Permalänk
Medlem

Idle / load temps samt fläktpositionering

Hej

Jag köpte för ett tag sen en ny dator och har nu även fått hem en nocuta nh-d14 samt lite fläktar. Jag har installerat fläktarna enligt bilden som bifogas. Båda fläktarna på CPU kylaren är kopplade i en fläktkontroller och det är även fläkten i botten som blåser in i grafikkortet. Dom andra fläktarna sitter i moderkortet.

Har jag tänkt rätt här med in och utluft? Processorn är klockad till 4 GHz via bios, ingen höjd vcore då fler tester ska göras för att se om den är stabil. Ca 40 grader i idle, 58 - 59 grader när OCCT körs. Temps kontrollerade med CPUID HWmonitor samt OCCT.

Hur ser det ut? Lite höga idle kanske? Det går att öka fläktstyrkan en del till om det behövs lägre grader.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Varför så många fläktar?

Jag kör en insug, 1 utblås i taket och 1 utblås bak @ lägsta möjliga spänning de snurrar på i mitt fractal design Xl och håller låga temps, även med d-14 som jag hade tidigare.

Den ska väl inte flyga?

Permalänk
Medlem

insug från golvet är inte å rekommendera pga damm, även om du har filter.
Sen vill du även sträva efter övertryck i datorn, alltså mer luft in än ut.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Okej, jag har monterat om cpu fläkten, hade inte hållit tryck när kylpastan väl var på plats, sänkte graderna lite. Bör jag vända någon fläkt eller placera på annan plats? Datorn kommer inte stå på golvet utan på en bänk, hoppas det minskar dammet som sugs in.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

1) dammsuga
2) luft från golvet är kallast = lägre temp i chassit
3) Se till att luftströmmen alltid pressas uppåt.
Du kan "dela" chassit i två. Undre = kall. Övre = varm.
Vilket vill du få bort?

P.s din bild visar det som jag i regel kör med. Det har ALLTID gett bäst temps på luftkylning. Den som säger något annat pratar strunt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Är väl aldrig direkt någon bra idé att dammsuga sin dator, så länge man inte har ett skaft som är till just känslig elektronik. Har tillgång till tryckluft på jobbet så damm är inget problem om jag orkar / kommer ihåg att sköta det

Men tror nog att detta fungerar ganska bra ändå, precis spelar 2 timmar och temps höll sig på 50ish, idle är 38 - 43 men det går kanske ner lite när kylpastan bränt klart. GPU håller sig inom rimliga gränser också.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation