Permalänk
Medlem

Överclockning I7 2600k

Hej, jag är rätt ny på det här med överclockning och skulle gärna vilja ha hjälp från er, jag har läst massa guides men är fortfarande osäker..

Jo, det jag har är en i7 2600k, ASUS P8P67 EVO B3 och Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz.
Kylaren är en Noctua NH-U12P.
Nu till temperaturer, vid idle 28~ och vid load 40~ med stock clock.

Då är min fråga, hur ska jag överclocka detta till ett stabilt system, hur mycket ska jag överclocka till?

Tack på förhand, Eiai.

Visa signatur

|ASUS P8P67 EVO B3|I7 2600K 4,2GHz|8GB XMS3 1600MHZ|Sapphire HD6970 CF|NZXT Tempest Evo|NZXT HALE 90 850W|

Permalänk

till 4.0ghz klarar vem som helst med "K" processor. och hur mycket man kan klocka till kan man inte säga på rak arm pga vissa exemplar klockar lite bättre än andra.

Permalänk

Läste också massa guider och grejs innan jag började klocka, lärde sig mycket och skrev ner mycket.
Men gå väl in i bios/ditt val av klockning-mjukvara och börja ändra på det som inte är så farligt, spec med en K processor behöver du ju inte göra så mycket, så peta lite, marginaler, kör tester, och gå långsamt framåt. Tvekar på att det kan gå fel.

Learning by doing!
Mvh

(och juste, som alla Kraftcore säger, och som alla andra kommer skriva, alla processorer är unika, vi kan direkt inte säga något)

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Släng multipliern på x42. CPU voltage ändrar du till "offset" och väljer värdet: -0.010.

Ladda hem hwmonitor, titta på vcore och CPU temps.
Sedan laddar du hem prime95 och kör "blend" test i 60 minuter.

Om CPU tempen överstiger 75C, högerklicka och välj stop på ikonen i tray. Grön = inaktiv. Röd om du startar ett test. Prime altså.

Sedan tar du en bild av skrivbordet och lägger upp i den här tråden.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

gjorde som du sa XrOo men inget ändrades i cpu-z, står fortfarande att den är på 3.3GHz

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marreinho:

gjorde som du sa XrOo men inget ändrades i cpu-z, står fortfarande att den är på 3.3GHz

Samma här..

Visa signatur

|ASUS P8P67 EVO B3|I7 2600K 4,2GHz|8GB XMS3 1600MHZ|Sapphire HD6970 CF|NZXT Tempest Evo|NZXT HALE 90 850W|

Permalänk
Medlem

Jag får filma och ladda upp en guide helt enkelt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

den är ju upplåst, så det är väl bara att skruva upp multipeln i BIOS? och eventuellt ändra voltagen om man klockar mycket...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

den är ju upplåst, så det är väl bara att skruva upp multipeln i BIOS? och eventuellt ändra voltagen om man klockar mycket...?

Exaktemento..

Permalänk
Medlem

Jo men det är ju det jag skrev. Multi och offset. Får göra en guide med bilder. Den kommer upp ikväll
4.0, 4.2, 4.6, 4.8, samt 5.0.
Så kan ni sen leka lite

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Jo men det är ju det jag skrev. Multi och offset. Får göra en guide med bilder. Den kommer upp ikväll
4.0, 4.2, 4.6, 4.8, samt 5.0.
Så kan ni sen leka lite

Tack!

Visa signatur

|ASUS P8P67 EVO B3|I7 2600K 4,2GHz|8GB XMS3 1600MHZ|Sapphire HD6970 CF|NZXT Tempest Evo|NZXT HALE 90 850W|