Uppgraderingsrädsla vanligare än spindelfobi

Permalänk
Medlem

Uppgraderar rätt ofta men byter sällan allt på en gång

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Egentligen brukar det bli oftare men jag har först nu bytt ut datorn jag köpte som hem-PC 2007. Den enda uppgraderingen jag gjorde under den perioden var att köpa en ytterligare IPS skärm frpn Dell (fast WFP'n är faktiskt bättre än uppföljaren 2209WA).

Detta beror främst på att den var sjukt kraftig då men också på att de flesta spelen idag inte pressar prestandan längre, inte så som dom gjorde under 95-2005.

Skrivet av gnurk:

Jag pillar hellre isär en bärbar dator än pillar isär en spindel.

Fast båda är ungefär lika svåra att få ihop igen.

Haha. Jag är naturvetare och pillar gärna isär både datorer och spindlar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det händer alltid nått i hårdvaran på min stationära dator med ca 2 månaders mellanrum, mina bärbara får gå länge, jag har kvar min äldsta laptop fråm 2001 och kör som musikspelare idag, den gör inte så mycket mer än styr vilka filer som skickas till en extern dac, och det klarar den utmärkt, har tom större skärm än nån ipad har ..........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Att uppgradera hårdvara är kul!

Att uppgradera mjukvara är en mardröm! Man vet aldrig om företag (*Coughmicrosoftcough*) får för sig att ta bort någon funktion, eller liknande.

Ännu värre är det med påtvingade uppdateringar, speciellt som från Microsofts MSN Messenger och Windows Media Player imellan dom olika Windows utgåvorna. (Har dock, lykligtvis, lyckats komma runt detta efter en massa huvudvärk...)

Det kanske som en chock för dig men jag har aldrig haft problem med Microsoft. Inte ens Vista. Det gäller bara att uppgradera operativsystemet tills alla hårdvarutillverkare kört ut sina drivisar som har stöd för det.

Skrivet av lhffan:

Jag brukar resonera såhär.

Funkar det bra eller hyfsat med mina favoritspel.
Det inte tar evigheter att packa upp rar filer.

^ Dom få kraven klarar min nuvarande. Troligen tills efter tic-toc-tic-toc. Då märkar man av lite skillnad

Nu värst vad alla tjatar om tok tic. Hade det det inte varit för att Sweclockers postade Intels nyaste roadmap så hade ni inte vetat om vad det betydde.

Permalänk
Medlem

Som ni kan läsa i min signatur har jag inte uppgraderat datorn sen den köptes Man hamnar hopplöst efter om man hoppar två år, så har skjutit på ny dator i flera år... Men till BF3 releasen kommer jag uppgradera datorn, kanske med 6-kärnigt om spelet har stöd för det. Min logik säger mig att en hexa för 1300 ger bättre prestanda än en quad för 1300, om något år. Just nu är inte "jättemånga-kärnor-stödet" stort i spel, men det kan ju förändras ganska snabbt. I övrigt hade jag tänkt mig ett billigt m-ATX bord, 8 GB ram, HD6950* och kanske en SSD som systemdisk något senare. Borde hålla några år

* Eller i motsvarande prisklass när det är aktuellt

Skrivet av Dalton Sleeper:

förr vart det nästan hela datorn per år, dock när man nådde q66, 8gb ram samt 4800 serien i cf så kändes det inte längre nödvändigt, även om jag skulle vilja så känns det inte riktigt värt summan.

Med reservation för fel, men dig kommer jag ihåg! Tyckte att det var helt fantastiskt det du en gång i tiden skrev om ditt 8800 Ultra, ett kort få personer köpte

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Med reservation för fel, men dig kommer jag ihåg! Tyckte att det var helt fantastiskt det du en gång i tiden skrev om ditt 8800 Ultra, ett kort få personer köpte

Heh, menar du fantastiskt som i epic fail eller tvärt om? Har säkerligen utdelat diverse pungsparkar till både ATi samt nVidia under alla år, dock om det är något specifikt du tänker på får du gärna länka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Heh, menar du fantastiskt som i epic fail eller tvärt om? Har säkerligen utdelat diverse pungsparkar till både ATi samt nVidia under alla år, dock om det är något specifikt du tänker på får du gärna länka

Nä, tvärt om. Var riktigt trevligt att läsa dina fina prestandasiffror, men sedan kom det folk som hackade på dig för att du "köpte det mest onödiga" när du kunde haft ett GTX eller två Avundsjukan lyste igenom...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Haha, konstig statistik om man utgår från att alla som efter fyra år inser att deras dator faktiskt behöver en uppgradering
tror dem få som faktiskt väntar mer än 1 år på att uppgradera datorn snarare har dålig ekonomi eller är för okunniga om området.

