Permalänk
Medlem

Sitter ram minnena rätt?

Hej!
När jag byggde min dator så stod det i bruksanvisningen till moderkortet att ram minnena skulle sitta i A2 och B2, men när jag gör det så lyser error lampan för minnena på kortet och datorn vill inte starta.
Däremot om jag sätter minnena i A1 och A2 så funkar det.
Jag undrar därför om det kan vara fel sorts minnen eller om det inte gör något om de sitter så?
För jag tycker att det är ganska konstigt om det står så i bruksanvisningen och det inte funkar.
Jag såg också att de minnena inte var med i "Motherboard qualified vendors list" heller.

Ram minnen : Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
Moderkort : Asus SABERTOOTH P67 REV B3

Tacksam för svar!

Permalänk

Det är ju dual channel du använder vilket ska vara i A1 och A2,dvs plats 1 och 3. Att det står A2 och B2 känns ganska galet! Men är det något fel när du sätter i stickorna i a1, a2? får du rätt mängd och frekvens?

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle_hakman:

Det är ju dual channel du använder vilket ska vara i A1 och A2,dvs plats 1 och 3. Att det står A2 och B2 känns ganska galet! Men är det något fel när du sätter i stickorna i a1, a2? får du rätt mängd och frekvens?

Har inte märkt att något är fel direkt, vart kollar man frekvens?

Permalänk

Jag har exakt samma minnen och precis som du säger så bör det sättas i A2 och B2 enligt manualen.
Varför det funkar hos mig men inte dig har jag inget svar på.

Leta runt i Bios så ser du mängd och frekvens. Kan hända att du får gå över till advanced mode men det fixar du.

Förresten, har du provat trycka på memok knappen vid uppstart?

Visa signatur

HAF X, i5 2500k + EK acetal, Sabertooth P67, 8GB DDR3, 6970 + EK acetal , SSD 80 + 2Tb hdd, Antec Quattro 850w, win7 64.

Permalänk
Medlem

Prova att bara sätta i ett minne och ställ sedan själv frekvens och spänning i BIOS istället för AUTO. Dvs till 1600MHz och 1,65v. Prova sedan att sätta in båda stickorna i dual channel (A2 och B2). Har varit med om att det krånglat när det är inställt på AUTO. Dessutom körs de väl inte i 1600MHz på AUTO ändå, så lika bra att göra det direkt.

Du bör hitta i manualen vart i BIOS man ställer in detta.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Okej, ska försöka tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RegularJoe:

Jag har exakt samma minnen och precis som du säger så bör det sättas i A2 och B2 enligt manualen.
Varför det funkar hos mig men inte dig har jag inget svar på.

Leta runt i Bios så ser du mängd och frekvens. Kan hända att du får gå över till advanced mode men det fixar du.

Förresten, har du provat trycka på memok knappen vid uppstart?

Hm, nej jag har inte testat att trycka på memok knappen.
Är det den som sitter på moderkortet bredvid minnena? Vet inte riktigt vad det gör

Permalänk
Medlem

Memok testar olika inställningar för minnena. Har för mig att varje test tar ~30 sekunder, och pågår tills att det hittar fungerande inställningar.

stavfel
Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Memok testar olika inställningar för minnena. Har för mig att varje test tar ~30 sekunder, och pågår tills att det hittar fungerande inställningar.

Men funkar minnena lika bra som de rekommenderade i så fall då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RegularJoe:

Jag har exakt samma minnen och precis som du säger så bör det sättas i A2 och B2 enligt manualen.
Varför det funkar hos mig men inte dig har jag inget svar på.

Leta runt i Bios så ser du mängd och frekvens. Kan hända att du får gå över till advanced mode men det fixar du.

Förresten, har du provat trycka på memok knappen vid uppstart?

Skrivet av Swekat:

Memok testar olika inställningar för minnena. Har för mig att varje test tar ~30 sekunder, och pågår tills att det hittar fungerande inställningar.

Jag har testat memOK två gånger nu och följt bruksanvisningen utan att det funkat.
Den testar alla inställningar men ingen passar tydligen, och det står att jag bör byta de till de rekommenderade minnena istället för kortet.
Och då undrar jag om det gör något om de sitter i A1 och A2 när de ska sitta i A2 och B2?
Den går igång normalt, och jag har inte märkt något speciellt som är fel förutom att den krånglar en del efter viloläge.
Kan det påverka datorn något, eller skada den?

