Varför hoppar min CPU multipel upp och ner hela tiden?

Permalänk
Medlem

Varför hoppar min CPU multipel upp och ner hela tiden?

Tjabba!

Funderar på att klocka min i7 920!
Har laddat ner lite program som behövs för det nu, t.ex. Coretemp, occt m.fl.
Mitt problem är att min multipel hoppar som en jojo! vilket resulterar i att när datorn "Idle"ar så kan den vara nere i 1200 Mhz, och vid jobb upp till 2,8 Ghz, trots att jag har en 2.66 ghz processor!

???
Fundering: Jag har ett medfått program som heter "TurboV"... kan det vara den som är inne och spökar?!

Tacksam för svar

/ Grim

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Vänta lite..

Pratar du inte här om vanlig speedstep? Och i fallet med 2.8, turbo boost?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Japp att multipel hoppar är speedstep och det andra är när turbo kickar in, allt är alltså som det ska vara och är bra funktioner, finns ingen anledning att ändra på heller, undantag är om man vill klocka högt är att slå av turbofunktionen

Dom flesta program som medföljer moderkort är oftast bättre att låta bli att installera, och gör mer skada än nytta turboV låter ju som nått typiskt onödigt värdelöst program.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Innan du börjar OCa så ska du kunna allt sådant här sovandes, dvs vara någorlunda erfaren inom olika sektioner av hur en CPU jobbar.

Råder dig att inte börja OCa ännu.

Permalänk
Medlem

Varje gång man skriver ett utropstecken eller ett frågetecken så hoppar multipeln...

Till frågan:
Speedstep som tekniken heter (intel) anpassar processorns hastighet genom att ändra multipeln för att minska på ström-förbrukningen när processorn inte belastas.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Varje gång man skriver ett utropstecken eller ett frågetecken så hoppar multipeln...

Till frågan:
Speedstep som tekniken heter (intel) anpassar processorns hastighet genom att ändra multipeln för att minska på ström-förbrukningen när processorn inte belastas.

Så töntigt! =P att spara på strömmen menar jag!

Men alltså, det här med OC... är det inte bara att höja multipeln och ev. ett steg till, enligt sweclockers guide?
Sen stannar väl skiten där, eller? Jag har inga planer på att köra upp CPUn till 4 Ghz, utan mer till 3.4 eller något sånt. där den kan jobba stabilt och har en bra temp?!

Så jävla svårt är det väl inte som alla vill haussa upp det till?

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |