Vilken fläkt ska vara insug och vilken ska vara utblås?

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt ska vara insug och vilken ska vara utblås?

Jag har två insugsfläktar nertill fram i lådan bakom ett dammfilter och två utblåsfläktar upptill bak. Utan att tänka efter vilka fläktar som satt var så slet jag loss allihop för att rengöra dem från smuts och damm. Först under själva rengörningen upptäckte jag att fläktarna såg lite olika ut. Det ena paret har smalare och spetsigare fläktblad, medan det andra paret har bredare och mer avrundade blad. Någon har tydligen tänkt till och valt olika slags fläktar för insug respektive utblås. Här är ett foto på fläktarna:

Rent spontant gissar jag att fläktparet med de smalare bladen ska användas som utblås, men jag har egentligen ingen aning. Hur bör jag placera fläktarna för att uppnå bästa resultat?

Permalänk
Skrivet av lefant:

Jag har två insugsfläktar nertill fram i lådan bakom ett dammfilter och två utblåsfläktar upptill bak. Utan att tänka efter vilka fläktar som satt var så slet jag loss allihop för att rengöra dem från smuts och damm. Först under själva rengörningen upptäckte jag att fläktarna såg lite olika ut. Det ena paret har smalare och spetsigare fläktblad, medan det andra paret har bredare och mer avrundade blad. Någon har tydligen tänkt till och valt olika slags fläktar för insug respektive utblås. Här är ett foto på fläktarna:

http://i.imgur.com/M01xC.jpg

Rent spontant gissar jag att fläktparet med de smalare bladen ska användas som utblås, men jag har egentligen ingen aning. Hur bör jag placera fläktarna för att uppnå bästa resultat?

Tror inte det spelar någon större roll egentligen, har fläktarna olika hastighet?

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det ska vara ett litet övertryck i lådan så damm inte tränger in i skatvarna på lådan.
Så de kraftigare fläktarna ska vara i fram.
Det är svårt att se på bilderna vilken som är kraftigare.
Försök att hitta något tillverkningsnummer eller liknande och googla på det för att hitta lite varvtal eller liknande.
Kanske du kan prova med att sätta lite ström på fläktarna och se om du kan lista ut vilken som flyttar mest luft.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Tror inte det spelar någon större roll egentligen

Det måste ju rimligen finnas någon vettig anledning till de som konstruerade datorlådan valde olika slags fläktar på det där sättet.

Skrivet av DanneBern:

har fläktarna olika hastighet?

Det har jag ingen aning om. Allt jag vet om fläktarna är hur de ser ut och vad som står på klisterlappen som sitter på dem, dvs SLEEVE BEARING CE SUPER FLOWER MADE IN P.R.C. DC 12V 0.14A. Går det att ta reda på eller mäta upp hastigheten på något enkelt sätt. Fläktarna kopplas in direkt i nätagget med vanliga 4pin molex-kontakter.

Skrivet av AMD_PERA:

Jag har för mig att det ska vara ett litet övertryck i lådan så damm inte tränger in i skatvarna på lådan.
Så de kraftigare fläktarna ska vara i fram.

Det låter vettigt. Men jag måste i så fall på något sätt ta reda på vilka som är kraftigast.

Skrivet av AMD_PERA:

Det är svårt att se på bilderna vilken som är kraftigare.
Försök att hitta något tillverkningsnummer eller liknande och googla på det för att hitta lite varvtal eller liknande.

Det finns ingen info alls på fläktarna mer än det som står på klisterlappen (se ovan).

Skrivet av AMD_PERA:

Kanske du kan prova med att sätta lite ström på fläktarna och se om du kan lista ut vilken som flyttar mest luft.

Det ska ja testa.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att fläktarna fritt nu och försökt avgöra vilket par som blåser mest, men kan inte märka någon direkt skillnad genom att bara titta/lyssna/känna.

Jag har även provat att sätta fast fläktarna på de olika fläktplatserna i lådan, och då upptäckte jag faktiskt en sak. När det gäller utblåset så märkte jag ingen skillnad oavsett vilka fläktar jag satte där. Men för insuget blev det en märkbart högre ljudnivå när ja använde de smalbladade fläktarna jämfört med de bredbladade. Någon som förstår sig på varför det blir så?

Jag har hur som helst därför valt att sätta de bredbladade som insug och de smalbladade som utblås. Om någon vet att det egentligen bör vara tvärt om får ni gärna hojta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefant:

Jag har testat att fläktarna fritt nu och försökt avgöra vilket par som blåser mest, men kan inte märka någon direkt skillnad genom att bara titta/lyssna/känna.

Jag har även provat att sätta fast fläktarna på de olika fläktplatserna i lådan, och då upptäckte jag faktiskt en sak. När det gäller utblåset så märkte jag ingen skillnad oavsett vilka fläktar jag satte där. Men för insuget blev det en märkbart högre ljudnivå när ja använde de smalbladade fläktarna jämfört med de bredbladade. Någon som förstår sig på varför det blir så?

Jag har hur som helst därför valt att sätta de bredbladade som insug och de smalbladade som utblås. Om någon vet att det egentligen bör vara tvärt om får ni gärna hojta till.

kör på det som är tystast.
Om det blir för varmt så är det nog inte fläktarnas placering som det är fel på iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv

Så länge du följer de logiska regler som finns för fläktmontering så tror jag inte att de spelar så stor roll.
Insuget ska vara på framsidan, sidoplåten samt under datorn om du har fläktplatser där.
Utblåset ska vara bak på datorn samt på datorns tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Så länge du följer de logiska regler som finns för fläktmontering så tror jag inte att de spelar så stor roll.
Insuget ska vara på framsidan, sidoplåten samt under datorn om du har fläktplatser där.
Utblåset ska vara bak på datorn samt på datorns tak.

Ja varm luft stiger ju som bekant.
Har alltid funderat på hur Corsair tänker med sina H50/60/70 kylare, där dom rekommenderar inblås bak.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja varm luft stiger ju som bekant.
Har alltid funderat på hur Corsair tänker med sina H50/60/70 kylare, där dom rekommenderar inblås bak.

Knappast konstigt, ju kallare luft som passerar genom radiatorn desto bättre kyler den ju. Sen får du ju rimligen varmare i resten av datorn men deras produkt kyler ju bra iaf..