Dålig kylning med Corsair H70 - hjälp önskas

Permalänk

Dålig kylning med Corsair H70 - hjälp önskas

Monterade en Corsair H70 på ett Asus P8P67 med en Intel Core i7-2600k som automatiskt överklockas till 4,3 GHz vid behov. Nuvarande temperatur enligt CoreTemp är 32/31/34/35 grader och efter bara några minuter med Prime95 ökar detta till 65-70.

Monteringen har utförts fyra-fem gånger med olika märken av kylpasta, fläktarna har bytt håll från att blåsa ut till in till ut igen. Metallringen ska vara rätt monterad och har ordnats om två gånger så pumpen sitter rätt vad jag kan se. Skruvarna som håller fast allt har både dragits åt hårt och lätt för att se skillnaden (ingen). Pumpen visar 1 400 rpm precis som den ska vid kontakt till PWR-kontakten.

Jag har till och med reglerat hastigheten på fläktarna från 1 000 rpm till 1 800 rpm utan nämnvärd skillnad. Inte ens när jag tog bort dem helt med datorn igång ökade temperaturen mer än några få grader.

Chassit är ett Cooler Master HAF 932 Advanced med toppfläkt som blåser ut, frontfläkt som drar in luft och en sidofläkt som blåser ut. De t är ordentligt med fritt utrymme i lådan så luftflöder "bör" inte vara för allvarligt. Temperaturen i rummet är runt 22-25 grader och datorn står under ett skrivbord med lite topputrymme men bra baktill och till vänster om sidofläkten.

Det var nog allt. Har jag missat något eller har ni rekommendationer kring montering/användning? Eller bör jag misstänka fel på produkt? Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x | RTX 3080 | 32 GB DDR4 | 1TB M2

Permalänk
Medlem

Det är inget att oroa sig för, idle kring 30-35 och under 70 vid load är ju helt ok.

2600K klockar ner sig själv vid 90 grader har jag för mig för då tycker den att det börjar bli varmt..

TJMax för 2600K är 100 grader.

Permalänk
Medlem

Har också H70 och de blir inte mycket bättre temperaturer än de du beskriver. Jag kör med Arctic Silver kylpasta som faktiskt sänkte mina temps ca 5 grader mot original kylpasta. Prime95 pressar ju alla kärnor till 100% så du ska inte hänga upp dig för mycket på 70grader där. Det är när du börjar komma upp mot 80 ska man börja se upp. Ska också säga att jag kör min i 4.6ghz och ligger ungefär på de temperaturer du beskriver i max load.

I spel blir sällan cpun mer än 50grader för mig och de får man anse vara acceptabelt. Din H70 fungerar som den ska.

Permalänk

Är inte det bra temps...?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Vadå TJMax 100C? Nej du!
Till topic:

Kan vara att du fått lyft i din H70. Min led av det problemet ;-\
Fläktarna som följer med ÄR bra faktiskt, kanske låter en smula.

Först och främst. Det som ploppar i min skalle är automatisk överklockning. Vad kör den på för volt då? Kolla det först

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Vadå TJMax 100C? Nej du!
Till topic:

Kan vara att du fått lyft i din H70. Min led av det problemet ;-\
Fläktarna som följer med ÄR bra faktiskt, kanske låter en smula.

Först och främst. Det som ploppar i min skalle är automatisk överklockning. Vad kör den på för volt då? Kolla det först

Volten är på 1,280 enligt CPU-Z vid körning av Prime95. Hur löser jag problemet med luft i min H70 om det nu skulle vara problemet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x | RTX 3080 | 32 GB DDR4 | 1TB M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vadå TJMax 100C? Nej du!
Till topic:

Kan vara att du fått lyft i din H70. Min led av det problemet ;-\
Fläktarna som följer med ÄR bra faktiskt, kanske låter en smula.

Först och främst. Det som ploppar i min skalle är automatisk överklockning. Vad kör den på för volt då? Kolla det först

Förlåt, TJMax är 98c, nöjd?

Permalänk
Medlem

Då finns det två val. Byta ut eller skära av slangarna osv. Googla "H70 reservoir mod".

Det första valet är nog smartast.
Men byt först pasta. Prova mx3-4. Dessa ger ett bra resultat över as5. Iaf när det kommer till vattenkylning.
Sen kan du prova sätta den i toppen, med fläktarna som insug. Blir mindre brytningar på slangarna också lite beroende på chassi. Fast ditt är bra just för detta ändamål.
Tycker du det är jobbigt att montera kylaren + fläktar så kan du få en videoguide som gör det hela till en barnlek.

På så låg volt och hastighet så är det oacceptabelt att nå över 55C på last.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Förlåt, TJMax är 98c, nöjd?

Japp kram på're!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe_legion:

Volten är på 1,280 enligt CPU-Z vid körning av Prime95. Hur löser jag problemet med luft i min H70 om det nu skulle vara problemet?

Låter lite högt, min 2600k som jag kör i 4.8Ghz med 1.38V har samma load temps som dig dock faktiskt högre idle temps.. med Scyte Gentle Typhoon 1450rpm i push/pull.

Och då är min monterad "fel väg" med andra ord blåser den ut luft från chassit..

Permalänk
Medlem

Jag har då ingen aning personligen ifrån 2600K clockning men jag kan däremot säga att jag nådde 75Grader efter 1 timma Linpack i OCCT när jag hade 4.1Gig clock på min rigg (se signatur) då med en volt på 1.3 vilket jag tycker är bra. idle temps var på 35 isch.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en H50 med dubbla Noctua 1300rpmare, och jag måste säga att hydroserien är verkligen medelmåttiga när det kommer till OC. Jag har skrämt upp min gamla i7a till 4.2Ghz, och vid det laget behövde jag köra båda fläktarna på max, distansmodda, köra på MX-4 och låta den bli inbränd, och byta riktning till insug istället för utblås. Först då fick jag "acceptabla" temperaturer på 50c idle och 75-80 i load.

Om du vill överklocka ordentligt ska du köra på en D-14, eller vattenkylning som har minst en dubbelradiator(240) för att kunna få stabila överklockningstemperaturer.

Något du också bör tänka på, som många glömmer, är att bara för att 2600k klarar sinnessjuka frekvenser, betyder inte att den mår bra av det. Har en polare som köpte en 2600k vid release, drog upp den till 4.9ghz, och hade den så fram tills för någon vecka sedan då den sa ifrån. Den har nu degraderats så pass mycket att den inte klarar mer än 4.3-4.4ghz utan att bli instabil, och det blir värre och värre för varje dag som går. Inget av detta är på grund av dåliga temps då han kör på ett seriöst vattenbygge, med sepparata loopar för CPU och grafikkort. Medeltempsen ligger därför extremt lågt.

Lycka till iaf och om du vill överklocka, se då till att du har kompetent kylning!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Att notera: dåliga 2600k chip som övervoltas med 1.4+ utan PLL overvoltage tenderar att degradera snabbt. Samt en bestämd vcore.

Offset, PLL overvoltage och att inte gå över 1.5V på DIMM portarna får dessa 2600k chip att överleva mycket.

Mitt har inte degraderat ett dug. Och då på 1.72V på 5900Mhz i över 3 timmar. Samt 1.55-1.65V i säkert över 12 timmar med minst 2 timmar drift innan avstängning.

Om mitt klarar en sådan våldtäckt och fortfarande kör 4.8 stabilt på knappa 1.304 som lägst så gör man fel någonstans, eller har ett av Sveriges sämre chip från "skit-hyllan" där man fått det ifrån.

Tyvärr nog. :-\

Visa signatur

Star Citizen ❤