Permalänk
Medlem

Jag har testat memok någon enstaka gång, när jag inte orkat plocka med modulerna. Har fungerat då, men med för låg frekvens och höga timings. Men det spelar ju ingen roll, så länge du kommer in i BIOS.

Prova att byta plats på modulerna, lite hur som helst, så att de hamnar i dual channel. Det kan räcka med att du bara byter plats på dem rakt av. Ibland är det väldigt petigt när det gäller detta har jag märkt. Men jag rekommenderar att du ändrar inställningarna i BIOS, enligt min första post, först.

Eftersom det är en nybyggd dator antar jag att du inte pillat på något i BIOS annars?

EDIT: Ibland kan memok hålla på i ett bra tag, men om jag förstår saken rätt lät du det vara på tills att du fick ett meddelande att det inte fungerade?

EDIT2: Nej, det kan inte skada datorn på något sätt om du sätter modulerna i A1 och A2, men du får en prestandaförlust på upp till 10% om jag minns rätt.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Jag har testat memok någon enstaka gång, när jag inte orkat plocka med modulerna. Har fungerat då, men med för låg frekvens och höga timings. Men det spelar ju ingen roll, så länge du kommer in i BIOS.

Prova att byta plats på modulerna, lite hur som helst, så att de hamnar i dual channel. Det kan räcka med att du bara byter plats på dem rakt av. Ibland är det väldigt petigt när det gäller detta har jag märkt. Men jag rekommenderar att du ändrar inställningarna i BIOS, enligt min första post, först.

Eftersom det är en nybyggd dator antar jag att du inte pillat på något i BIOS annars?

EDIT: Ibland kan memok hålla på i ett bra tag, men om jag förstår saken rätt lät du det vara på tills att du fick ett meddelande att det inte fungerade?

EDIT2: Nej, det kan inte skada datorn på något sätt om du sätter modulerna i A1 och A2, men du får en prestandaförlust på upp till 10% om jag minns rätt.

Har krånglat rätt mycket nu.. ringt support o lite sånt, men det är bara de platserna som fungerar, även om jag använder memOK.
Min brorsa testade att ändra MHZ till 1600 som minnena är gjorda för, men moderkortet ställde tillbaka det ner till 800 av någon anledning och trodde att jag höll på att klocka minnena.
Han använde också något program som gjorde att processorn och minnena jobbade i 100% så man kunde se klockhastighet och MHZ.
Processorn led inget av det, men minnena hade bara 800 MHZ fastän de ska ha 1600.
Han tyckte ändå att det inte var något fel.. men aja.
Supporten på inet sa i alla fall något om att minnena hade dual channel och skulle sitta i A1 och B1 ( de bruna ) för att de skulle kunna jobba tillsammans.
Dock fungerade inte det heller, som alla andra platser jag testat.
Min bror säger att det inte är något fel, även att de sitter i olika färger, men det känns som att de inte sitter rätt ändå när en support och en IT tekniker säger att de inte borde sitta så egentligen.
Vet inte vad jag ska göra och vill inte krångla mer med den eftersom att något kan gå fel..
Så vad gör man?..

Permalänk
Medlem

Om du inte vill krångla mer föreslår jag att du helt enkelt sätter dem i A1 och A2. Du förlorar trots allt inte allt för mycket på det.

Men säg åt bror din att han även måste ändra spänningen till minnena till 1,65v om de ska köras i "rätt hastighet" (1600MHz). De ska kunna köras med de inställningarna, så det är egentlig ingen överklockning.

Det skulle kunna vara så att det krånglar i och med att minnena inte finns med i "memory support list", men det är ganska ovanligt. Speciellt med tanke på märket.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Om du inte vill krångla mer föreslår jag att du helt enkelt sätter dem i A1 och A2. Du förlorar trots allt inte allt för mycket på det.

Men säg åt bror din att han även måste ändra spänningen till minnena till 1,65v om de ska köras i "rätt hastighet" (1600MHz). De ska kunna köras med de inställningarna, så det är egentlig ingen överklockning.

Det skulle kunna vara så att det krånglar i och med att minnena inte finns med i "memory support list", men det är ganska ovanligt. Speciellt med tanke på märket.

Okej, men efter en omstart när man ställt in 1600 mhz i BIOS så har det ändrats till 800?
Vad kan det bero på? De ska ju klara 1600 :[

Permalänk
Medlem

Om detta sker är vi ute på ett område jag är obekant med. Har aldrig varit med om att BIOS-inställningar har ändrats "av sig självt". Antingen har din bror fel, eller så får någon mer kunnig i ämnet svara.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Om detta sker är vi ute på ett område jag är obekant med. Har aldrig varit med om att BIOS-inställningar har ändrats "av sig självt". Antingen har din bror fel, eller så får någon mer kunnig i ämnet svara.

