Självdestruerande SSD-enhet raderar data med en knapptryckning

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Diskarna går ju att köpa och priserna är utlagda, kolla här: http://www.logicsupply.eu/flash-storage/military-secure-ssds
2500:- för 16GB låter som ett lite för högt pris, om man är en hemanvändare som vill ha en förstörningsknapp.

Undra varför så dyrt? Bara en knapp lite kabel plus några extra kodrader borde inte kosta så mycket, men det kan hända att de har gjort flera olika säkerhetsystem, så att det inte är så lätt att kringgå, detta tillsammans med små försäljningsvolymer kan driva upp priset.

Nå bättre att köra med hårddiskar utanför chassit och sedan slänga i dem i en sådan här maskin (Hard Drives Shredding) så fort någon knackar på dörren. (det går aldrig att vara för paranoid) http://www.youtube.com/watch?v=sQYPCPB1g3o&feature=related För ssd så kan man ha finare valsar under för finmalning.

Funktionen med automatisk radering verkar vara mycket enkel och billig att implementera, men annars tycker jag inte den är något märkvärdigt. Då information såvida det inte är krypterat går att läsa från minneskretsarna utan att starta "hårddiskens bios".
Så kryptering är det bästa skyddet, sedan en sådan maskin som jag länkade till ovanför är inte fel att ha.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kogster:

använder man trim så räcker det med att deleta alt på hårdisken så är den bara 0:or så skriva över känns onödigt.

jag trodde ni snackade lagringsmedier i största allmänhet och inte just ssd:s. förr ssd:s har du nog rätt

Fast TRIM jobbar väl inte direkt utan väntar på att ta det i omgångar. Sen är det lite bökigt att radera en hel hårddisk. Inte samma sak som att trycka på en knapp.

Skrivet av bud_bundy:

Undra varför så dyrt? Bara en knapp lite kabel plus några extra kodrader borde inte kosta så mycket, men det kan hända att de har gjort flera olika säkerhetsystem, så att det inte är så lätt att kringgå, detta tillsammans med små försäljningsvolymer kan driva upp priset.

Nå bättre att köra med hårddiskar utanför chassit och sedan slänga i dem i en sådan här maskin (Hard Drives Shredding) så fort någon knackar på dörren. (det går aldrig att vara för paranoid) http://www.youtube.com/watch?v=sQYPCPB1g3o&feature=related För ssd så kan man ha finare valsar under för finmalning.

Funktionen med automatisk radering verkar vara mycket enkel och billig att implementera, men annars tycker jag inte den är något märkvärdigt. Då information såvida det inte är krypterat går att läsa från minneskretsarna utan att starta "hårddiskens bios".
Så kryptering är det bästa skyddet, sedan en sådan maskin som jag länkade till ovanför är inte fel att ha.

Den kostar väl mycket för att den kan kosta mycket. Det är så marknaden fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

rent teoretiskt ska det gå att få data:n (på en mekanisk hdd) men skulle tro det blir omöjligt praktiskt. skulle inte ta år att skriva över beroende på diskens storlek borde de inte ta mer än 1-2 dygn

Hur får du ut datan när HDD:n blivit passerad 35 gånger? Det borde väl vara helt omöjligt?

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför?

Kryptering med ett lösenord på +20 tecken + en nyckelfil på ett usbminne borde vara tillräckligt säkert för vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Nå bättre att köra med hårddiskar utanför chassit och sedan slänga i dem i en sådan här maskin (Hard Drives Shredding) så fort någon knackar på dörren. (det går aldrig att vara för paranoid) http://www.youtube.com/watch?v=sQYPCPB1g3o&feature=related För ssd så kan man ha finare valsar under för finmalning.

Misstänker att polisen kommer att reagera om du sitter där och slänger hårddiskar i en metallkross när de kommer in XD

Annars, är ju idén bra men kan verkligen inte se ett tydligt användningsområde med en "självförstörelseknapp" till en hårddisk. Som alla andra sagt, kryptering funkar alldeles utmärkt. Annars hammaren.

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Det är inte sant. det går att återställa data som skrivits över en gång eller fler också men det tar en jäkla lång tid och är en lite tveksam vetenskap

Det är lite av en urbanmyth det där. Inte ens företag som jobbar med att återställa data erbjuder den tjänsten.

Googla The Great Zero Challenge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Får man fråga varför?

