Permalänk
Medlem

Erfarenheter av ASRock Extreme?

Jag planerar att köpa nytt moderkort inom två veckor, och tycker att ASRock Z68 Extreme 4 verkar vara ett alternativ att överväga.

Tidigare har ASRock gjort lågpriskort med billiga komponenter, men på senare år även erbjudit moderkort med komponenter av högre kvalitet (Extreme, DeLuxe och Pro serierna).

Min fråga är vad ni har för praktisk erfarenhet av dessa senare? Det är intressant att få reda på om ni stött på problem (och i så fall vilka), eller haft kortet i drift utan problem minst ett år.

/Olle

Permalänk

Kan jag säga att jag har extreme 4 och de är hur bra som helst. Måste dock fixa hjälp med hur man överklockar min processor.. inte många som har mobot så där finns inte dirket några guider på just detta. Men jag har haft det nu i drygt 2 månader o där har inte varit några problem

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk

Har Extreme 4 och idag klockade jag min till 4,2ghz stabilt , dock är min 90mm fläkt på kylaren lite klen så C steg till 70 C men i 4,0 ghz ligger den i 55 ca så moderbordet från asrock är skit bra. Har inte märkt något fel alls någonstans.

Funkar som en charm!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Asrock extreme serien är riktigt bra. Stabilt kort utan tvekan!
Dock lite snålt med inställningar i UEFI, t.ex vilken kärna som får köra vilken multi som högst osv. Man ställer in multi för samtliga. Detta kan tyckas vara dåligt enligt vissa.

Nämen, köp ett asrock ex4 kort! Värt pengarna!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

"Värt pengarna" återstår att se i förhållande till konkurrensen när de släpps i morgon, och framför allt när flera olika kort finns tillgängliga i butikerna med stabilare priser.

Permalänk
Discokungen

Tja, deras komponenter är ju lika plastiga som innan men de gör extremt prisvärda moderkort, så om du inte stör dig på att allt är jätteplastigt så är det väl värt pengarna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tja, deras komponenter är ju lika plastiga som innan men de gör extremt prisvärda moderkort, så om du inte stör dig på att allt är jätteplastigt så är det väl värt pengarna.

Plastigt eller inte, den sitter ju förfan i ett jävla chassi.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tyrgrim:

Plastigt eller inte, den sitter ju förfan i ett jävla chassi.

Såklart! Jag är dock glad för att pilla på mina komponenter och då ska det helst vara fina grejer. Men ska datorn bara stå och damma helt osynlig så är det ju prima. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att mitt extreme 6 knappast kan upplevas som plastigt. Jag blev riktigt förvånad av den gedigna kvalitéskänslan jag fick när jag packade upp moderkortet. Har min 2600k stabilt på 4.6 ghz utan några som helst problem.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Av svaren jag fått från er att döma skall jag i alla fall inte döma ut kortet på tekniska grunder.
Tack för hjälpen!

/Olle

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Tja, deras komponenter är ju lika plastiga som innan men de gör extremt prisvärda moderkort, så om du inte stör dig på att allt är jätteplastigt så är det väl värt pengarna.

Plastiga? Är ingen skillnad jämfört med mina Gigabytekort, eller för den delen Asus.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Discokungen
Skrivet av WrongTarget:

Plastiga? Är ingen skillnad jämfört med mina Gigabytekort, eller för den delen Asus.

Haha, jo, det är riktigt stor skillnad på plasten de använder till portar och dylikt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mitt ASrock extreme 4, kan inte svara på hur bra det är för hög överklocking då det inte intresserar mig. Här finns en bra tråd för drivers och allmän info:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=265903

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget två datorer med Asrock mobo.
Den ena har P67 extreme 4 och den andra P67 extreme 6. Är skit nöjd bra oc, kall bräda, samt mycket enkel struktur på Uefi, massor med sata ingångar.
Har testat Asus pro brädan samt gigabyte ud4 ser inga fördelar mot Asrock brädan. Asus kostar mer Gigabyte har inte Uefi.
Något som konkurrenterna inte har, är extra strömtillförsel till grafik korten. En molex kontakt som sitter precis brevid pcie ingången. Asus och gigabyte har denna funktion på sina 3000:- kr bräder. Det negativa med Asrock är definitivt deras Garanti som bara är 1 år.
Men jag köpte mina bräder efter Intel recall så jag fick ett år extra