mindre lämpade för HTPC)

Någon som vet om de fixat detta på dessa nya revisioner??

Jag tycker det är väldigt missvisande att kalla det för bugg.
Det är inte en bugg, det är helt enkelt en "feature" som saknas.

Anledningen till att de inte fixade det till Sandy Bridge när de kände till problemet redan med, öh, vad hette processorn med integrerad grafik innan SB?
Aja, men anledningen att de inte fixade en såpass till synes enkel grej var att det krävdes mycket mer jobb än man kan tro. Exakt vad och varför har dom inte sagt men jag har för mig att Anandtech hade fått en kommentar att det hade krävts relativt stora förändringar i arkitekturen för att det skulle funka.
Och det hade man inte tid eller lust att lägga på en såpass liten grej utan man lade det till Ivy Bridge istället där man ändå skulle göra lite större förändringar med DX11 och grejer.
Typ, jag parafraserar.

Skrivet av beatles-3122:

Men det är trevligt att se att HD 3000-kretsen kommit ner till de billigare modellerna.

Men är det HD3000 i Pentium-processorerna?
Set står bara HD i tabellen och de saknar ju en del features iaf.

Skrivet av beatles-3122:

Förut har den ju, konstigt nog, bara funnits i K-modellerna.

Va? Nej, det har varit HD3000 i 2500 och 2600 utan K också.
K betyder bara att det är upplåst och lättare att klocka.
Eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Va? Nej, det har varit HD3000 i 2500 och 2600 utan K också.
K betyder bara att det är upplåst och lättare att klocka.
Eller?

Nej.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Kanske, 24P grejen är ju ett problem om än kanske inte helt avgörande egentligen.
Men det saknas även quicksync och jag undrar över hur kraftfull den grafikkretsen är vid avkodning av video, efterbehandling som de-interlacing och sånt där.

Även en GMA 3150 som sitter i Asus Eee-nettops klarar 720p så HD2000 och HD3000 borde kunna klara 1080p. Hacken som blir i 24p-material är halvirriterande när det spelas hög musik i filmen eftersom de hörs då. Skulle jag bygga en dedikerad HTPC skulle jag absolut inte använda en krets med dessa problem.

Skrivet av Kilroy:

Jag tycker det är väldigt missvisande att kalla det för bugg.
Det är inte en bugg, det är helt enkelt en "feature" som saknas.

En bugg är ju ett fel som uppstått av misstag. Eftersom Intel har släppt flera modeller trots att de känner till problemet så kan jag hålla med om att det inte borde kallas bugg (längre).

Men att de medvetet släpper modeller som saknar full kompatibilitet med en mycket vanlig uppspelningshastighet är nästan lika illa som att Apple släpper en telefon som ska kunna användas till att surfa på utan att integrera stöd för ett av de vanligaste plug-in-programmen som används på Internet (flash).

Skrivet av Kilroy:

Anledningen till att de inte fixade det till Sandy Bridge när de kände till problemet redan med, öh, vad hette processorn med integrerad grafik innan SB?
Aja, men anledningen att de inte fixade en såpass till synes enkel grej var att det krävdes mycket mer jobb än man kan tro. Exakt vad och varför har dom inte sagt men jag har för mig att Anandtech hade fått en kommentar att det hade krävts relativt stora förändringar i arkitekturen för att det skulle funka.
Och det hade man inte tid eller lust att lägga på en såpass liten grej utan man lade det till Ivy Bridge istället där man ändå skulle göra lite större förändringar med DX11 och grejer.
Typ, jag parafraserar.

Jovisst, de har en bättre ursäkt än Apple, men det är rätt illa (tycker jag).

Och nej, jag vill inte att det här ska bli en Apple vs. Android-tråd.

Skrivet av Kilroy:

Va? Nej, det har varit HD3000 i 2500 och 2600 utan K också.
K betyder bara att det är upplåst och lättare att klocka.
Eller?

Läs här: Core i5
och här: Core i7

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Ok, det var nog det mest korkade jag nånsin hört.
Haha, vad fan?

