Permalänk
Medlem

datorn låter som F*N

Tjenare.

byggde en dator för inte så länge sen och är helt nöjd med köpet. Det enda problemet är att datorn låter som fan när jag börjar spela WoW eller liknande. har sett på SpeedFan att en fläkt går upp i ca 3k RPM

har ett FD r3 chassi och en AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE (har bytt stockkylaren) till en Cooler master hyper TX3. gick in i BIOS och satte på AMD cool n' quiet med det blev inte så stor skillnad. Har även laddat ner SpeedFan men kan ingenting om det programmet....

så jag undrar om det finns nåt annat som jag kan ändra som kan få tyst på skiten.

tack!

Permalänk
Medlem

Cool n' quiet har väldigt lite med fläkthastighet att göra, det handlar snarare om att processorn klockar ner sig vid inaktivitet. Det verkar också som om bios reglerar fläkthastigheten eftersom det endast låter som "F*N" när du spelar. TX3:an låter däremot en hel del vid belastning och skulle jag vara i dina skor skulle jag tänka på att byta fläkten till kylaren. Med lite finurliga buntband borde du kunna få dit en Scythe Gentle Typhoon. Den fläkten borde ge bättre temperaturer och låta betydligt mycket mindre.

Utöver det, kan grafikkortet vara en medhjälpare till oljudet när du spelar? Vissa kort låtar fasligt mycket.

Permalänk
Medlem

Byt processorkylare, troligen den som lever om.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt är det?
Vad har du för grafikkort?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Cool n' quiet har väldigt lite med fläkthastighet att göra, det handlar snarare om att processorn klockar ner sig vid inaktivitet. Det verkar också som om bios reglerar fläkthastigheten eftersom det endast låter som "F*N" när du spelar. TX3:an låter däremot en hel del vid belastning och skulle jag vara i dina skor skulle jag tänka på att byta fläkten till kylaren. Med lite finurliga buntband borde du kunna få dit en Scythe Gentle Typhoon. Den fläkten borde ge bättre temperaturer och låta betydligt mycket mindre.

Utöver det, kan grafikkortet vara en medhjälpare till oljudet när du spelar? Vissa kort låtar fasligt mycket.

har ett gigabyte radeon 6850 OC tror dock inte att det är den som låter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Vilken fläkt är det?
Vad har du för grafikkort?

har ingen aning vilken fläkt det är som låter och jag har ett Gigabyte radeon 6850 OC!

Permalänk
Medlem

Byt fläkten till en 92 mm Nexus Real Silent. Du slipper styra den.

Går även byta kylare på grafikkortet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Om det är fläkten till prollekylaren som låter så kan du väll bara sänka den i bios ?

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam9707:

Om det är fläkten till prollekylaren som låter så kan du väll bara sänka den i bios ?

kan du säga hur man gör då?

Permalänk
Medlem

Du får nog säga vilket moderkort du har.
Samt, grafikkort kan låta duktigt mycket.
Spela med öppet chassi så märker du. Eller så laddar du ner Prime95, prova "small FTT" och lyssna om surret kommer. Då är det fläkten på kylaren till processorn

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Du får nog säga vilket moderkort du har.
Samt, grafikkort kan låta duktigt mycket.
Spela med öppet chassi så märker du. Eller så laddar du ner Prime95, prova "small FTT" och lyssna om surret kommer. Då är det fläkten på kylaren till processorn

Har ett MSI 870A-G54 AM3 Ska ladda ner programmet och kolla

Tack för hjälpen !

Permalänk

Testa som övriga skriver. Du kan ju även sänka fläktar i SpeedFan.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är dumt att sänka fläktar när man börjar spela, det finns en anledning till att de varvar upp, värme....... man får byta till bättre modeller eller kanske rengöra, men att bara sänka varvtalet är mycket dumt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

börja med o kolla temperaturer på gpu o cpu, risken finns att du har insallerat cpu kylaren fel.

Sen är d bara o öppna burken o lyssna på vilken fläkt det är som låter mest xD

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Testa och dra ner HWMonitor och kolla temperaturen på processorn så ser du ju ifall det är något galet med processorn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av themadz:

kan du säga hur man gör då?

vilket moderkort har du ?

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

börja med o kolla temperaturer på gpu o cpu, risken finns att du har insallerat cpu kylaren fel.

Sen är d bara o öppna burken o lyssna på vilken fläkt det är som låter mest xD

Cpu-temperaturen är ungefär 51-55c när jag spelar och 39-45c när jag inte spelar.
och det är inet som satte ihop datorn
Gpu temperaturen är ungefär samma som CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam9707:

vilket moderkort har du ?

Jag har ett MSI 870A-G54 AM3

Permalänk
Medlem

I en av flikarna i bios ställer du in om du har 3/4 pin, och vilka grader som den ska dra igång på mer och vilken den lägsta hastigheten ska va på fläkten osv. En mainflik, men kommer inte ihåg vad den heter då jag inte orkar starta om datorn och kolla

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

I en av flikarna i bios ställer du in om du har 3/4 pin, och vilka grader som den ska dra igång på mer och vilken den lägsta hastigheten ska va på fläkten osv. En mainflik, men kommer inte ihåg vad den heter då jag inte orkar starta om datorn och kolla

Tack!, det ska jag kolla på dirr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av themadz:

Jag har ett MSI 870A-G54 AM3

i bios ditt bios så ska det finnas en flik som "H/W Monitor" gå in där och ställ in vilken fläkt kontakt det är (4 eller 3 pin) sedan så ställer du in fläkt hastigheten

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem

Coolermasters hyperfläktar ( dock har jag +212 ) är ju inte dem bästa, om du har någon fractal design-fläkt som du kan skifta med ?

Har tagit bort min för tillfället och det blev en stor skillnad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet du att det är processorkylaren som låter?

Om inte, stoppa den och se om det är den som är orsaken, om det är felet, byt kylare eller endast fläkt.
Om det inte är processorkylaren som låter, hitta vilken fläkt som är orsaken och byt ut den.

Problemet löst.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.