Zotac Geforce GTX 580 AMP2! 3 GB

Permalänk
Melding Plague

Zotac Geforce GTX 580 AMP2! 3 GB

Skräddarsydda grafikkort i de högre prisklasserna ger ofta andra möjligheter än standardvarianter med referensdesignen. Zotac går "all in" med Geforce GTX 580 AMP2! och kombinerar 3 GB GDDR5-minne och uppskruvade klockfrekvenser med en påkostad kylare från Zalman.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mumsigt!!

Permalänk
Discokungen

Haha, måste du dra hela produktnamnet varje gång, Emil? Det blir rätt komiskt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Haha, måste du dra hela produktnamnet varje gång, Emil? Det blir rätt komiskt.

Haha, tänkte på det jag också! Himla roligt

Ljudnivåer, är det något man skulle kunna få se lite siffror på? Eller missade jag det bara?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

"Frågan vi ställer oss är huruvida extraminnet verkligen är värt prispåslaget, speciellt när det i dagsläget innebär marginell prestandavinst för det stora flertalet."

Så varför sitta och gissa istället för att faktiskt testa hur stor prestandavinsten blir med 3GB VRAM???

Sätt upp en Vision Surround/Eyefinity rig med 3 HD skärmar så ni kan testa kort som det här i SLI mot vanliga referensmodeller. Kör lite benchmarks i 6000x1080 samt 8MSAA så skall ni få se på prestandaskillnad...

Dessutom får ni faktiskt jämföra priset mot likvärdiga kort. Gainward phantom 3GB kostar 4700 på komplett och Zotacs 4600.

Permalänk
Medlem

Inget speciellt förutom 3GB då. Det var ju i princip en referensmodell =/

Men jag undrar, VARFÖR bytte ni lokal?. Måste vart bra mycket skönare att vara i källaren.

Skrivet av Ixos:

"Frågan vi ställer oss är huruvida extraminnet verkligen är värt prispåslaget, speciellt när det i dagsläget innebär marginell prestandavinst för det stora flertalet."

Så varför sitta och gissa istället för att faktiskt testa hur stor prestandavinsten blir med 3GB VRAM???

Sätt upp en Vision Surround/Eyefinity rig med 3 HD skärmar så ni kan testa kort som det här i SLI mot vanliga referensmodeller. Kör lite benchmarks i 6000x1080 samt 8MSAA så skall ni få se på prestandaskillnad...

Var väl exakt vad han sa. Att det lönar sig att ha mycket minne i Eyefinity riggar exempelvis. -.-

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

Själv har jag den gamla versionen eller 480gtx med amp kylaren är väldigt nöjd med det. Ända problemet med mitt kort är ju den jävla värmeutvecklingen jag behöver inget element på vintern det skötte datorn.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Avstängd

Ser maffigt ut

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Var väl exakt vad han sa. Att det lönar sig att ha mycket minne i Eyefinity riggar exempelvis. -.-

Och detta vet vi varför? Inte för att de testat det iaf, vilket var min poäng.

Permalänk
Medlem

Haha..bara jag som reagerar på att det står 2 iMac 27" bakom Emil?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Haha, tänkte på det jag också! Himla roligt

Ljudnivåer, är det något man skulle kunna få se lite siffror på? Eller missade jag det bara?

Siffror vet jag inte men i artikeln så stog det:
"Ljudnivåmässigt är vi mycket imponerade av Zotac Geforce GTX 580 AMP2!. Grafikkortet är mer eller mindre ljudlöst även under tung belastning, något som knappt förändras när klockfrekvenserna skruvas upp. Tillsammans med Asus Geforce GTX 580 DirectCU II är det helt klart det tystaste Geforce GTX 580-kortet vi haft nöjet att testa."

Skrivet av Ixos:

"Frågan vi ställer oss är huruvida extraminnet verkligen är värt prispåslaget, speciellt när det i dagsläget innebär marginell prestandavinst för det stora flertalet."

Så varför sitta och gissa istället för att faktiskt testa hur stor prestandavinsten blir med 3GB VRAM???

