Permalänk
Medlem

Modda Corsair h70 med reservoar, frågor!

Hej! Absolut nybörjare vad gäller vattenkylning ska sägas.

Tänkte möjligtvis ge mig på ett litet projekt här. Har varit sugen på vattenkylning ett tag, men tog bara halva steget och köpte en H70. Nu Tänkte jag modda denna något med reservoar, för att bli av med ev luft och få mer vätska i systemet. Framför allt vill jag överklocka mer så därför är jag på jakt efter lägre temperaturer.

Har tänkt följa denna guide till punkt och pricka: http://www.electronicspub.com/article/23/2/Corsair-H70-mod-gu...

Nu har jag några frågor: Har svårt att hitta nipplar med gänga 1/4 och 6mm ID som är avsedda för vattenkylning. Kan jag använda "vanliga" nipplar som finns i järnhandeln? Även slang verkade vara lite svårt men på biltema hitta jag. http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Vattenslang-10-m/ borde fungera bra eller?

Spelar det någon roll vilken reservoar jag använder mig av? Swiftech MCRES rev2 var ju rekomenderad, men skulle jag kunna anväda t.ex. en EK RES X2 150 istället? Vad är skillnaderna?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Ser inte meningen med detta. Bättre att satsa på riktig vattenkylning istället.

Ser inte riktigt hur större vattenmängd skulle ge ett mycket bättre resultat då radiatorn inte har blivit större. Kanske det blir en skillnad i temperatur innan hela den ökade vattenmängd är uppvärmd, men det lär inte vara nån gigantisk skillnad. Dessutom fick han 85c som max vilket jag tycker är högt för en i7 3.6ghz och en H70, det kan tyda på att den kanske inte satt helt 100% innan moddningen. Tycker även han kör med hög vcore på 3.6ghz, men det kan ju skilja sig från cpu till cpu.

Tror du kommer betydligt längre med en större radiator, eller om du moddar din H70 som jag beskriver i min signatur.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

+1 till mcres rev2.
Om du har tillgång till hornbach eller Woody så säljer de 6mmID/10mmOD. 8kr metern resp 12kr.
Nipplar finns på Woody. Kostar runt 5-10kr/st beroende på material. Nickel är att föredra. PVC slang fungerar bäst.
Samt så finns klammor på Woody också. Sen vattnet? Jo. En flaska batterivatten på biltema ~50kr sedan 1L koncentrerad glykol.
Ta 0.5L batterivatten och en kapsyl glykol. Två kapsyler om du vill ha korallblå färg.

Du kommer behöva 2 meter slang. Köp 2 1/2 meter bara för att.
Voila, bra recept!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ser inte meningen med detta. Bättre att satsa på riktig vattenkylning istället.

Ser inte riktigt hur större vattenmängd skulle ge ett mycket bättre resultat då radiatorn inte har blivit större. Kanske det blir en skillnad i temperatur innan hela den ökade vattenmängd är uppvärmd, men det lär inte vara nån gigantisk skillnad. Dessutom fick han 85c som max vilket jag tycker är högt för en i7 3.6ghz och en H70, det kan tyda på att den kanske inte satt helt 100% innan moddningen. Tycker även han kör med hög vcore på 3.6ghz, men det kan ju skilja sig från cpu till cpu.

Tror du kommer betydligt längre med en större radiator, eller om du moddar din H70 som jag beskriver i min signatur.

Ja visst är det som gör mest på temperaturerna naturligtvis radiatorn, men jag tänkte att detta kanske göra lite skillnad iaf. Det finns ju många som kör enkelradiatorer till cpun i customsystem också. Tänkte att de kunde bli en enkel istallation när man slipper den extra pump osv.

Det kan ju inte vara speciellt mycket vatten i H70 heller, Hör ju att de kluckar och har sig i radiatorn när man flyttar datorn. Ökad vattenmängd lär ju inte höja temperaturerna iaf.

Permalänk
Medlem

Det är knappt 2 dl med vätska i H70in. Tragiskt
Iaf. Skrev lite tips. Läs ovan

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det är knappt 2 dl med vätska i H70in. Tragiskt
Iaf. Skrev lite tips. Läs ovan

Tackar! ska ner till järnhandeln idag och se vad jag kan finna. Farsan hade en del grejjer på jobbet så det verkar bara som jag bara behöver köpa reservoaren. Kollade på CoolingStuff som hade MCRES men den var slut i lager. Kollade på denna http://www.coolingstuff.se/p/376/phobya-balancer-150-nickel-b... tror du den skulle kunna fungera lika bra?

Permalänk
Medlem

Den fungerar minst lika bra! du kan i princip ta en glasburk. Men blir svårt att få tätt (utan silikon förstås)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt inte heller vad man skulle vinna på detta. Det kommer inte bli bättre vattenflöde genom vare sig radiator eller vattenblock, och en stor del av poängen med ett slutet, fabriksfyllt system är väl att man slipper oroa sig för luftbubblor?

Kluckar radiatorn skulle jag tycka det var grund för RMA.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jag ser faktiskt inte heller vad man skulle vinna på detta. Det kommer inte bli bättre vattenflöde genom vare sig radiator eller vattenblock, och en stor del av poängen med ett slutet, fabriksfyllt system är väl att man slipper oroa sig för luftbubblor?

Kluckar radiatorn skulle jag tycka det var grund för RMA.

Jag och min kompis satte i våra samtidigt, båda kluckade och lät som de hade luft i sig. Verkar rätt konstigt om de skulle va luft i båda tycker jag. Funderar dock ändå på att byta radiatorn när jag ändå håller på till en 240mm. så kanske de görr nån skillnad iaf.

Permalänk
Medlem

Det gör stor skillnad tack vare mängden. Nästan 10C i en del fall. Ibland mer!
Det behövs inget extremt flöde. Dessa chip går svalt jämfört mot klockfrekvensen.
Men hoppas inte på 5ghz 24/7 ;D

RMA eller modda. Upp till TS

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det gör stor skillnad tack vare mängden. Nästan 10C i en del fall. Ibland mer!
Det behövs inget extremt flöde. Dessa chip går svalt jämfört mot klockfrekvensen.
Men hoppas inte på 5ghz 24/7 ;D

RMA eller modda. Upp till TS

Får bli mod. Varit och köpt nipplar nu En fråga till, går det bra att blanda uv-reaktiv färg med batterivattnet?

Permalänk
Medlem

Blanda INTE!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tänkte väll det beställde Swiftech MCRES rev2 samt Feser One vätska från CoolingStuff så får vi se hur detta blir