Samsung visar upp 2560 x 1600 på 10,1 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

För en som inte är insatt, vad är det som är så dåligt med Pentile?

Pentile RGBW eller RGBG är egentligen inte så tokigt - problemet är när marknadsföringsavdelningen skall sälja teknologin, och blåser upp upplösningssiffrorna. På en vanlig LCD är varje marketing pixel kapabel att visa hela färgomfånget och består av tre subpixlar (RGB). En pentile RGBW display lägger till en vit pixel vilket har sina poänger. Kruxet är att i marknadsföringen så överdrivs pentileskärmarnas upplösning. (Ungefär som kameratillverkarna som anger antalet sub-pixlar när de beskriver sina LCDer på baksidan.)

Så tekniken har fått kritik för att den har sämre färgupplösning än vad marknadsföringssiffrorna antyder, (och att det har funnits problem i mappningen av RGB-data till det nya outputformatet.) Text har varit en stötesten, i synnerhet med att upplösningsangivelserna har varit optimistiska.

Vid riktigt höga upplösningar borde teknikens fördelar kunna överväga, men jag är inte angelägen om att vara försökskanin själv.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Och jag som tyckte upplösningen i min IPad 2 var trevlig. Detta måste ses, och upplevas

Tycker tvärtom, just upplösningen är en av de sämre sakerna med min iPad 2. Tycker inte alls det är speciellt trevligt att läsa den pixliga texten i eböcker och det blir en väldig massa zoomande när man surfar för att texten ska bli behaglig att läsa.

Permalänk
Medlem

Pentile drar alltså större nytta av människoögats gräsliga förmåga att se färger.
Den borde alltså se bättre ut än en vanlig skärm med lika många subpixlar, men inte riktigt så bra som en vanlig skärm med samma "upplösning".
Ungefär som att man har lagt till Hyperthreading för att göra den bättre än vanliga 4-kärniga, men sen kallar man den för en 8-kärnig =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Pentile drar alltså större nytta av människoögats gräsliga förmåga att se färger.
Den borde alltså se bättre ut än en vanlig skärm med lika många subpixlar, men inte riktigt så bra som en vanlig skärm med samma "upplösning".
Ungefär som att man har lagt till Hyperthreading för att göra den bättre än vanliga 4-kärniga, men sen kallar man den för en 8-kärnig =).

Ungefär.

Permalänk
Rekordmedlem

Trevligt, och när får vi se samma dpi på fullstora skärmar ? hade gärna haft en 30" med samma dpi, det är iallafall et steg i rätt riktning , hoppas det kommer i större storlekar fort. och att de trycker i den i små laptops så man får höjd på bilden, 1200 linjer vore fint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är upplösningen så att säga dynamisk beroende på vad som visas på skärmen? Det kan liksom aldrig bli högsta upplösningen jämt utan det varierar? Låter ju helcrazy isf. På ex 1080i så fuskar man också med upplösningen, kanske kan det vara nåt i den stilen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Skulle inte vara helt fel om det någon dag kunde bli sån pixeltäthet att man inte kan märka av om man har någon död pixel eller två.
Verkar som att vi närmar oss.

Å andra sidan är det fler pixlar på skärmen som kan dö

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flammie:

Å andra sidan är det fler pixlar på skärmen som kan dö

Jo förvisso, men vi som varit med sedan lcd panelerna kom på allvar för 10 år sedan har fått uppleva att det blivit mindre o mindre fel för varje generation, i början fanns det pixelfel på nästan samtliga paneler, idag är det oerhört sällsynt även på billiga paneler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ÄNTLIGEN fattar en surfplattstillverkare att man behöver bra upplösning för att det ska vara trevligt att läsa och surfa på en sådan skärm. 1024x600 räcker helt enkelt inte, fast det är ju högst subjektivt. Själv tycker jag att hög DPI är bland det bästa man kan göra i panelväg, färgåtergivningen är på andra plats.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Pentile drar alltså större nytta av människoögats gräsliga förmåga att se färger.
Den borde alltså se bättre ut än en vanlig skärm med lika många subpixlar, men inte riktigt så bra som en vanlig skärm med samma "upplösning".
Ungefär som att man har lagt till Hyperthreading för att göra den bättre än vanliga 4-kärniga, men sen kallar man den för en 8-kärnig =).