Okej, tack för alla bra svar!

Permalänk
Medlem

800mhz är 1600mhz effektiv efter som det är dual data rate, standard är 1333mhz effektivt som det då i verkligheten är 667mhz.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

800mhz är 1600mhz effektiv efter som det är dual data rate, standard är 1333mhz effektivt som det då i verkligheten är 667mhz.

Vad menas med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Om detta sker är vi ute på ett område jag är obekant med. Har aldrig varit med om att BIOS-inställningar har ändrats "av sig självt". Antingen har din bror fel, eller så får någon mer kunnig i ämnet svara.

Jo, jag kom på en sak!
Testade det programmet som bror min använde förut för att se om det funkade som det skulle.
Han sa att det "såg bra ut", men nu när jag kollade själv så upptäckte jag att det står "Single" i Channels, och eftersom det ska vara Dual channel så börjar jag undra..
Det står också 668,9 MHz? Det ska vara 1600 MHz!
Så de sitter ju uppenbarligen inte rätt eftersom dual channel inte är aktiverat..

Såhär visar det:

Type: DDR3
Size: 8192 MBytes
Channels: Single
DC Mode: -
NB Frequency: -
DRAM Frequency: 668,9 MHz
FSB:DRAM: 1:5
CAS# Latency (CL): 8.0 Clocks
RAS# to CAS# Delay (tRCD): 8 Clocks
RAS# Precharge (tRP): 8 Clocks
Cycle Time (tRAS): 20 Clocks
Bank Cycle Time (tRC): -
Commant Rate (CR): 2T
DRAM Idle Timer: -
Total CAS# (tRDRAM): -
Row To Column (tRCD): -

Permalänk
Medlem

Här är alla delar jag har i datorn.
Har under de senaste dygnet läst igenom alla trådar om p8p67er som hänger sig, jag har testat att ändra AI Overclock Tuner fram och tillbaka, stängt av CPU C3 och C6 osv.

Jag har ännu inte rensat CMOS eller testat att flytta mina minnen eller liknande.
Vilka inställningar bör jag ha på Auto Tunern?
Hur ska jag testa mig fram med minnena? ska jag byta plats på dem eller vad ska jag göra?
Jag har hört att jag ska köra 1.5V på dem, men enligt XMP vill den köra 1.65V och det finns bara en XMP-profil.

Asus P8P67 PRO REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Gigabyte Radeon HD6950 2GB
Fractal Design Newton R2, 650W modulär
Samsung SH-S223C 22X DL Svart

Börjar bli jävligt lack på att datorn inte fungerar, jag byggde ihop den för drygt 1,5 månad sen och den slutade fungera i måndags, kan inte komma på något jag installerat eller liknande...

Tacksam för all hjälp!

(Jag postade ju denna i fel tråd )

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Vad menas med det?

Det menas att om du har satt 1600mhz och den visar 800mhz så är allt som det ska vara.

Klockfrekvensen till minnet är 800mhz men den överför information 2 gånger per klockcykel så den effektiva hastigheten på minnet blir det dubbla dvs 1600mhz, precis det som du var ute efter.

Om den däremot visar 667mhz (eller något nära det) så är effektiva hastigheten på minnet 1333mhz dvs standard hastighet för sandybridge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Det menas att om du har satt 1600mhz och den visar 800mhz så är allt som det ska vara.

Klockfrekvensen till minnet är 800mhz men den överför information 2 gånger per klockcykel så den effektiva hastigheten på minnet blir det dubbla dvs 1600mhz, precis det som du var ute efter.

Om den däremot visar 667mhz (eller något nära det) så är effektiva hastigheten på minnet 1333mhz dvs standard hastighet för sandybridge.

Den visar 668,9 MHz men borde det inte vara 800 om jag har 1600 ? Och så står det single channel när de ska vara dual channel.
Så något är väll inte helt rätt..

Permalänk
Medlem

Att minnena körs i single channel är resultatet av att du inte kan sätta dem i rätt slots (a2 och b2/a1 och b1). Och frekvensen ändras som sagt manuellt i BIOS.

AI-tweaker --> Memory Frequency (till 1600MHz)
och
AI-tweaker --> Dram Voltage (till 1,65v)

Om jag minns rätt.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."