Nvidia: "Ingen ny design av Geforce GTX 590"

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Om de skulle uppdatera kortet blir det ju lite som ett erkännande att de var felaktigt konstruerade från början?

Dom säger att dom inte uppdaterar korten med ny design men däremot kan vissa komponenter komma att bytas ut mot annan typ

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt kommer lagersaldona att sjunka och det kommer att komma ett nytt kort typ 591 lite senare. (uppgraderat i smyg)

Sedan är det glömt tror dom, men det är inte vem som helst som lägger 6000:- på grafiken.
Då vill man ju överklocka lite oxå.
Mycket smidigare än erkänna att man har fel.

Edit: där kom den http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1010117... 595 istället för 591 so jag trodde

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Alla kort med nyaste drivrutiner funkar ju bra i originalutförande.
Ett 590 presterar lika bra som två st. 570 och kostar lika mycket. Så vad är problemet?
Alla kort som small hos swec hade gamla drivrutiner och överklock. När de installerade nya drivrutiner slog en spärr ifrån innan det brann i överklock. Inget kort brann oklockat.

Dem som har pratat om detta menade nog förmodligen UTANFÖR swec. Därför det HAR brunnit kort vid stockklock och volt, dock andra sidor. Eller privatpersoner?

aja, jag vet inte i alla fall. En sak är säker dock, Nvidia-snubben myttar

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Dem som har pratat om detta menade nog förmodligen UTANFÖR swec. Därför det HAR brunnit kort vid stockklock och volt, dock andra sidor. Eller privatpersoner?

aja, jag vet inte i alla fall. En sak är säker dock, Nvidia-snubben myttar

Mvh

Men fortfarande brinner inga kort med nya drivrutiner. Jag tycker också som någon annan sa att de borde lansera ett 595 som kanske till och med kan komma upp till samma prestanda som 2st 580 med tillräcklig strömförbrukning.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dom säger att dom inte uppdaterar korten med ny design men däremot kan vissa komponenter komma att bytas ut mot annan typ

Men då uppdaterar man ju designen, även om PCB:n är likadan

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Men fortfarande brinner inga kort med nya drivrutiner. Jag tycker också som någon annan sa att de borde lansera ett 595 som kanske till och med kan komma upp till samma prestanda som 2st 580 med tillräcklig strömförbrukning.

Källa på att inga kort med nya drivrutiner brinner? Jag har i alla fall sett minst 2 fall (inga länkar just nu, ej sparat) då korten brunnit i trånga chassin med genomflöde i underkant. Men det är fan ingen ursäkt, 2011 ska ett kort ha hårdvarufunktioner som förhindrar detta, oavsett drivrutin.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Källa på att inga kort med nya drivrutiner brinner? Jag har i alla fall sett minst 2 fall (inga länkar just nu, ej sparat) då korten brunnit i trånga chassin med genomflöde i underkant. Men det är fan ingen ursäkt, 2011 ska ett kort ha hårdvarufunktioner som förhindrar detta, oavsett drivrutin.

Men hördvaran fungerar inte utan drivrutiner som säger åt hårdvaran vad den ska göra. Och stoppar man in ett 590 i ett trångt chassi med lite luftflöde får man skylla sig själv. Som att lägga en iPhone i vatten och sen bli besviken när den inte funkar, fast en vattentät samsung klarar sig. Vissa kort behöver bra kylning i chassit för att inte överhettas och klarar man att bygga en dator själv borde man också förstå att det kortet behöver kylning.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Men hördvaran fungerar inte utan drivrutiner som säger åt hårdvaran vad den ska göra. Och stoppar man in ett 590 i ett trångt chassi med lite luftflöde får man skylla sig själv. Som att lägga en iPhone i vatten och sen bli besviken när den inte funkar, fast en vattentät samsung klarar sig. Vissa kort behöver bra kylning i chassit för att inte överhettas och klarar man att bygga en dator själv borde man också förstå att det kortet behöver kylning.

Hårdvaruprogramering? Den behöver inga drivare för temp spärrar ett vettigt programerat bios räcker.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Oj. I förra inlägget angående Nvidia och deras ändring av designen trodde jag inte att detta skulle bli så mycket till plump i Nvidias Historia.

Nu vill jag nog faktiskt se hårda bevis på att korten inte har en högre risk att gå sönder än andra grafikkort MED standardinställningarna och med dagens drivrutiner.
Jag utlyser ett oberoende långtidsstress test av varför inte Sweclockers själva av detta kort så att vi en gång för alla kanske kan få svar på vart sanningen ligger.