Poängen var inte att testa exakt hur mycket prestanda du kunde vinna på att köpa det, utan att det ÄR en prestandavinst jämfört mot modellerna med 1.5GB

Skrivet av Ixos:

Och detta vet vi varför? Inte för att de testat det iaf, vilket var min poäng.

Därför att det är logiskt att mer minne = grafikkortet kan jobba med fler texturer = bättre vid höga upplösningar?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Haha..bara jag som reagerar på att det står 2 iMac 27" bakom Emil?

Dom sa någon gång tidigare att dom hade dom för att det sparade plats eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Flamso:

Haha, måste du dra hela produktnamnet varje gång, Emil? Det blir rätt komiskt.

Alla har vi våra laster..

Skrivet av Ixos:

"Frågan vi ställer oss är huruvida extraminnet verkligen är värt prispåslaget, speciellt när det i dagsläget innebär marginell prestandavinst för det stora flertalet."

Så varför sitta och gissa istället för att faktiskt testa hur stor prestandavinsten blir med 3GB VRAM???

Sätt upp en Vision Surround/Eyefinity rig med 3 HD skärmar så ni kan testa kort som det här i SLI mot vanliga referensmodeller. Kör lite benchmarks i 6000x1080 samt 8MSAA så skall ni få se på prestandaskillnad...

Dessutom får ni faktiskt jämföra priset mot likvärdiga kort. Gainward phantom 3GB kostar 4700 på komplett och Zotacs 4600.

Vi har i dagsläget inte möjlighet att testa 3D Vision Surround på ett bra sätt, vi hoppas dock på att kunna återkomma till tekniken (samt AMD Eyefinity) i framtiden. Det vi kan konstatera är att det extra grafikminnet inte ger någon nämnvärd vinst för det stora flertalet användare, det vill säga de som spelar i upplösningar upp till 2560x1600 pixlar.

Jämfört med likvärdiga kort ligger Zotacs modell fortfarande aningen högt i pris. Gainwards 3 GB-modell med specialkylare kostar 4600-4700 kronor, Zotacs version ett par hundralappar mer. Dessutom känner vi, vilket även specificeras, att den extra utgiften inte riktigt är värd pengarna, åter igen för det stora fleralet användare. En 1,5 GB-modell med samma kylare skulle dock med största sannolikhet sälja som smör i solsken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Discokungen
Skrivet av emilakered:

Alla har vi våra laster..

Är det en sån sak som att du får betalt för varje gång du säger det eller? ;p

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vi har i dagsläget inte möjlighet att testa 3D Vision Surround på ett bra sätt, vi hoppas dock på att kunna återkomma till tekniken (samt AMD Eyefinity) i framtiden. Det vi kan konstatera är att det extra grafikminnet inte ger någon nämnvärd vinst för det stora flertalet användare, det vill säga de som spelar i upplösningar upp till 2560x1600 pixlar.

Jämfört med likvärdiga kort ligger Zotacs modell fortfarande aningen högt i pris. Gainwards 3 GB-modell med specialkylare kostar 4600-4700 kronor, Zotacs version ett par hundralappar mer. Dessutom känner vi, vilket även specificeras, att den extra utgiften inte riktigt är värd pengarna, åter igen för det stora fleralet användare. En 1,5 GB-modell med samma kylare skulle dock med största sannolikhet sälja som smör i solsken.

Tack för ett utförligt svar.

Det kanske bara var jag som förutsatte att 3 skärmar för totalt sett 6000kr inte var så farligt (för er eller Nvidia eller vem som nu betalar) när ni mer eller mindre eldar med grafikkort med samma styckespris i testlabbet

Men jag kan hålla med om att en 1.5 GB-modell skulle sälja bättre, vilket dock inte riktigt är relevant eftersom den kylaren på ett klockat GTX 560 förmodligen också skulle sälja bättre, då "det stora flertalet användare" inte köper grafikkort för mer än 2500kr alls.

Om ni nu rescenserar för "det stora flertalet användare" kanske ni borde börja recensera OEM kort för 200-500kr som sitter i mediamarkts och elgigantens datorer? Enligt steam har t.ex. endast 23% i April 2011 en DX11 GPU.

