Asus Geforce GTX 560 DirectCU II Top

Permalänk
Melding Plague

Asus Geforce GTX 560 DirectCU II Top

Nvidia lanserar Geforce GTX 560 och intar mellanklassen med den andliga uppföljaren till GTX 460 1 GB. SweClockers ställer nykomlingen mot storsäljare som GTX 560 Ti och Radeon HD 6870.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl...okey

ungefär lika intressant som 450/550. Ett "låg"end kort

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skiljer inte mycket och priset är inte vettigt än.

Gtx 460 var ruggigt trevligt när det kom och jag tycker nästan att det fortfarande är ett mer intressant kort.

Annars kan man alltid hoppa en liten bit till 6950 eller gtx 570.

Permalänk
Hjälpsam

Ser ut som GTX560 "vanilla" börjar på 1650, helt OK i min bok.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Inget att uppgradera till om man redan sitter på ett överklockat GTX460 1GB då

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av LoTex94:

Ett "låg"end kort

lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

Bra svar

Menar inte att det är dåligt, menar bara att det är ett onödigt köp. Lika bra att lägga till någon hundralapp och köpa Ti eller 6950

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bara priserna sjunker några hundralappar (som det antagligen kommer göra) kommer det här vara överlägset bäst i pris/prestanda.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Inte så illa men ingen revolution heller
Men verkar bli någorlunda prisvärt.

Permalänk

Ugh! den slår mitt 470 här och där jag gråter en tår....men det blir inget nytt kort innan nästa generation..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Lätt 2st Asus-kort när priset hamnar runt 1500kr. Jag menar, ett ensamt presterar bättre än 470, och det är inte ens 1 år sedan jag köpte mitt för 3k.

Tack för en mycket bra review som vanligt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett HD4870 1gb "oc". Eftersom det är ett par generationer bak nu, kan man använda HD 5770 som referenspunkt vid jämförelse? Funderar på ett gtx560 top Direct CU II eller ett HD 6950 med Direct CU II.

Edit: Kanske ska ställa frågan i grafikkortsforumet

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

jääävlar vad smal den ser ut xD

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

jääävlar vad smal den ser ut xD

Jo, reagerade också på det. Ser ut som det bara tar upp 1!!! PCI-slot. Perfect för en SLI-rigg så man får lite luft mellen korten.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Är det någon som får ihop de här citaten?

Citat:

Nvidia ger partnertillverkare fria händer att själva ställa in klockfrekvenserna, vilket innebär att det inte riktigt finns någon renodlad referensmodell.

Och...

Citat:

Även aktörer som Zotac, MSI och KFA2 satsar på rejält överklockade varianter av Nvidias färska krets.

Hur kan modellerna vara överklockade om det inte finns någon standardklockning?

Permalänk
Medlem

Har ett ti, men det går att köra sli med dessa i recensionen?

Visa signatur

B I U

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att det verkar prestera nästan precis lika bra som ett 460 1GB med 850 core..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Sitter på ett HD4870 1gb "oc". Eftersom det är ett par generationer bak nu, kan man använda HD 5770 som referenspunkt vid jämförelse? Funderar på ett gtx560 top Direct CU II eller ett HD 6950 med Direct CU II.

Edit: Kanske ska ställa frågan i grafikkortsforumet

Jag brukar använda HD5770 som ref då jag kollar tester (sitter på ett HD4870 512Mb)
Tror att det är hyfsat jämförbart....

Nu väntar jag på skvaller om nästa generation grafikkort.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leifson:

Intressant att det verkar prestera nästan precis lika bra som ett 460 1GB med 850 core..

Kan vara för att det i det stora hela är ett 460 som klarar lite högre klock

Verkar helt klart vara ett ok kort men sammtidigt känns det som att det är lite för dyrt och törstigt för att kunna konkurera med den prestandan kortet besitter..

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Känns som om man sitter på ett GTX 460 och uppåt så är inte uppgraderingen ett tillräckligt högt språng för att man ska köpa detta. Jag lär nog kunna livnära mitt GTX 470 ett bra tag till i alla fall

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hur bra skalar den i SLI, verkar inte stå med eller har jag missat det?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Rose Brass:

Är det någon som får ihop de här citaten?