Kryptering med ett lösenord på +20 tecken + en nyckelfil på ett usbminne borde vara tillräckligt säkert för vem som helst.

USB-minnet kan du få tag på och man kan tortera någon för att få lösenordet. Då spelar det ingen roll att du har en 2048 bitars RSA kryptering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Hur får du ut datan när HDD:n blivit passerad 35 gånger? Det borde väl vara helt omöjligt?

Teoretiskt ska det fortfarande finnas lite svaga spår utav första skrivningen men jag tror det blir omöjligt att få fram den(datan) i praktiken

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Det är lite av en urbanmyth det där. Inte ens företag som jobbar med att återställa data erbjuder den tjänsten.

Googla The Great Zero Challenge.

jag höll på och leka med ett program som skrev hela disken med 1:or eller 0:or rent fysit kan jag inte förstå varför den ena skulle sudda tidigare data bättre än den andra men hursomhelst jag hittade också en program som lovade sig kunna återskapa data:n efter några timmars körning hade den hittat en del mappar och dylikt (mappar som jag hade haft på den innan) men den lät mig inte öppna nåt med gratisversionen... tror jag skrev 1:or över hela + formaterade den lite hit och dit.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Det är inte sant. det går att återställa data som skrivits över en gång eller fler också men det tar en jäkla lång tid och är en lite tveksam vetenskap

Källa?
Det du säger går nämligen emot vad gästföreläsare från IBAS sa till oss.. och de om någon borde faktiskt kunna detta.

Ska väl tillägga, så att ni inte kommer och gnäller, att skriva över datat räcker för att den inte ska gå att komma åt.. men den kan fortfarande synas om inte innehållsförteckningen röjs undan...

"Vid dataradering med mjukvara räcker det inte att den använda mjukvaran kan skriva över hårddisken flera gånger. Det är viktigare att den kan adressera hela hårddisken, inklusive områden som pc:ens BIOS normalt inte tillåter att man raderar." från IBAS hemsida

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

USB-minnet kan du få tag på och man kan tortera någon för att få lösenordet. Då spelar det ingen roll att du har en 2048 bitars RSA kryptering.

USB-minnet pajjar man naturligtvis.
Sen har man en backup nergrävd i skogen eller nått.

Permalänk
Medlem

Magnetisk hårddisk och en magnet som släpps ner på den med en knapptryckning ? ;D

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eruku:

USB-minnet kan du få tag på och man kan tortera någon för att få lösenordet. Då spelar det ingen roll att du har en 2048 bitars RSA kryptering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

perfekt när man har småbarn hemma, nått klåfingrigt barn eller nått litet husdjur, o de kommer åt knappen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag har sätt terminatorfilmerna och röstar för att dessa SSD:s ska sitta i framtidens terminatorer! Gärna med en rejält stor knapp

//John Connor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anden12:

Helt omöjligt att återställa data som skrivits över en gång. Att skriva över flertalet gånger är foliehattsvarning.

Med det sagt, det räcker INTE att formatera, eller ta bort data. Detta går att återskapa utan problem, det är först när man skrivit över datan som den inte går att återskapa.

Det är inte helt sant. Rent teoretiskt det kanske är så men även RAM minnen går läsa av en stund efter att de har tappat ström. Med rätt utrustning går det också att se en del bakåt (speciellt saker som satt stilla i minnet en längre tid.

Det absolut säkraste är helt enkelt kryptering där du har knapp som raderar delen där headern ligger några gånger (även med en kondensator i stället för batteri borde det räcka för att skriva över den delen rätt så många gånger eller även att bränna upp de celler om man är paranoid).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anden12:

Källa?
Det du säger går nämligen emot vad gästföreläsare från IBAS sa till oss.. och de om någon borde faktiskt kunna detta.

Ska väl tillägga, så att ni inte kommer och gnäller, att skriva över datat räcker för att den inte ska gå att komma åt.. men den kan fortfarande synas om inte innehållsförteckningen röjs undan...

"Vid dataradering med mjukvara räcker det inte att den använda mjukvaran kan skriva över hårddisken flera gånger. Det är viktigare att den kan adressera hela hårddisken, inklusive områden som pc:ens BIOS normalt inte tillåter att man raderar." från IBAS hemsida

Du tror inte på fullaste allvar att IBAS försker speciellt hårt? Det finns mycket man kan göra som de inte gör för att kostnaden är helt absurd men är det tillräckligt viktigt går det få ut betydligt mer än vad de klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

perfekt när man har småbarn hemma, nått klåfingrigt barn eller nått litet husdjur, o de kommer åt knappen

Japp. Lite spänning i vardagen.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken:

Håller med. Alla företag borde ha en hammare istället för dessa diskar.

Permalänk
Medlem

Ett genombrott för alla som sysslar med barnporr! Som jag väntat!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

perfekt när man har småbarn hemma, nått klåfingrigt barn eller nått litet husdjur, o de kommer åt knappen

Rysk roulette ?

Skrivet av CoZalon:

Ett genombrott för alla som sysslar med barnporr! Som jag väntat!

Det var mer info om dig själv än jag ville veta.....eller?...HeHe!
(Alla har vi våra intressen) Vissa mer udda än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polomononen:

Jag har sätt terminatorfilmerna och röstar för att dessa SSD:s ska sitta i framtidens terminatorer! Gärna med en rejält stor knapp

//John Connor

Fast försvinner inte hela idén med nästan oövervinnerliga cyborger om de har en stor röd knapp som det står stopp på mitt i pallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du tror inte på fullaste allvar att IBAS försker speciellt hårt? Det finns mycket man kan göra som de inte gör för att kostnaden är helt absurd men är det tillräckligt viktigt går det få ut betydligt mer än vad de klarar av.

Jaha.. så var vi där igen.. källa?!
Nej exakt, utan källor kan du lika gärna vara tyst. ><

"Mjukvarubaserad hårddiskradering är fullt tillräcklig för att säkra att känsliga data raderas. Men det gäller enbart om ett program som kan adressera hela hårddisken används." IBAS.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Entusiast

Vänta lite nu. En hammare? Seriöst?
Polisen eller KGB sparkar ner dörren och då anser ni er ha tid att öppna chassit, skruva loss hårddisken och sedan banka sönder den med en hammare? Chassit till en hårddisk är en kraftig stålkosntruktion så det kommer ta en stund att banka igenom toppen på den. Att bara krossa kretskortet under är ju meningslöst då det är skivorna som måste dö om man ska vara säker. Då är det andra sidan som gäller men det locket som är fastskruvat över skivorna är rätt stadigt det också så ni lär få banka en stund innan man kommer ner så långt att man kan krossa alla skivorna. En liten knapp låter ju då oändligt mycket smidigare i verkligheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vänta lite nu. En hammare? Seriöst?
Polisen eller KGB sparkar ner dörren och då anser ni er ha tid att öppna chassit, skruva loss hårddisken och sedan banka sönder den med en hammare? Chassit till en hårddisk är en kraftig stålkosntruktion så det kommer ta en stund att banka igenom toppen på den. Att bara krossa kretskortet under är ju meningslöst då det är skivorna som måste dö om man ska vara säker. Då är det andra sidan som gäller men det locket som är fastskruvat över skivorna är rätt stadigt det också så ni lär få banka en stund innan man kommer ner så långt att man kan krossa alla skivorna. En liten knapp låter ju då oändligt mycket smidigare i verkligheten.

Är väl inget som säger att man prompt måste ha den internt monterad. Man kan lika gärna ha den i en kassett som man bara slänger ut genom fönstret eller krossar med hammern.

Permalänk

idealiskt för folk som vill gömma porr

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken:

Du kan få en lika billig som inte e rostig på classes

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som ett sätt radera funkar det kanske, men ett säkert sätt att förvara data som man inte vill någon ska komma åt är det jo inte. Om man nu inte krypterar den så klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vänta lite nu. En hammare? Seriöst?
Polisen eller KGB sparkar ner dörren och då anser ni er ha tid att öppna chassit, skruva loss hårddisken och sedan banka sönder den med en hammare? Chassit till en hårddisk är en kraftig stålkosntruktion så det kommer ta en stund att banka igenom toppen på den. Att bara krossa kretskortet under är ju meningslöst då det är skivorna som måste dö om man ska vara säker. Då är det andra sidan som gäller men det locket som är fastskruvat över skivorna är rätt stadigt det också så ni lär få banka en stund innan man kommer ner så långt att man kan krossa alla skivorna. En liten knapp låter ju då oändligt mycket smidigare i verkligheten.

Nej, jag var inte seriös..
Nu kan du andas ut

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.