Känns som om att stoppa huvudet i sanden kan stå Nvidia mycket dyrt i fråga om förtroende om det visar sig att deras 590kort inte håller måttet. Göra fel kan alla göra, men man rättar till det man gjort fel.

Permalänk
Medlem

Ok, så.... Grafikkort som brinner upp om man aktiverar av tillverkaren implementerade överklockningsfuntioner fungerar bra?

Jag vet inte vad ni säger, men jag skulle inte köpa hus av någon som anlitat denhär snubben som mäklare..

"Näääää... Mögel?? det är extra isolering bara... inget att oroa sig för... Promise. "

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Men hördvaran fungerar inte utan drivrutiner som säger åt hårdvaran vad den ska göra. Och stoppar man in ett 590 i ett trångt chassi med lite luftflöde får man skylla sig själv. Som att lägga en iPhone i vatten och sen bli besviken när den inte funkar, fast en vattentät samsung klarar sig. Vissa kort behöver bra kylning i chassit för att inte överhettas och klarar man att bygga en dator själv borde man också förstå att det kortet behöver kylning.

Finns berättelser om kort som brunnit vid första uppstart redan vid windowsloggan, dvs innan drivrutin laddats.

Du verkat tro att problemet är temperaturen, men så är inte fallet. Det är den underdimensionerade strömförsörjningen som inte klarar att leverera ström till kortet. nVidias lösning är att strypa kortet när välkända grafikintensiva program körs. Problemet med den lösningen är att innan du startar ett nytt spel/program måste du kontrollera att nVidia analyserat det och vid behov lagt in nödvändig strypning i en uppdaterad grafikdrivrutinen.

Du ska alltså inte pröva ett okänt benchmarkprogram från en okänd utvecklare om du är rädd om ditt GTX590.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Finns berättelser om kort som brunnit vid första uppstart redan vid windowsloggan, dvs innan drivrutin laddats.

Du verkat tro att problemet är temperaturen, men så är inte fallet. Det är den underdimensionerade strömförsörjningen som inte klarar att leverera ström till kortet. nVidias lösning är att strypa kortet när välkända grafikintensiva program körs. Problemet med den lösningen är att innan du startar ett nytt spel/program måste du kontrollera att nVidia analyserat det och vid behov lagt in nödvändig strypning i en uppdaterad grafikdrivrutinen.

Du ska alltså inte pröva ett okänt benchmarkprogram från en okänd utvecklare om du är rädd om ditt GTX590.

Jag vet att det är strömförsörjningen som gjorde att det brann. Men när det stog "i trånga chassin" så antog jag att anledningen till att kortet "brann" där var att det blev för varmt så att kretsarna smälte eller något med drivrutiner utan överspänningsskydd.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

Inte efter felaktigt eller vårdslöst brukande.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hardware guy:

Finns berättelser om kort som brunnit vid första uppstart redan vid windowsloggan, dvs innan drivrutin laddats.

Du verkat tro att problemet är temperaturen, men så är inte fallet. Det är den underdimensionerade strömförsörjningen som inte klarar att leverera ström till kortet. nVidias lösning är att strypa kortet när välkända grafikintensiva program körs. Problemet med den lösningen är att innan du startar ett nytt spel/program måste du kontrollera att nVidia analyserat det och vid behov lagt in nödvändig strypning i en uppdaterad grafikdrivrutinen.

Du ska alltså inte pröva ett okänt benchmarkprogram från en okänd utvecklare om du är rädd om ditt GTX590.

Du blandar 580's applikationsbaserade TDP-spärrar med 590's effektspärrar. Äpplen och morötter.

580 har en spärr som förhindrar att kortet belastas för hårt när vissa program (bland annat Furmark) laddas eftersom dessa program kan och har eldat sönder grafikkort från båda tillverkarna och av ett otal olika märken. Detta beror på att Furmark belastar kortet helt annorlunda jämfört med ett spel och ger en totalt orealistisk effektkurva som korten helt enkelt inte är byggda för.

590 har visserligen samma spärr men det gäller för den delen även 570 även om spärren sällan nås i det fallet.

Vad som inte fungerade med 590 var kortets förmåga att styra sin strömförbrukning. Ostrypt skulle 590's båda GPU'er kunna dra bortåt 600W (och därav bekymret). Om det sedan var att detta inte fungerade i den drivrutin som skickades med, eller om drivrutinen slog ut en hårdvarufunktion för detta, förtäljer inte historien och jag tvivlar på att NVidia självmant säger vilket.