Mer som att ta en 4-kärning med ht och buffa den lite för att senare kalla den 8-kärning. Men vänta nu är det inte redan på väg?

Nä men skämt och sido jag hatar verkligen Pentile för att den har alltid betydligt lägre upplösning i realiteten än på pappert då den inte fungerar som en en vanlig RGB pixel. Det funkar väl bra för film och spel men när det kommer till att läsa text så är det riktigt jobbigt. För att jag skulle kunna ersätta RGB pixlar med Pentile RGBW så ska en RGBW-array räknas som en pixel och inte RG som en pixel och BW som en, en RGBW-array kan ju visa alla färger men en RG eller BW array kan ju knappast det, istället så får man en massa dirthering eller betydligt lägre upplösning i verkligeheten.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

ÄNTLIGEN fattar en surfplattstillverkare att man behöver bra upplösning för att det ska vara trevligt att läsa och surfa på en sådan skärm. 1024x600 räcker helt enkelt inte, fast det är ju högst subjektivt. Själv tycker jag att hög DPI är bland det bästa man kan göra i panelväg, färgåtergivningen är på andra plats.

Tror knappast det handlar om att ingen fattat det tidigare utan att det helt enkelt inte varit möjligt p g a kostnad och tillgång

Men annars håller jag med. Hade hemskt gärna sett en DPI i klass med iPhone 4 på iPad:en.

Permalänk
Medlem

Äntligen, då kanske små bärbara med hög prestanda blir verkligt och billigt snart.

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Inaktiv

Det var ju prat om att iPad 3 skulle ha 2048*1536 i upplösning, så detta verkar som en värdig konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Pentile är skit, fanns ju en anledningen till varför Samsung med Super AMOLED Plus lämnade Pentile och kör äkta RGB.

Precis! Skärmen på Galaxy S1 var inte alltför fager även om den hade bra upplösning.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Trevligt, och när får vi se samma dpi på fullstora skärmar ? hade gärna haft en 30" med samma dpi, det är iallafall et steg i rätt riktning , hoppas det kommer i större storlekar fort. och att de trycker i den i små laptops så man får höjd på bilden, 1200 linjer vore fint.

Det finns ju 13" bärbara datorer idag med upplösning upp till 1920x1080 sen ett tag tillbaka. Iallafall någon modell av Sony Vaio vet jag att det var. Själv är jag nöjd med 1920x1200 på en 17" Laptop och 1680x1050 på min andra 15,4" Laptop.

Permalänk

För att jag inte hade något bättre för mig:

Citat:

...pixeltätheten 300 dpi.

Det skall vara "ppi"

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem

Minst sagt lovande, men Pentile är ju lite... Ja...

Men det är ju ett bra steg som kanske visar litet var skåpet skall stå - ett gott föredömme för andra tillverkare - så att utvecklingen kan snabba upp ännu mer! Om det fortsätter i den här takten är tablets snart lika bra som en "vanlig" dator.

Visa signatur
Permalänk

Måste varit den panelen det ryktades om för iPad 2. Undrar vad de hade för problem så den inte fick följa med.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Måste varit den panelen det ryktades om för iPad 2. Undrar vad de hade för problem så den inte fick följa med.

Det var som sagt ett rykte, inget som säger att det någonsin faktiskt fanns några planer på det för denna generation. En sådan skärm skulle högst sannolikt dragit upp priset rejält och de skulle aldrig kunnat tillverka tillräckligt många. Även med den mer vanlig skärm som iPad 2 leverades med så hade de ju problem att tillverka tillräckligt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

Precis! Skärmen på Galaxy S1 var inte alltför fager även om den hade bra upplösning.