Jag mixtrar både hårdvaru och mjukvarumässigt väldigt ofta i min dator men uppgraderar datorn väldigt sällan och aldrig mer än
någon liten del i taget finns inget att vara rädd för :3

Jag köper till hårddiskar väldigt ofta, lagrar mycket på datorn så behöver det :3 då blir det lite kabeldragning och ny hårdvara att ta hand om.

men ser ärligt talat denna statistiska bevisningen som ett stort skämt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Eftersom det inte specifiserades vad som menas med uppgradering så antog jag ett komponentbyte som ger ökad prestanda.

Minst vartannat år.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag började för ett par år sedan att bygga datorerna själv.
Sista färdiga datorn som jag köpte var en superduper Dell P4 med gforce3 via jobbet, den kostade säkert över 30000 men det var ju avdragbart på den tiden. när jag skulle försöka uppdatera den så upptäkte jag att det var nästan omöjligt när den bara bestod av speciallösningar.
Då köpte jag en tom låda och började bygga med AMD delar och ATI grafik för att jag var så besviken på alla Dells delar. (därav AMD favoriseringen)
Hade några socket 939 i början men när AM2 och sedan AM3 kom så var det jättekul att kunna uppgradera datorn utan att byta alla delar samtidigt.
det räkte med att byta en sak i taget och sedan passade de äldre delarna i nästa dator o.s.v., det blir då lättare att köpa nytt då men vet att man kan använda den äldre delen i en annan burk.
Det jag menar med uppgradering som fungerar bra, är när jag byter ut en del i min dator så kan barnen eller någon annan få tillgång till den gamla delen, då kan jag byta delar oftare utan dåligt samvete, för att jag vet att den gammla delen får ett nytt liv i datorn straxt under på skalan.
Nu har jag uppdaterat oftare än jag behöver och då blir det många datorer i hyllan men det är kul att det går att byta nästan alla delar mellan datorerna för att få fram den optimala kombinationen. Nu när även Bulldozer tyks kunna passa i AM3 så blir det ju ännu en uppgradering snart.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Haha, konstig statistik om man utgår från att alla som efter fyra år inser att deras dator faktiskt behöver en uppgradering
tror dem få som faktiskt väntar mer än 1 år på att uppgradera datorn snarare har dålig ekonomi eller är för okunniga om området.

Jag mixtrar både hårdvaru och mjukvarumässigt väldigt ofta i min dator men uppgraderar datorn väldigt sällan och aldrig mer än
någon liten del i taget finns inget att vara rädd för :3

Jag köper till hårddiskar väldigt ofta, lagrar mycket på datorn så behöver det :3 då blir det lite kabeldragning och ny hårdvara att ta hand om.

men ser ärligt talat denna statistiska bevisningen som ett stort skämt.

Tvivlar starkt på det, de flesta personer har noll och ingen kunskap om datorer i dagsläget, framför allt inte på hårdvarusidan. Om det va så att det vara ekonomin som tvingade folk att inte uppgradera så betyder ju även det att SIBA, NetOnNet, MediaMarkt, Elgiganten osv inte skulle sälja datorer, eftersom de flesta, som du påstår, har kunskap men inte pengar, då borde inse att det är billigare att köpa och bygga själv än att köpa färdiga konfigurationer viastormarknader, så ditt argument faller lite på sin egen orimlighet.

Du måste även komma ihåg att i dagens konsumtionssamhälle är det den breda massan som står för konsumtionen, vi här på Swec är vad, 100k läsare i månaden en bra månad, sen har vi bit-tech och några fler, men vi utgör fortfarande bara drygt 1-3 % av resten av Sverige, där resterande 97-99% är de som står för den stora konsumtionen...

jag uppgraderar väl datorn 6-7 gånger per år, om inte mer.

Har sedan förra julen haft 3 olika mobos, 6 olika CPU, 8 olika GPU, osv osv osv. Konsumtionist, javisst

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Det kanske som en chock för dig men jag har aldrig haft problem med Microsoft. Inte ens Vista. Det gäller bara att uppgradera operativsystemet tills alla hårdvarutillverkare kört ut sina drivisar som har stöd för det.

En chock är det då inte, då med tanke på att Microsoft går, så klart, efter vad majoriteten tycker. Själv har jag alltid hört till en minioritet i allt. Allt efter Windows XP har varit bara en massa trassel för mig, Vista som bara är ett enda stort misslyckande, och Windows 7 som kräver en sjukt massa tricksande och moddande för att det ska få ett användbart upplägg. Allt efter Windows Live Messenger 2009 har bara blivit sämmre och sämmre. Internet Explorer 8 brukade jag använda p.g.a layouten, som då självklart försvann och ersattes av en Chrome/Firefox klon. Och det är för att inte nämna alla program man blir påtvingad att uppdatera, såsom Windows Media Player 12 som man blir påtryckt i Win 7.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841