Permalänk
Medlem

behöver man kylpasta för noctua nh-d14

Hej sweclockers, när man ska installera en noctua nh-d14 på en cpu måste man lägga på kylpasta innan man monterar kylaren? undrar detta för att jag köpte inge kylpasta när jag beställde datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Hej sweclockers, när man ska installera en noctua nh-d14 på en cpu måste man lägga på kylpasta innan man monterar kylaren?

Ja!

Skrivet av mudzi:

undrar detta för att jag köpte inge kylpasta när jag beställde datorn.

Det följer med kylaren.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag kör med en Noctua NH-C14 och köpte Arctic Sliver 5 kylpasta.
Jag noterade dock att det följde med kylpasta med kylaren, så det lär även du ha fått i ditt paket :).

...och svaret är tveklöst JA...du MÅSTE lägga på kylpasta innan kylaren monteras.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem

ja köpte nyss en d14 och tog den pastan som följer med den funkar bra , står i beskrivningen till kylaren med ifall du läser den

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

ok men har sett att några har varit tvungna att städa cpun innan, är det viktigt?

och behöver man vara försiktig när man gör sånt här alltså ha handskar eller något?

Permalänk

kolla på den här, hur man tar bort kylpasta och applicerar det.

http://www.youtube.com/watch?v=fRRWbQUqW1Y&feature=related

Visa signatur

uber3000

Permalänk
Skrivet av mudzi:

ok men har sett att några har varit tvungna att städa cpun innan, är det viktigt?

och behöver man vara försiktig när man gör sånt här alltså ha handskar eller något?

Ja, det bör du göra. Speciellt om du haft en kylare monterad tidigare. Viktigt att få bort allt skit, även sådant som inte syns! Det kräver en 10-15 minuters pillande. Fråga efter "kemiskt ren bensin" på ICA affär. Sen tar du typ tops eller kaffefilter och putsar bort.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

har inte monterat någon kylare än då processorn inte ens är öppnad ur lådan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1) gör rent processorn med aceton (20:-) och bomullstops.
2) släng på en ärta med pasta
3) släng på kylaren, men vrid den INTE.
4) oroa dig inte för statisk elektricitet.

Om du oroar dig. Ta i ett element, gör rent händerna och förfök undvika att ta med fingrarna på IHSen. Dvs den vitsilvriga toppen med CPU namnet på.
Försök undvika fett och avtryck så mycket du kan.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

har inte monterat någon kylare än då processorn inte ens är öppnad ur lådan

Du behöver inte rengöra den om den är ny. Bara ha på en klick kylpasta stor som ett okokt risgryn i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

1) gör rent processorn med aceton (20:-) och bomullstops.
2) släng på en ärta med pasta
3) släng på kylaren, men vrid den INTE

1)Man ska inte rengöra med aceton, det avdunstar inte helt.
2)en ärta av kylpasta är för mycket, man brukar säga ett okokt risgryn
3)för att få pastan att sprida sig över hela processorn bör man vrida den lite.

Permalänk
Medlem

Det jag skrev fungerar till 100%.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

haha kan folk säga vem som har rätt marcusk eller xroo

men vad nice då så slipper man städa den o oroa sig över att den går sönder

Permalänk
Discokungen
Skrivet av mudzi:

haha kan folk säga vem som har rätt marcusk eller xroo

men vad nice då så slipper man städa den o oroa sig över att den går sönder

Marcus har rätt. ^^ Hellre lite för lite än lite för mycket, då det faktiskt ger sämre värmeöverföring!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

men sen ser jag att i ncix tech tips videon så lägger dom på mycket mer än ett okokt riskorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

men sen ser jag att i ncix tech tips videon så lägger dom på mycket mer än ett okokt riskorn.

Kylpastan är till för att fylla i mikroskopiska håligheter på CPUn och kylaren, så att värme kan överföras mer effektivt. Det bästa är att ha på extremt lite kylpasta, men då blir det svårt att få det att spridas. Ett okokt riskorn är ganska lagom med kypasta.

Skrivet av XrOo:

Det jag skrev fungerar till 100%.

http://www.overclockers.com/forums/showpost.php?p=2492400&pos...