Vet inte om du sett den själv eller läst siffror/tittat på inzoomade bilder, men live är den fantastisk. Svärta, ljusstyrka, betraktningsvinkel och färgåtergivning är det bästa jag sett. DPI störs man inte av om man inte tittar sjukt nära, sms/text t ex är väldigt behagligt för ögat på normalt avstånd. (20 cm, där du knappast ser individuella pixlar)

När man visar den för iphone-folk och de säger "wow!" så vet jag inte om jag skulle kalla den för "inte alltför fager"

Jag hade den först av alla här i Sverige och har snart ett års erfarenhet av den. Ingen jag visat den för har varit oberörd. Hela diskutionen om pentile är ganska överdriven vid normal användning. Men tar man fram förstoringsglaset, så visst är det skillnad. Så länge det stannar på den nivån har jag stort förtroende för Samsung och deras olika skärmtekniker. G2 ser ut som en mycket trevlig uppgradering!

Kan man inte se den live, så kolla videon. Men färgerna är ännu bättre live.

http://uJfSKZ2xAsc&hd=1

Ursäkta om jag vill försvara mitt köp, men kritiken här kändes lite väl obefogad. Samsung gör bra skit nu!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

För en som inte är insatt, vad är det som är så dåligt med Pentile?

Pentile till höger.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Pentile ser ju bättre ut!? Högre kontrast, skarpare bild och mer klös i färgerna.

Permalänk
Medlem

kärlek till hög upplösning, det här är en padda i min smak !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tror GPUerna har en bit kvar tills de kan driva något i den upplösningen. Motorola Xoom har ju svårt att driva 1280*800 med Tegra 2. Nere och doppar i 12 FPS i vissa spel. Kal-El Tegra 3 kan inte komma fort nog.

Håller med.
Enda poängen öht med detta är att kunna visa foton/bilder i full upplösning, finns inga filmer högre än full HD endå.

Jag tror intresset skulle vara betydligt större till PC där de nya grafikkorten idag är riktigt overkill för 99% av spelen. Då skulle man också mycket enklare kunna skala spelen mot konsolernas svagare GPUer som "bara" kan köra på full HD upplösning på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Det finns ju 13" bärbara datorer idag med upplösning upp till 1920x1080 sen ett tag tillbaka. Iallafall någon modell av Sony Vaio vet jag att det var. Själv är jag nöjd med 1920x1200 på en 17" Laptop och 1680x1050 på min andra 15,4" Laptop.

Jo om man vill lägga ut 35K kr så finns det "1" sådan enligt prisjakt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Vet inte om du sett den själv eller läst siffror/tittat på inzoomade bilder, men live är den fantastisk. Svärta, ljusstyrka, betraktningsvinkel och färgåtergivning är det bästa jag sett. DPI störs man inte av om man inte tittar sjukt nära, sms/text t ex är väldigt behagligt för ögat på normalt avstånd. (20 cm, där du knappast ser individuella pixlar):)

Håller med, är själv extremt nöjd med just skärmen på min SGS, framförallt svärtan som slår allt annat jag sett. När skärmen visar svart och det svarta skalet på mobilen "smälter ihop" vet man att det är hyffsat

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Jo om man vill lägga ut 35K kr så finns det "1" sådan enligt prisjakt

http://imageshack.us/photo/my-images/196/brbar.jpg/

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=761626

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är en 15" och inte 13" som det pratades om så är dom länkarna inte så relevanta

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kol:

Pentile ser ju bättre ut!? Högre kontrast, skarpare bild och mer klös i färgerna.

Va? Höger är alltså den som ligger längst →

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Går det att använda denna lcd-panel till projektor-hemmabygge tro?