Flytta från Outlook Express/XP till Live Mail/W7

Permalänk
Medlem

Flytta från Outlook Express/XP till Live Mail/W7

Hej! Ny på SC, osäker om jag postar under rätt flik, men jag testar:

Min förra PC (>5år gammal) kraschade för ett tag sedan. Efter fesökning; troligen moderkortet. Inte möjligt/värt fixa -> köpt ny under veckan:
-ASUS M489GTD PRO/USB3 AM3 ATX
-AMD Phenom2 X6 1100T 3,3/3,7GHz, 9MB, 125W
-Gigabyte HD6950 2GB GDDR5
-G.Skill Sniper edition, DDR3, 1600MHz, 2x4Gb
-1Tb Samsung SpinPoint F3 SATA-2, 7200RPM 32Mb
-Optiarc DVDRW

Gamla datorn: Windows XP
Nya datorn: Windows 7

Mitt problem: Hur importerar jag lagrad e-post, kontakter etc från Outlook Express till Windows Live Mail? Det verkar enkelt om den gamla datorn fungerat; skapa exportfiler i den, och sedan importera till den nya. Nu har jag endast hårddisken att tillgå från den gamla. Har lyckats kopiera mycket av övrigt material (filer, musik, bilder etc) via Windows filöverföring. Dock har jag hittills inte hittat något sätt att föra över material som är knutet just till Outlook Express. Jag har:
- försökt starta OE från den gamla (extern) hårddisken, funkar ej.
- leta efter sparade mail etc men hittar dem inte (ligger de kanske inte ens under Outlook Express-mappen i XP?)

Någon som har en idé om hur jag bör gå tillväga? Börjar tro att jag måste ragga upp en gammal dator att låna, installera den gamla hårddisken, och sedan länka den till min nya dator för överföring. Men... omständigt.

Tacksam för svar, och om tråden är felplacerad så hänvisa mig gärna till rätt forumplats!

Permalänk
Medlem

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Import-messa...
Ser ut att vara likadant som till Win7's Mail.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttade tråden till Windows-forumet. Det passar nog bättre för ditt problem och chansen att få svar ökar.

*tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Tack för det, användbar länk! Importen fungerade som den skulle, öppnades därefter mapp i Windows Live ("Importerad mapp"). Funkade fint, tack så mycket för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Flyttade tråden till Windows-forumet. Det passar nog bättre för ditt problem och chansen att få svar ökar.

*tråd flyttad*

Tack för det!