Aceton lämnar rester. (Han jobbar för arctic silver)

Permalänk
Medlem

1) du vill undvika vågor, ojämn nivå. Som uppstår om man vrider på kylaren.
2) jag har kört aceton varje gång och har klockat ett bra tag. Allt från 5ghz till råga 6.8. Har provat en del. Aceton fungerar utmärkt.
3) en ärta har fungerat super med t.ex mx3 sant 4. As5 är trögare, behöver därför lite mer. Ojämn kylpasta ger dåligt resultat, samt överdrivet mycket. Man vill tecka ett jämnt laget, få då lite fickor som möjligt osv.

Edit: att bara skvätta på aceton och torka dåligt lämnar rester. Är man petig så fungerar det utmärkt. Det är så små marginaler vi pratar om att det faktiskt inte gör någon märkbar skillnad. Iaf på luft och vattenkylning..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

man behöver inte bre ut kylpastan va? det gör kylaren när man sätter på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

1) du vill undvika vågor, ojämn nivå. Som uppstår om man vrider på kylaren.
2) jag har kört aceton varje gång och har klockat ett bra tag. Allt från 5ghz till råga 6.8. Har provat en del. Aceton fungerar utmärkt.
3) en ärta har fungerat super med t.ex mx3 sant 4. As5 är trögare, behöver därför lite mer. Ojämn kylpasta ger dåligt resultat, samt överdrivet mycket. Man vill tecka ett jämnt laget, få då lite fickor som möjligt osv.

1) "Vågor eller "ojömn nivå uppstår inte om man inte lyfter på kylaren. Jag menar att man borde trycka på kylaren mot processorn för att undvika det. Och vrida på den lite typ 3-4mm.

2) Aceton fungerar, men lämnar rester som gör kylningsprestandan sämre.

3) även om du har tagit för mycket, så skulle det ändå funka. Dock sämre. Det bästa är att ta så lite som mojligt.

i videon som jag länkat efter denna post vrider han och inga luftbubblor skapas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

man behöver inte bre ut kylpastan va? det gör kylaren när man sätter på den?

Man ska absolut inte bre ut den. Endast en klick i mitten. Om man brer ut den skapas luftbubblor.

Kolla här:

http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_461720&...

Permalänk
Medlem

ok tack marcusk var osäker på om jag verkligen skulle montera min nh-d14 i början men det verkar ju super lätt. tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Till TS. Gör det som känns bäst och det som du tycker är logiskt.
Om vi ska börja bry oss om saker så små tex 1mm eller 2mm kylpasta så har vi redan lämnat vardagsdatorn och siktat på Ln2 eller torris.

Kort sagt. Inge skit på fingrarna, samt en liten ärta med pasta. Lycka till

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Till TS. Gör det som känns bäst och det som du tycker är logiskt.
Om vi ska börja bry oss om saker så små tex 1mm eller 2mm kylpasta så har vi redan lämnat vardagsdatorn och siktat på Ln2 eller torris.

Kort sagt. Inge skit på fingrarna, samt ett litet riskorn med pasta. Lycka till

Fixed it.

Det är bättre att ha för lite än för mycket. Men man behöver egentligen inte oroa sig.

Permalänk
Medlem

Risken finns ist att om han har 4 kärnor så kanske det saknas kylpasta. Ist för att spela säkra kort och riskera högst 3-4C skillnad på full load.
Personligen, jag tar en ärta. Det har fungerat bäst för mig. Punkt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Risken finns ist att om han har 4 kärnor så kanske det saknas kylpasta. Ist för att spela säkra kort och riskera högst 3-4C skillnad på full load.
Personligen, jag tar en ärta. Det har fungerat bäst för mig. Punkt

Processorn är väldigt liten jämfört med heatspreadern. Det behövs bara täckas med kylpasta ungefär i mitten.

Permalänk
Medlem

Han har ju en S775 CPU. Inte 1155 som du postar bild på

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ang aceton. Använd inte småflaskorna som damer använder för att ta bort nagellack, de bruka innehålla "olja" för att vara snällare mot huden (vad jag hört, o det låter logiskt).

Är man osäker på hur mycket pasta som går åt? Kylare & cpu kan vara konkav/konvex. Så testmontera, avmontera o se hur pastan täcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ang aceton. Använd inte småflaskorna som damer använder för att ta bort nagellack, de bruka innehålla "olja" för att vara snällare mot huden (vad jag hört, o det låter logiskt).

Det kallas nail polish remover min vän och är en orenare form av aceton

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Han har ju en S775 CPU. Inte 1155 som du postar bild på

Nej, han skrev att han köpt en ny dator, och inte har packat upp CPUn än. Dock är alla CPUs så som bilden jag länkat tidigare. en liten kärna i mitten.