Skrivet av beatles-3122:

Läs här: Core i5
och här: Core i7

Haha, som sagt, jag var helt övertygad om att ingen skulle göra något så korkat.
Men tji fick jag.

Skrivet av beatles-3122:

Även en GMA 3150 som sitter i Asus Eee-nettops klarar 720p så HD2000 och HD3000 borde kunna klara 1080p. Hacken som blir i 24p-material är halvirriterande när det spelas hög musik i filmen eftersom de hörs då. Skulle jag bygga en dedikerad HTPC skulle jag absolut inte använda en krets med dessa problem.

Inte jag heller, det är därför jag valde att invänta Llano istället för att bygga en HTPC på SB som planerat.

Skrivet av beatles-3122:

En bugg är ju ett fel som uppstått av misstag. Eftersom Intel har släppt flera modeller trots att de känner till problemet så kan jag hålla med om att det inte borde kallas bugg (längre).

Och dessutom är det ju så att det inte är något som är fel, den klarar bara inte av att spela upp film på det sättet.
Det är en funktion som saknas, inte en funktion det är fel på.

Skrivet av beatles-3122:

Men att de medvetet släpper modeller som saknar full kompatibilitet med en mycket vanlig uppspelningshastighet är nästan lika illa som att Apple släpper en telefon som ska kunna användas till att surfa på utan att integrera stöd för ett av de vanligaste plug-in-programmen som används på Internet (flash).

Det är mycket märkligt och det illustrerar ett av problemen med att ett företag är så stort och dominerande som Intel, de behöver inte ta tag i sånna här saker eftersom deras varumärke och deras ställning på marknaden väger tyngre än avsaknaden av vissa grundläggande funktioner.
Precis som med Apple.

Skrivet av beatles-3122:

Jovisst, de har en bättre ursäkt än Apple, men det är rätt illa (tycker jag).

Men då kommer vi ju till frågan varför dom inte tänkte på det till att börja med när de designade arkitekturen?
Jag tycker deras anledning till att inte fixa det till SB är acceptabel, men jag har svårt att tänka mig en vettig ursäkt till att de inte tänkte på det tidigare.
Intel är inga höjdare på grafik alltså.

Permalänk
Medlem

2405S swr ju lite intresant ut med HD3000 och en trevligt låg TDP

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Det är en skymf mot det gamla fina varumärket Pentium att det nu representerar de allra sämsta CPU:erna. Taskigt också mot de som inte är så pålästa längre och tror att de köper nånting bra när de köper Pentium. Borde heta Core i1 istället.

Celeron är sämre!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Discokungen
Skrivet av 14ccKemiskt:

Det är en skymf mot det gamla fina varumärket Pentium att det nu representerar de allra sämsta CPU:erna. Taskigt också mot de som inte är så pålästa längre och tror att de köper nånting bra när de köper Pentium. Borde heta Core i1 istället.

Hahaha! Satan alltså, Pentium har ju inte varit bra sen Pentium III.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Hahaha! Satan alltså, Pentium har ju inte varit bra sen Pentium III.

Pentium Var det bästa på hela socker 478 och början på 775. 2006 kom Core 2 Duo och LGA 775 kom 2004. Så Pentium va bäst ett bra tag.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gudbrandsen:

Pentium Var det bästa på hela socker 478 och början på 775. 2006 kom Core 2 Duo och LGA 775 kom 2004. Så Pentium va bäst ett bra tag.

Hört talas om AMD 64?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Hört talas om AMD 64?

Trodde det här var en nyhet om Intel och diskussionen var om intel. men visst AMD 64 var bättre ett tag.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Discokungen
Skrivet av gudbrandsen:

Trodde det här var en nyhet om Intel och diskussionen var om intel. men visst AMD 64 var bättre ett tag.

Såklart. Men AMDs prollar ägde ju Pentiums från P3 till C2D. Jag gillar båda.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Såklart. Men AMDs prollar ägde ju Pentiums från P3 till C2D. Jag gillar båda.