Och...

Hur kan modellerna vara överklockade om det inte finns någon standardklockning?

Det kommer att finnas en mängd modeller med varierande klockfrekvenser, de med högre klockfrekvens än resten (dvs. över 820 MHz någonstans) kallar vi för överklockade.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

asså ja kollade på hur mkt ström olika grafikkorten drog ja undrar ja kör på ett 500w nätagg (fsp inc) vet att de e sämsta typ
va ja har just nu ser ni längre ner ja undrar om ja ska köra ett gtx 560ti eller ett gtx 560 (funkar båda me mitt nätagg) va e mest värt?

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GameTeQ:

asså ja kollade på hur mkt ström olika grafikkorten drog ja undrar ja kör på ett 500w nätagg (fsp inc) vet att de e sämsta typ
va ja har just nu ser ni längre ner ja undrar om ja ska köra ett gtx 560ti eller ett gtx 560 (funkar båda me mitt nätagg) va e mest värt?

500w agg inga problem!

Permalänk
Medlem

Kommer det komma upp något test om hur GTX 560 presterar i SLI?

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ludde551:

Kommer det komma upp något test om hur GTX 560 presterar i SLI?

Förhoppningsvis kan vi få tag på ytterligare ett kort och komplettera resultaten, men inga löften.
Följer modellen trenden för övriga GTX 500-serien kan du dock räkna med en skalning på strax över 90 procent.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GameTeQ:

asså ja kollade på hur mkt ström olika grafikkorten drog ja undrar ja kör på ett 500w nätagg (fsp inc) vet att de e sämsta typ
va ja har just nu ser ni längre ner ja undrar om ja ska köra ett gtx 560ti eller ett gtx 560 (funkar båda me mitt nätagg) va e mest värt?

FSP är inte sämst om de är bland de fyra största på nätaggregat och dessutom kontrollerar större delen av OEM-marknaden när det gäller fabriksbyggda datorer. Dessutom köper tillverkare som Zalman mfl tekniken från bla just FSP.

Det märks att GTX 560 framstår som ett bättre alternativ jämfört med GTX 560 Ti. Överklockar man det bara lite grann så spöar det sin tvilling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Förhoppningsvis kan vi få tag på ytterligare ett kort och komplettera resultaten, men inga löften.
Följer modellen trenden för övriga GTX 500-serien kan du dock räkna med en skalning på strax över 90 procent.

Tack

Det jag undrar mest över är dock vilken strömförbrukning korten skulle ha i SLI :P. Verkar tyvärr som att de drar mer än GTX 560 TI...

MVH

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

500w agg inga problem!

men om du kollar här va den drar http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-5... finns på gtx 560 vet iaf att i7 drar ca upp till 135 watt om ja inte har fel

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

FSP är inte sämst om de är bland de fyra största på nätaggregat och dessutom kontrollerar större delen av OEM-marknaden när det gäller fabriksbyggda datorer. Dessutom köper tillverkare som Zalman mfl tekniken från bla just FSP.

Det märks att GTX 560 framstår som ett bättre alternativ jämfört med GTX 560 Ti. Överklockar man det bara lite grann så spöar det sin tvilling.

men om man kör såhär om man köper ett gtx 560 ti och överklockar eller ett gtx 560 överklockar va e bäst igentligen kylnings messigt finns ju gigabyte soc och msi twinfrozr eller den ännu värre va e bäst igentligen?

Visa signatur

Gaming Rigg: Intel i9 12900k, Mobo: ASUS TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 GPU:Gigabyte Geforce RTX 3080 Ti 12GB AORUS MASTER, RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) 3200 Mhz CL16, SSD: Samsung 980 PRO 1TB, Kingston NV1 2tb, PSU: Corsair AX860i 80+ Platinum, Case Coolermaster CM700P
Skärmar: Samsung Odyssey C49G95, Mission SG MF34144UWQHD