Nya Dell Ultrasharp IPS – U2412HM, U2312HM och U2212HM

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har det visst spårat ur mot 16:9-diskussioner igen..

Jag skulle gärna vilja ha ett svar från den (tomten?) som kom på att det är ett bra format för bildskärmar. Programmen vi har idag tar mer och mer plats på höjden och det är väldigt (omöjligt) svårt att använda arbetsytan på bredden eftersom det blir alldeles för långa rader om det handlar om text/kod. Ska man köra två a4 sida vid sida så passar det bättre på en 16:10 skärm (14,14:10 vore mer optimalt, men lite luft mellan sidorna kan förstås vara bra).
Stora excelark och liknande kan vinna en aning på det, men jag tror i alla fall att jag skulle lura mig själv otroligt mycket om jag hade drygt 2500 pixlar att leka med i horisontell ledd och göra onödigt många kolumner med skitdata som jag lika gärna skulle ha skalat bort från början. Dessutom, långa rader är jobbiga att följa och läsa.

Mycket större bildskärmar än 24" ser jag som aningen opraktiskt när man väl ska ha upp dem på ett skrivbord. Visst, en U3011 skulle säkert vara jättetrevligt men det blir en rejäl kloss på skrivbordet då. Ser då hellre en uppföljare till U2410 med 2560*1600, samma smidiga format på skrivbordet men mer användbar arbetsyta och möjlighet till att ställa upp fler skärmar bredvid varandra utan att man ska behöva vrida på både huvudet och stolen för att hålla koll på alla hörn.

Största anledningen till att "ful-hd" säljer bra är att konsumenter är ganska så dåligt pålästa. Jämför gärna med alla datorer som säljs på de stora elkedjorna, överpris för skitprodukter.

Tänk även på att en stor del av de bildskärmar som säljs idag är för kontorsarbete och det kommer att gälla inom i stort sett all framtid. Datorer är inte något som man bara har hemma för nöjes skull utan det är för väldigt många ett arbetsredskap.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

1920x1080 är värdelöst i strategispel....

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Största anledningen till att "ful-hd" säljer bra är att konsumenter är ganska så dåligt pålästa.

Håller inte med om det. För de allra flesta är Full HD eller 1920x1080 det bästa köpet eftersom det ger så otroligt mycket mer för pengarna. Det är egentligen bara i prisklassen kring 4000:- som 16:10 kan konkurrera och de allra flesta är inte beredda att lägga de summorna på en datorskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Håller inte med om det. För de allra flesta är Full HD eller 1920x1080 det bästa köpet eftersom det ger så otroligt mycket mer för pengarna. Det är egentligen bara i prisklassen kring 4000:- som 16:10 kan konkurrera och de allra flesta är inte beredda att lägga de summorna på en datorskärm.

Fasst att snåla på bildskärmen är ganska dumsnålt det med (min åsikt) och visar ofta på att man inte är särskilt påläst heller. Åtminstone om man lägger en del pengar på datorn, en bra skärm håller dessutom flertalet datorgenerationer.

Med samma argument så är ju TN bäst eftersom man får så otroligt mycket mer för pengarna. Och visst, det stämmer ju beroende på hur man ser på det men betyder det att det är ett bra köp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av echo:

Fast att snåla på bildskärmen är ganska dumsnålt det med (min åsikt) och visar ofta på att man inte är särskilt påläst heller. Åtminstone om man lägger en del pengar på datorn, en bra skärm håller dessutom flertalet datorgenerationer.

Behöver inte var dumsnålt. En fråga om behov och det finns bra datorskärmar för 2000-2500:- även för den som är lite kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Behöver inte var dumsnålt. En fråga om behov och det finns bra datorskärmar för 2000-2500:- även för den som är lite kräsen.

Nej det behöver det inte och givetvis får man kompromissa. Men oftast vill jag påstå att det är det.

Folk köper skärmar som vilken annan komponent som helst. Bra responstid och därefter så är det bara antalet tum per krona som spelar roll.

Permalänk
Hedersmedlem

Merparten av alla jag har träffat på köper bildskärmar som slit och slängvaror och byter ut dem ofta, i vissa fall oftare än datorn. Argumenten är många, långsam, dåliga färger, den låter osv.. Ganska dåliga argument. Folk i allmänhet vill helt enkelt inte betala för kvalite, de nöjer sig med enklast möjligast fungerande när det gäller kringutrustning, skrivbord, stolar, högtalare osv. Sluta köp billig skit och lägg pengarna där det märks istället, en bra bildskärm håller lätt i 5-6 år även vid daglig användning.

Själv kör jag med en förhållandevis gammal (köpt julen 2004) Viewsonic VP201s som andraskärm, fortfarande galet bra vad det gäller färgåtergivning och betraktningsvinklar... tillochmed bättre än många nyare (och billigare) IPS-skärmar. Hade jag vetat att utveckligen skulle gå bakåt som den gör nu hade jag nog köpt en till motsvarande skärm innan de utgick ur sortimentet. Kunde jag få motsvarande skärm för 8000kr idag hade jag inte tvekat många sekunder innan jag öppnar plånboken. U2410 är i närheten, men tyvärr når den inte ända fram men det kan jag ta med tanke på det lägre priset.

Begreppet upplösning är ganska så okänt bland normalt folk.
- Vadå upplösning? Den är 30" ju!

och så sitter de med en 30" tv med 1366x768 på skrivbordet och undrar varför all text blev så stor för.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Så då ska man se till att slå till på en u2410 innan dem tar slut då eller? Trist att dem gör en sämre uppföljare, bättre att ha kvar 23" med 1080p och 24" med 16:10 för oss som vill ha det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Merparten av alla jag har träffat på köper bildskärmar som slit och slängvaror och byter ut dem ofta, i vissa fall oftare än datorn. Argumenten är många, långsam, dåliga färger, den låter osv.. Ganska dåliga argument. Folk i allmänhet vill helt enkelt inte betala för kvalite, de nöjer sig med enklast möjligast fungerande när det gäller kringutrustning, skrivbord, stolar, högtalare osv. Sluta köp billig skit och lägg pengarna där det märks istället, en bra bildskärm håller lätt i 5-6 år även vid daglig användning.

Själv kör jag med en förhållandevis gammal (köpt julen 2004) Viewsonic VP201s som andraskärm, fortfarande galet bra vad det gäller färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Bra inställning. Det är för mycket slit och släng i samhället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kol:

Håller inte med om det. För de allra flesta är Full HD eller 1920x1080 det bästa köpet eftersom det ger så otroligt mycket mer för pengarna. Det är egentligen bara i prisklassen kring 4000:- som 16:10 kan konkurrera och de allra flesta är inte beredda att lägga de summorna på en datorskärm.

Fast 16:9 är väl billigt för att det säljs många så om det producerades lika stora volymer 16:10 borde priset blivit det samma. Det är ju inte magiskt dubbelt så dyrt för att tillverka de där extra pixlarna på höjden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Herregud vad folk hatar 16:9 eller 16:10, de har olika anvädnings områden, så köp det ena om du inte gillar det andra, vad finns det för poäng med att klaga på alla.

Fast nu gjorde iufs jag det med...

Visa signatur

Citera gärna för svar.