Permalänk
Medlem

Varför styrs inte min cpu fläkt?

Tja

Bytte ut min stockkylare på amd 955 BE till en hyper 212 plus.

Problemet är nu att nya kylaren ligger på samma varvantal konstant medans stockkylaren blev styrd.
Varför är det så och finns det något jag kan göra åt det?

Tack på förhand :).

Permalänk

Har du anslutit den till samma 3pin-uttag som den förra fläkten satt i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Har du anslutit den till samma 3pin-uttag som den förra fläkten satt i?

Den förra satt i ett 4-pin uttag och det står CPU_FAN precis bredvid den, både den nya och stock kylaren hade bara 4-pins uttag.

Permalänk
Medlem

Hmm, du kan inte kopplat i kontakten fel?

4pinskontakten på en 212+ borde ju styras automatiskt på precis samma sätt som originalkylaren..
Går fläkten på max hela tiden? Isåfall kanske det är värt att kolla cpu-tempsen. Du kanske inte fått på kylaren ordentligt?

Om fläkten går tyst hela tiden, så kanske det faktiskt är så att kylarn går så mycket svalare att den inte behöver varva upp?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Förvisso borde inte ngn inställning ha ändrats men..

Kolla igenom bios inställningarna igen kanske?
Cool n quiet och så borde det finnas ngn inställning för cpufläkt. Vet inte vad du har för moderkort så kan inte specificera bätter än så.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, du kan inte kopplat i kontakten fel?

4pinskontakten på en 212+ borde ju styras automatiskt på precis samma sätt som originalkylaren..
Går fläkten på max hela tiden? Isåfall kanske det är värt att kolla cpu-tempsen. Du kanske inte fått på kylaren ordentligt?

Om fläkten går tyst hela tiden, så kanske det faktiskt är så att kylarn går så mycket svalare att den inte behöver varva upp?

Tycker också det är skumt, kollade i HW-monitor och den ligger på under 30 grader idle och i torture test i prime 45 kom den upp till 44 grader tror jag, max. Fläkten ändrade inte varvantal en enda gång =/.
Den går inte tyst hela tiden, den går i 2k rpm, den är inte högljudd, visst, men skulle ändå vilja få den lite tystare

Skrivet av xfade:

Förvisso borde inte ngn inställning ha ändrats men..

Kolla igenom bios inställningarna igen kanske?
Cool n quiet och så borde det finnas ngn inställning för cpufläkt. Vet inte vad du har för moderkort så kan inte specificera bätter än så.

Ska jag vara ärlig vet jag inte hur man kommer in i bios... xD. Ska prova iaf, vet att man trycker delete knappen eller nåt F knapp.

Permalänk
Medlem

Har ett asus M4A79XTD EVO ifall det är relevant förresten.