Skall jag vara helt ärlig tror jag faktiskt det börjar bli bra mycket vanligare med 3 skärmar och/eller 3d vision idag än det är med 30" skärm som kör upplösningen 2560x1600. Inte bara för att det är billigare, utan också för att det är bra mycket häftigare.

Den billigaste skärmen i 2560x1600 idag kostar 9990kr på NetOnNet enl. Prisjakt. Hur många av "det stora flertalet användare" tror ni använder den???

Permalänk
Medlem

man märker nog skillnad när man kör 3d vision på 3 skärmar

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

3gb och det priset :(, annars hade jag varit sugen på ett :).
Kylaren kyler grymt bra, nog det bästa på marknaden. Otroligt tyst med! Riktigt bra om man ska klocka.

Permalänk

"Mindre minne åt folket!"

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Är det en sån sak som att du får betalt för varje gång du säger det eller? ;p

Blir man sponsrad så måste man säga namnet eller bära produktens namn tydligt så att alla kan se märket

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ixos:

Tack för ett utförligt svar.

Det kanske bara var jag som förutsatte att 3 skärmar för totalt sett 6000kr inte var så farligt (för er eller Nvidia eller vem som nu betalar) när ni mer eller mindre eldar med grafikkort med samma styckespris i testlabbet

Men jag kan hålla med om att en 1.5 GB-modell skulle sälja bättre, vilket dock inte riktigt är relevant eftersom den kylaren på ett klockat GTX 560 förmodligen också skulle sälja bättre, då "det stora flertalet användare" inte köper grafikkort för mer än 2500kr alls.

Om ni nu rescenserar för "det stora flertalet användare" kanske ni borde börja recensera OEM kort för 200-500kr som sitter i mediamarkts och elgigantens datorer? Enligt steam har t.ex. endast 23% i April 2011 en DX11 GPU.

Skall jag vara helt ärlig tror jag faktiskt det börjar bli bra mycket vanligare med 3 skärmar och/eller 3d vision idag än det är med 30" skärm som kör upplösningen 2560x1600. Inte bara för att det är billigare, utan också för att det är bra mycket häftigare.

Den billigaste skärmen i 2560x1600 idag kostar 9990kr på NetOnNet enl. Prisjakt. Hur många av "det stora flertalet användare" tror ni använder den???

Som jag skrev innan hoppas vi på att kunna göra ett större flerskärmstest framöver, då med hårdvara från både Nvidia och AMD. Att dra igång hela apparaten för ett enskilt kort är inte riktigt aktuellt, då satsar vi hellre på en mer utförlig artikel där vi bättre kan täcka upp olika aspekter.

Vad det gäller resten av ditt inlägg funderar jag på om du kanske missuppfattar hur jag menar? Vi recenserar givetvis grafikkort i andra prisklasser också, nu handlar det ju dock om mer påkostade modeller med specialkylare. Alla tester körs i 1920x1200 pixlar vilket täcker upp det stora flertalet användare, och för att pressa kortet lite extra kör vi även en högre upplösning. Det täcker upp mer eller mindre alla entusiaster utan flerskärmskonfigurationer, oavsett specifik skärmmodell (vilket är irrelevant). I slutsatsen konstaterar vi att Geforce GTX 580 med 3 GB grafikminne inte ger någon fördel jämfört med 1,5 GB under det scenariot, men att det mycket väl kan innebära skillnader med ännu högre upplösningar (aka flera skärmar).

Trots allt är det en försvinnande liten del av användarna som faktiskt utnyttjar 3D Vision för sitt spelande, varav de slutsatser vi gör känns relevanta - en normal entusiast inom segmentet kommer inte att få någon fördel av 3 GB grafikminne. Som tidigare sagt hoppas vi däremot på att kunna återkomma med en rejäl laddning flerskärmstester framöver, och då kan det mycket väl bli helt andra slutsatser.