Jag har inte sett någon särskild mängd av 590'or returnerade på sista tiden pga att de brunnit upp och jag jobbar på en av de större elektronikkedjorna. Det var en kort stöt i samband med release men när NV upptäckte bekymret var de (och partnertillverkarna) väldigt snabba med att skicka ut nya skivor alternativt byta produkterna - och vi i butikerna blev väldigt petiga med att informera kunderna om att hämta nyaste drivarna direkt på geforce.com snarare än att köra med skivans.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som får en bild av Ben Berraondo med ett trollface i huvudet när jag läser denna artikel? För han kan ju seriöst inte mena att de har utvecklat GTX590 till att brinna?

Läser man på diverse forum så kan man hitta trådar där GTX590 korten fortfarande har en tendens att brinna fast nya drivrutiner!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Nämnde inte Emil att det är kort som har pajat med grundfrekvenserna också? Tämligen säker på att han nämnde det i fredagspanelen

Flertalet kort har rapporterats gått sönder i helt stock inställningar under spelande.

Permalänk
Medlem

Mitt gtx 590 (gigabyte) har fungerat utmärkt med standardsettings (ingen anledning klocka då det maxar allt jag spelar atm ändå).
Kortet håller ca 10 grader lägre temp än vad gf gtx 470 gjorde, även det med standardkylning.
Under last vid spelande i flera timmar ligger de två kärnorna på 80-85 grader (den ena ligger alltid 4-5 grader kallare än den andra av någon anledning). 40-45 C idle.
Låter inte mer än övriga fläktar i lådan heller, så tycker att det är ett utmärkt kort överlag. Har hört att tex ati 6990 låter som ett jetplan med stockkylning.

Skulle det ändå gå sönder har man ju garanti, går det sönder efter 2 år+ är det ju synd, men lite skitsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Men fortfarande brinner inga kort med nya drivrutiner. Jag tycker också som någon annan sa att de borde lansera ett 595 som kanske till och med kan komma upp till samma prestanda som 2st 580 med tillräcklig strömförbrukning.

Då kommer det även kosta därefter. Misstänker att GTX 590 lider av samma problem som tex GTX 295 gjorde.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte på idén att bygga ihop två kort på en PCB. Bättre att ha två separata kort i Crossfire eller SLI.

Permalänk
Medlem

Hehe! Om inte det var ett spontant tal borde kanske någon ha sagt "umm.. Ben? It doesn't sound that convincing, perhaps we should try another approach?" Alternativt anställa en bättre publicist/PR som är insatt i produkterna och korrekturläser innan release.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Tycker NVIDIA balanserar på slak lina med drivrutinslösningen som skydd för kortet.. Ok, det funkar nu.. Men om en klåpare på NVIDIA strular till profilen i drivrutinen utan att nån annan märker det och sen lanserar en ny officiell drivrutinsversion.. som numera automagiskt uppdaterar.. Poof igen! Ojdå..
Nä, hade vatt bättre om dom hade byggt in säkerheten i komponenterna istället för drivrutinen..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Entusiast

Att fixa hårdvaruproblem på mjukvarunivå är en usel lösning, men ändock en lösning. Får hoppas det är en nödlösning tills bättre lösningar tas fram på hårdvarusidan.
Dem nämnde byte av under-leverantörer. Det tror jag kan lösa problemen.

Ytterst vanligt problem med grafikkort i prestanda-genren idag: För klena spänningsregulatorer eller rentav usel kvalitet på dem.

Tillverkarna av spänningsregulatorer idag är extremt hårt pressade att ta fram "perfekta" spänningsregulatorer som är gratis att tillverka. På pappret är dem perfekta. Men tillverkarna väljer orena/billiga material för att få ner tillverkningskostnaderna.
Verkligheten hinner ikapp, termodynamiken sätter käppar i hjulen och orsakar diverse oförutsedda problem.
(Spelar ingen roll hur välkylt ett grafikkort är, om kapselmaterialet i spänningsregulatorerna har hög termisk resistans.)

Själv ser jag flertal prestanda-kort inte orka med på grund av billiga/klena spänningsregulatorer. Mystiska blåskärmar och krascher avhjälps ofta med att sänka grafikkortets minnes och GPU-frekvens en aning för att få ner strömförbrukningen till nivåer som spänningsregulatorerna klarar av att leverera utan att gå in i en så kallad "Thermal runaway state". Detta problem är förvånansvärt vanligt idag. Synnerhet i extremprestanda-genren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_runaway#Power_MOSFETs

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)