Datorn startar om en gång vid varje uppstart

Permalänk
Medlem

Datorn startar om en gång vid varje uppstart

Hej!

Jag har byggt en dator och det fungerar relativt bra. Men datorn väljer och starta om sig själv en gång, vid varje uppstart.

Efter omstarten så får man välja om man vill starta normalt eller dos-läge osv. Sen efter det fungerar det klockrent.

Tänkte bara kolla om det är ett vanligt problem och hur man ska åtgärda det?

Edit: Kanske ska tillägga vad det är för prylar - Asrock p67 extreme 4, 2*4gb dominator, 2600k, noctua d14, gtx 470 sli (zotac och gigabyte)
mvh

Permalänk

Kan det ha nått att göra med vart den bootar ifrån? (bara en tanke som kom upp, har säkert inget alls med det o göra)

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Det första jag skulle försöka med är en clear cmos, brukar lösa de flesta boot relaterade problem.
(ialla fall de jag har stött på)

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaren!

Jag ska testa booten då den står på dvd-rom och jag har ingen inkopplad för tillfället.

Jag ska kolla upp först och främst vad clear cmos innebär. Är det ett knapptryck, då testar vi.. Är det avancerade inställningar, då får jag leva med det

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyW:

Hej och tack för svaren!

Jag ska testa booten då den står på dvd-rom och jag har ingen inkopplad för tillfället.

Jag ska kolla upp först och främst vad clear cmos innebär. Är det ett knapptryck, då testar vi.. Är det avancerade inställningar, då får jag leva med det

Mvh

På ditt moderkort ska det sitta en "clr CMOS" knapp på I/O panelen. Antar att den ska användas när datorn är avstängd. Annars finns det en Clear CMOS jumper på moderkortet. Står hur du ska göra i moderkortets manual.
När du har gjort detta ändras alla dina BIOS inställningar till standard-läge.

Permalänk
Avstängd

Det kan (OBS. KAN) vara fel på din HDD: att den är för gammal etc. Jag hjälpte en vän att felsöka samma problem som du beskriver. I ett sista försök bytte jag ut gammal HDD mot en ny dito. Absolut iiiiinga som helst problem efter detta. Fråga mig inte varför.:O

Det jag vill säga med inlägget är att det kan vara bra att "titta runt hörnet" där de oväntade icke vanligt förekommande lösningarna faktisk kan avhjälpa ett problem.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Asrock p67 extreme 4, det som händer för mig att att datorn startar när man trycker på knappen, sen stänger av sig i typ en halv sekund efter att fläktarna gått igång precis när den startar, sen startar den som vanligt. Jag har dock OCat och stäng av/slagit på vissa funktioner i UEFI/bios

Jag kanske var lite otydlig, det är typ som en bil, man vrider om nyckeln, motorn går igång fast vill inte riktigt eller nått, man vrider tillbaka nyckeln så det tystnar i mindre än en sekund, vrider om nyckeln och sen startar den som vanligt. (okej, ännu en dålig förklaring, men kanske lite bättre)

Edit: clear cmos sitter på baksidan precis under PS/2 porten för tagentbordet.

Edit igen: tydligen beror dubbel-starten på att man disable-at spread spectrum i bios (källa http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=4729400&po... )

Permalänk

Samma problem

Hej, jag har samma problem.

Först så funkade allt bra sen började den starta om sig en gång vid uppstart som du skrev.
Jag har levt med det ett tag fast nu så startar den om sig 2 gånger i stället :/

Jag vet att tråden är lite gammal, men ifall du har löst problemet skulle du kunna skriva vad/hur du gjorde ? Hade varit ytterst tacksam.

( Ps. Jag har ASUS P8P67 Deluxe )

Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem, skulle vara väldigt tacksam för en lösning

Permalänk
Skrivet av snakeis:

Jag har också samma problem, skulle vara väldigt tacksam för en lösning

Jag har "lösningen"
Byt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theunderminor:

Jag har "lösningen"
Byt moderkort

Du har nog tyvär rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om booten står på DVD-Rom är det väl bara ändra till harddrive? det var det jag gjorde med min dator när jag fick detta problem.

Permalänk
Skrivet av theunderminor:

Jag har "lösningen"
Byt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl lite drastiskt för att slippa att den startar om sig en gång när man slår på den, är ju trotts allt inget stort problem, utan bara lite opraktiskt.

Både sambon och en kompis har detta problem, och båda med splitternya moderkort.
Har läst på ett annat forum att detta skulle vara ett vanligt problem med Sandy Bridge CPUer, men kan det vara det som ställer till problemen?
Sambon har en gammal HDD, så vi ska prova nu om det hjälper med en ny.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

Har ni senaste bios/UEFI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har för mig jag fick extra omstarts fenomenet när stödet för virtualisering var aktivt på mitt p8p67-m mobo

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com