Välformulerad kritik och diskussioner är alltid välkommet, nu tycker jag dock att jag förklarat hur vi resonerar så tydligt jag kan. Att vi inte ser likadant på saken är inget att göra åt, tänk hur tråkig världen skulle vara då!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Trevligt kort. Själv så räcker Zotacs GTX 570 för mina behov.
Men för de som har behov av mycket minne till stora datorskärmar typ två 27"-30" så är det nog helt rätt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som jag skrev innan hoppas vi på att kunna göra ett större flerskärmstest framöver, då med hårdvara från både Nvidia och AMD. Att dra igång hela apparaten för ett enskilt kort är inte riktigt aktuellt, då satsar vi hellre på en mer utförlig artikel där vi bättre kan täcka upp olika aspekter.

Detta ser jag fram emot!

Nu har jag iofs inga direkta siffror att underbygga med, men som jag sa misstänker jag att fler av de som köper entusiast grafikkort idag kör 3skärmslösningar än 1stk 30". Speciellt nu när både Nvidia och AMD har kort som klarar 3 skärmar utan SLI/CF.

Det skulle vara spännande om någon annan vet ungefär hur det ligger till? Vilket som faktiskt är populärast och borde testas grundligast? 3skärmar, 3D eller 30" skärmar (testas redan idag).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Detta ser jag fram emot!

Nu har jag iofs inga direkta siffror att underbygga med, men som jag sa misstänker jag att fler av de som köper entusiast grafikkort idag kör 3skärmslösningar än 1stk 30". Speciellt nu när både Nvidia och AMD har kort som klarar 3 skärmar utan SLI/CF.

Det skulle vara spännande om någon annan vet ungefär hur det ligger till? Vilket som faktiskt är populärast och borde testas grundligast? 3skärmar, 3D eller 30" skärmar (testas redan idag).

Då detta kort inte klarar av högre upplösning än 2560x1600 så är tester med flerskärmslösningar irrelevant då kortet inte stödjer mer än två skärmar när den körs ensam. Då det inte är något SLI-test så finns det tyvärr ingen större anledning att förvänta sig några sådana tester i denna recension.

Diskussionen om vilken entusiastlösning som är populärast kan förvisso vara intressant men hör inte hemma i den här tråden utan snarare i bildskärmsforumet.

Permalänk

Köp 3 st 27 tumms skärmar istället så blir det klart billigare än en enda 30 tummskärm

Permalänk
Medlem

Men anledningen till att inte minnet går åt måste väll också bero på att 580 inte har 2 GPUer som 590?
Även Zotacs AMP2a presterar ungefär som en annan 580?, Funderar nämligen på om jag ska köpa en 580 alternativt en 590...

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Varför kör era Mac datorer Windows? Är det inte billigare och snabbare att köpa vanliga PC datorer om ni ändå kör Windows på de

Visa signatur

De du

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Grim2you:

Men anledningen till att inte minnet går åt måste väll också bero på att 580 inte har 2 GPUer som 590?
Även Zotacs AMP2a presterar ungefär som en annan 580?, Funderar nämligen på om jag ska köpa en 580 alternativt en 590...

Anledningen till att 3GB inte används är för att det inte är vanligt med så mycket texturer. Men jag fyller mitt grafikminne rätt mycket och det är inte långt från 1500MB, så det är inte helt orimligt att det skulle kunna göra skillnad antingen i texturtunga spel eller i enormt hög upplösning. Men då är det nog inte värt det ändå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av zrra:

Varför kör era Mac datorer Windows? Är det inte billigare och snabbare att köpa vanliga PC datorer om ni ändå kör Windows på de

Det är (nog) bara skärmar från Apple.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta spelar större roll på den test Sweclockers gjorde då ni testade singel Gpu men det har framkommit i andra tester att nvidia korten specielt 580gtx mår bättre av högre frkvenser på Cpu:n kan detta vara fallet med denna test att det ökade minnet inte visar nån större skillnad på denna test. Hursomhaver här är länken i alla fall till den test som jag syftar på.

http://www.hardocp.com/article/2011/05/03/nvidia_3way_sli_amd...

Mvh

Krawli

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beatles-3122:

Det är (nog) bara skärmar från Apple.

Det är iMacs och inte bara skärmar från apple som de använder.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]