Intel Z68 för Sandy Bridge

Permalänk

Jaha, var inte den stora nyheten med Z68 att man kan OC'a med aktiverad igp? Ändå så kör ni OC testet med en HD 6970 ikopplad? Hur tänker ni här?

Permalänk
Medlem

Har ni möjlighet att kontrollera om Z68 lider utav samma bugg vid uppspelning av 23.976 Hz som föregångarna P67 och H67?

Permalänk
Rekordmedlem

Z68 verkar stödja 2 videoutgångar oavsett hur man kombinerar, dvs dvi och hdmi samtidigt, och inte bara en digitalvideoutgång är det någon som kan bekräfta det ? Och vad händer med ljudet, vart kan man styra det, kan man adressera filmljudet till en annan hdmi än den man skickar bilden till eller klona det så det kommer på 2 hdmi eller klona bilden till 2 "filmutgångar" Om man använder ett separat grafikkort? z68 verkar ju vara ett mycket intressant kort för htpc byggen om man kan få 4 bildutgångar med bara ett extra grafikkort, tv & projektor på moderkortet och 2 monitorer med bara ett extra grafikkort typ ett passivt kylt 6570 kort, eller något värre om man ska kombinera det med spelande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av nimrod:

Har ni möjlighet att kontrollera om Z68 lider utav samma bugg vid uppspelning av 23.976 Hz som föregångarna P67 och H67?

Felet ligger inte i styrkretsen, det ligger i grafikkretsen så det blir ingen skillnad. Intel verkar inte ha för avsikt att korrigera detta före Ivy Bridge.

Skrivet av mrqaffe:

Z68 verkar stödja 2 videoutgångar oavsett hur man kombinerar, dvs dvi och hdmi samtidigt, och inte bara en digitalvideoutgång är det någon som kan bekräfta det ?

Jag citerar mig själv:

Skrivet av beatles-3122:

Det ska gå alldeles utmärkt.

Jag tittade precis på denna nyhet från en och en halv månad sedan. Eftersom kortet har två HDMI-utgångar (men ingen DVI) kan jag inte tolka det som annat än att man kan köra två skärmar på digitalutgångarna.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

kanske dum fråga... men går det att överklocka den intrigerade grafiken i prollen?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av kinc:

Använder man systemet för spel framförallt finns det ingen aledning att välja Z68 framför P67 som du säger, du klarar dig utmärkt med P67. Z68 har ändå en prispremie på nästan 200 SEK, bara chipset.

Personligen skulle jag välja att köpa en 80-120GB SSD mellan 1200 och 1600 kr ihop med ett P67-moderkort. Spelar sällan fler än två till tre spel i samma period och det ryms utan problem på en 80GB SSD så länge det inte är 3st MMO Rör sig om ungefär samma budget och uppmanar dessutom en till att inte låta gamla spel ligga kvar och skräpa.

Tackar för svar
Jag har redan en rigg atm som jag är nöjd med, men jag tänkte för vidare uppgradering i höst etc.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Felet ligger inte i styrkretsen, det ligger i grafikkretsen så det blir ingen skillnad. Intel verkar inte ha för avsikt att korrigera detta före Ivy Bridge.

Och enligt Anandtech så är det i just styrkretsen felet ligger.

Citat:

The limitation is entirely in hardware, particularly in what’s supported by the 5-series PCH (remember that display output is routed from the processor’s GPU to the video outputs via the PCH) .... As a result, the hardware limitation that prevented a 23.976Hz refresh rate made its way into the 6-series PCH before Intel discovered the root cause.

Citat:

Intel had enough time to go in and fix the problem in the 6-series chipsets, however doing so would put the chipset schedule at risk given that fixing the problem requires a non-trivial amount of work to correct.

Detta har även uppmärksammats här: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2138809

Själv tror jag också vi får vänta på Ivy Bridge. Men teoretiskt sett så har dom haft en hel del tid att fixa buggen sen lanseringen av dom första styrkretsarna. Och Z68 verkar innehålla en hel del ändringar rent hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

kanske dum fråga... men går det att överklocka den intrigerade grafiken i prollen?

Nej det ar inte alls en dum fraga. Valdigt viktigt for den som redigerar, renderar och encodierar videos.
Hittade svaret hos Toms Hardware idag. Kanks Sweclockers annu inte har testat detta, for allt ar sa nytt o det tar tid.

http://www.tomshardware.co.uk/lucidlogix-virtu-gpu-virtualiza...

Det star att man overcklockar den integrerade garfiken ocksa o jag inte har missforstatt detta och det finns mera att lasa efter detta:

If the ability to slash 80% off of your transcode times sounds sexy though, and you can’t live without discrete graphics, wait for Z68 Express, expected in the May/June time frame. The Z68 chipset will make it possible to:

Overclock your K-series chip through manual clock ratio selection
Utilize integrated graphics, freeing up overclocking of that component, too
Enable SSD-based caching¤but more on that later

That still leaves us with a problem, though. It’s possible for HD Graphics 3000 to coexist alongside a discrete graphics card in a Z68-based machine. However, nobody is going to get behind their PC to swap display outputs and restart every time they want to transcode a video or play a game. That’d eat up any potential time savings from Quick Sync super-fast.

Lucidlogix To The Rescue

But Lucidlogix¤the same company we've seen try to unify multi-card rendering solutions from AMD and Nvidia¤has an answer that it hopes will make Z68 an even more viable solution for enthusiasts: GPU virtualization. Using the company’s Virtu software, you can connect a display to the output of an H67- or Z68-based motherboard, drop in a discrete card, and harness the capabilities of both components.

Permalänk
Medlem

Hm ni har inte skrivit ngt om hur TRIM stödjs vid Intel SRT. Hade varit intressant. Samt hur enhanced mode presterade och även som ngn skrev ovan att testerna borde utförts med en standard 7200rpm:are.

Tycker även ni skall dissa Virtu lite mer än ni gjorde, verkar juh vara en helt meningslös funktion. Varför tar ens Intel med sånt här skräp? Ser bra ut på pappret? Och UI:t? Hrrrr..

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Cheewie:

Hm ni har inte skrivit ngt om hur TRIM stödjs vid Intel SRT. Hade varit intressant. Samt hur enhanced mode presterade och även som ngn skrev ovan att testerna borde utförts med en standard 7200rpm:are.

Tycker även ni skall dissa Virtu lite mer än ni gjorde, verkar juh vara en helt meningslös funktion. Varför tar ens Intel med sånt här skräp? Ser bra ut på pappret? Och UI:t? Hrrrr..

Det är bara i-Mode som är meningslöst då det inte verkar fungera som tänkt. Medans d-Mode helt klart tjänar syfte som kontroll för undantag och fördelning mellan integrerad och och separat grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Det är bara i-Mode som är meningslöst då det inte verkar fungera som tänkt. Medans d-Mode helt klart tjänar syfte som kontroll för undantag och fördelning mellan integrerad och och separat grafik.

Vad missar jag? Det enda positiva som jag ser är:
"Det innebär bland annat att funktioner som Quick Sync kan utnyttjas, något som visat sig kunna ge rejäla prestandaförbättringar för viss mjukvara." - Inga tester eller förklaring på vad det är.

Övrigt: 1W strömbesparing..

Alltså anser jag att denna recension framställer Virtu som meningslöst. Rätta mig gärna!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man måste installera om windows på SSDn om man ska köra i RAID-läge istället för AHCI. Såg att man behövde köra i RAID för att kunna använda SRT..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//Joozz