Vilket är( rent ut sagt) ,inte finns särskilt mycket sanning i.
visst dom var bättre klock mot klock,(i samma hz) fast om jag inte minns helt fel så hade intel den snabbaste processorn.
fast till mer värme & högre strömförbrukning.
Äger en AMD 64 själv fast i opteron form (används även idag) fast som andra dator
AMD var klart mest prisvärd fast Intel hade snabbare processorer.Fast till högre pris & gigantisk värmeutveckling.

Bekymmret med AMD är väl snarare att dom stannde där vid AMD 64 & knappt fått till någon förbättring & inte ser det lovande ut med Bulldozer heller.

S modellen ser intresant ut lite strömförbrukning & 4 kärnor+ 3000 grafikkretsen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Intel vs AMD och liknande kan ni ta i redan befintliga trådar. Håller med de som tycker att det är en skymf att sätta namnet Pentium på självklara Celeron processorer.
Celeron har och kommer alltid vara budget tätt följd av nya i3 som snäppet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Intel vs AMD och liknande kan ni ta i redan befintliga trådar. Håller med de som tycker att det är en skymf att sätta namnet Pentium på självklara Celeron processorer.
Celeron har och kommer alltid vara budget tätt följd av nya i3 som snäppet bättre.

Celeron är generellt sett bra mycket sämre, Pentium G850 lär ju köra över min Intel Core 2 E6850 även om den har 100mhz högre klock.
Sen förstår jag inte varför det är tid att gnälla nu när dom släppte Pentium budget till den äldre s1156 plattformen som fick 1mb L3 cache mindre än i3 propparna och vart så klart utan HT.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant & få se en s1155 utan inbyggt grafikkort känns ganska meningslöst till en server(filserver,homeserver osv), där man styr datorn från en annan.
Framförallt & få se hur många watt man skulle spara .
Det blir ju iförsig verklighet med s2011 ,(fast hade varit kul & kunna bygga sig en liten server utan att det drar iväg i pris.)
Kommer nog på xeon fronten framöver men men.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ase:

Vilket är( rent ut sagt) ,inte finns särskilt mycket sanning i.
visst dom var bättre klock mot klock,(i samma hz) fast om jag inte minns helt fel så hade intel den snabbaste processorn.
fast till mer värme & högre strömförbrukning.
Äger en AMD 64 själv fast i opteron form (används även idag) fast som andra dator
AMD var klart mest prisvärd fast Intel hade snabbare processorer.Fast till högre pris & gigantisk värmeutveckling.

Bekymmret med AMD är väl snarare att dom stannde där vid AMD 64 & knappt fått till någon förbättring & inte ser det lovande ut med Bulldozer heller.

S modellen ser intresant ut lite strömförbrukning & 4 kärnor+ 3000 grafikkretsen

Det kan ju diskuteras dock. Intels processorer var ju ungefär lika bra fast mycket mycket varmare och dyrare än AMDs. Intel ligger däremot ordentligt före i dagsläget och det är trevligt. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skulle vara intressant & få se en s1155 utan inbyggt grafikkort känns ganska meningslöst till en server(filserver,homeserver osv), där man styr datorn från en annan.
Framförallt & få se hur många watt man skulle spara .
Det blir ju iförsig verklighet med s2011 ,(fast hade varit kul & kunna bygga sig en liten server utan att det drar iväg i pris.)
Kommer nog på xeon fronten framöver men men.

Så vitt jag vet går det inte att köra en "normal" PC utan ett grafikkort?

Jag har iaf inte lyckats med detta men är ju möjligt att det går med något fulhack eller dylikt...

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Skrivet av Khamel:

Så vitt jag vet går det inte att köra en "normal" PC utan ett grafikkort?

Jag har iaf inte lyckats med detta men är ju möjligt att det går med något fulhack eller dylikt...

De flesta moderkort kan boota utan grafikkort. Ett par klagar på att det inte finns en GPU i första PCIe.