Problem med överklockning av Corsair Vengeance minnen..

Permalänk
Medlem

Problem med överklockning av Corsair Vengeance minnen..

Jag har nyligen uppgraderat till en i7 2600K, Asus P8P67 Deluxe och 2x4gb Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL8 minnen.
Processorn får jag utan problem upp i 4,4GHz med stock-kylaren(kommer skaffa en Corsair Hydro H50 snart).. Minnena däremot, vilka jag läst tester på nätet ska gå att klocka upp över 2000MHz(9 10 9 24 1.65V), får jag inte upp mer än till ca 1650MHz.. Jag har testat olika timings(10 10 10 27 som mest) och höjt spänningen till 1.65V men jag får inte systemet stabilt över 1650.. Burken krashar i Prime95 och PCMark Vantage..

Just nu kör jag external clock på 103MHz, 44x på CPU multipliern och alltså 1648MHz på minnena med 8 8 8 24(default)

Tips? Har jag fått dåliga minnen eller? Kan man reklammera dom kanske? Enligt Corsair ska ju just Vengeance modellerna vara dom mest överklockningsvänliga minnena dom har... Då tycker jag att 1648MHz är rätt snålt... :/

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Nix. Men går det klocka dem på SB chipset med tanke på BCLK? :S
Vet att timings går att pilla på. Men det ger ingen skillnad, förutom om du kör t.ex 5700Mhz+ och siktar på bra superpi tider.

Skulle nog strunta i minnena om jag var du. Och sikta på högre CPU clock. Fast 4.0+ räcker till "allt" idag.

Prova bencha 3.4 vs 4.0 samt 4.4. tror klivet från 4.0 till 4.4 inte ger dig mycket mer än högra temps

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

BCLK??
Dom har ju i tester överklockats till 2000+ MHz så varför kommer jag inte ens i närheten?
http://www.corsair.com/blog/vengeance_overclocking/

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Dom har gjort som så att BCLK i SB chipset berör både pci, ram, CPU etc.
T.ex, öka volten till 1.65 på DIMM portarna och du kommer märka att CPUn tar stryk efter ett tag. Korkat med 1155 att dom kör en s.k "clock generator". Som berör just ram minnen också.
Guiden du tittar på berör 1136. En helt annan socket. Där man ist för multiplier oftast ökade fsb(qpl) hastigheten, och klockade minnena för sig.
Därför, BCLK på 103.00 betyder även att du pumpar högre frekvenser till dina pci slots också. Kan leda till instabilitet :/

Det går självklart pumpa låt säga 1.65v och pilla på dina timings (t1 föredrar vissa, andra t2) sedan öka din BCLK. Idag finns ju XMP dock. Inte lekt sådär överdrivet men mina Corsair veng. Maxxar 1800mhz. När de lätt gör 2000 på min 980x build med socket 1136.

Liksom, SB måste vara snabbt men det känns som ett bakslag för den som vill klocka old school. För mkt begränsningar helt enkelt ;-/

Visa signatur

Star Citizen ❤