Core i7 2600K 4.0GHz Guide (Asrock P67 Extreme 4/6) - Req av användare

Permalänk
Medlem

Core i7 2600K 4.0GHz Guide (Asrock P67 Extreme 4/6) - Req av användare

Fick önskemål om att göra en guide för att få 4.0GHz så här kommer den.

1)

När datorn startar så är det bara att pumpa på 'DEL' knappen tills ni ser följande. Klicka då sedan på "OC Tweaker".

2)

Här kan ni välja 2 alternativ. Välja en överklocknings profil på 4.0, eller välja 'Default'. För att slippa hög vcore och knasiga inställningar som dom har i sina profiler, välj 'Default'.

3)

Välj samtliga värden PRECIS som på bilden! Det viktiga är markerat med rött, såklart.

4)

Nu fokuserar vi lite mer på volten. Välj efter bilden.

5)

Nu är själva CPU delen klar, NÄSTAN. Det vi kan pilla på är ju också en flik som heter 'Advanced' överst. Och sedan välja 'CPU Configuration'

6)

Här har vi de lite mer avancerade inställningarna. Ställ som efter bilden bara. Det bör bara default faktiskt.

7)

Om vi hoppar tillbaka ett steg så kan vi välja 'Soute Bridge Configuration'. Här kan ni stänga av funktioner som inte behövs, eller inte används. T.ex Firefire porten som jag markerat med rött. Eller om ni har EX6 brädan så kanske ni bara behöver 1 nätverkskort. Dessa funktioner i all dess ära sätter belastning på systemet i helhet. Så bort med ALLT ni inte kommer använda.

8)

Sist men inte minst så backar vi tillbaka igen och väljer nu istället 'Super IO Configuration'. Vem som valt namnet Super IO är ju korkad. Vad är super med en floppy? Eh? Aja! Hursom in där och stäng av de funktioner ni inte behöver. Precis som på bilden.

-------------------
KLART!

Spara och starta om!

Ladda ner CPU-Z, HWMonitor samt Prime95.

Nu kör ni Prime95 i blend mode och bevakar HWMonitor i 2 sekunder. Det intressanta är min/max värdet på CPUn's volt. Den bör INTE överstiga 1.3. Runt 1.20-1.25 kanske. Vid idle kommer ni se 0.9-1.0.
I CPU-Z kan ni se multipliern som används. Vid idle kommer den ligga på x16. Och vid belastning på x40.

Ni som gör detta. Kör prime95 i 30 minuter, ta en screenshot, ladda upp och posta här!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ett jättetack, XrOo, för en mycket uppskattad guide!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 700 | Seasonic Focus+ 750W | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Intel Core i7-9700K | Corsair Hydro H150i PRO | Palit GeForce RTX™ 2080 Ti GamingPro OC | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB | Samsung 970 EVO 500GB | Windows 10 Home| Synology Diskstation 918+, 2 x Seagate IronWolf 8 TB

Permalänk

Att notera bör vara att prime i 30 min inte riktigt betyder Stabilt Men visst, det är någolunda stabilt då.

Dock AWESOME GUIDE.

Permalänk
Medlem

Bra och lätt guide för en nybörjare!
Kan tillägga till ovan. Körde min processor genom IBT på en tidigare klock. Kraschade efter ca 150 sekunder, dock jäkligt nära stabil, höjde vcore med 0.05 och då va den fullt stabil. Men i alla fall, fick inte en enda bluescreen på två månader även om den kraschade efter redan 150 sekunder

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

är det samma för asus?
kan du göra guide på 4.5?

Permalänk
Medlem

Asus brädorna har annat utseende i bios/uefi. Men principen är samma. Bara sätta multipliern på 45 istället

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, med dina settings så startar datorn 2 gånger, går det att få bort? (asså fläktar går igång lite snabbt, sen stänger datorn av sig i några sekunder, efter det startar den som vanligt.

Edit: dock har jag ställt min multi på 45

Permalänk
Medlem

Varje gång? Förmodligen LLC som leker. Sålänge som det fungerar så ska det inte vara någon fara. Vissa nätagg kan dock framkalla den där effekten. Datorn ska startas om iom vcore ändringen till offset.

Prova prime och säg till om det funkar

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ska starta datorn, inte när jag startar om den dock. Okej kan jag fixa LLCn på nått sätt så den inte dubbelstartar?

Körde linX i över 3 timmar för nån dag sen utan problem, men ska låta prime95 tugga ett tag nudå

Permalänk
Medlem

Varför ska man sänka PLL-spänningen? Och när du sätter negativ offset, sjunker inte spänningen då på full belastning?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Jo. Spänningen sjunker. Av någon märklig anledning så klarar de sig bra på lägre vcore jämfört mot att köra en fixerad.

Default PLL voltage ligger på ~1.8+. Det behövs inte. Det är först vid 5.0 som vi behöver 1.8+.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

behöver man inte höja volten om man ska höja till 45?

Permalänk
Medlem

Med offset så räcker -0.010 till +0.005 till iaf 4.8.
Aktuell vcore beror på hur bra/dåligt chip man får.

Fixed vcore på SB CPUer verkar döda dem snabbt. ;-|

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

förut trodde jag det bara var volten och multipliern man skulle höja, blev lite komplicerat nu , skippar nog oc

Permalänk
Medlem

Körde.

Testade dina inställningar.

Datorn är ju up and running. Innan hade jag bara ökat multipliern och låg mera på 1,36v på v-core. Men med din offset inställning så sjunker den till 1,32. Inte helt logiskt när man bara sänker 0.010. Det är inte heller helt logiskt att din v-core då ligger under 1.3.

Men jag kör dock inte med Speedstep, C1E eller C-states aktiverade. Detta för att C1E och C-states skapar lustiga ljud i nätagget(rätt känt detta tydligen) samt att vid överklockning så har jag läst mig till att dessa lägen kan stängas av, eller rättare sagt de flesta stänger av det.

Jag stängde dessutom av Speedstep för jag hade problem med att grafiken i spel hackade till precis som att det ibland gick lite fortare och sen lite långsammare. Med alla dessa lägen av så funkar ju datorn som man vill

Hade AMD tidigare och där fungera det helt felfritt med dessa lägen på, iaf för mig. Det blir tillbaks till AMD som det ser ut nu.

Hur som helst. Att din V-core hamnar under 1.3 måste bero på att du kör med dessa energi spar funktionerna eller ?

Iom att jag inte gör det, törs man sänka offset ännu lite mera ?

EDIT: Läste av mina värden när datorn idlade och då ligger v-core på 1.312-1.320. Men när jag belastar med Prime 95 så sjunker det till 1.248-1.256 xD Detta lär vara pga Speedstep skulle jag tro. Men för mig att ha speedstep på i spel bara går inte för det blir lustiga hopp i grafiken. Det är nog för att det hela tiden hoppar lite upp och ner. Extra märkbart i WOW. Nån som har nån lösning så man kan köra med Speedstep på ? Annars kan man ju ha prime i bakgrunden när man startar burken så blir den lite gött seg

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

"Soute Bridge Configuration" Ändra det till _South_ Bridge Configuration.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Oh! Tack för typo felet! rättar det senare.

Jonas. LLC på level 5 medför sänkt vcore under belastning. Varje chip överklockar olika så vcore@ghz blir mer av riktsiffror. t.ex du kanske kan köra på 4.8ghz på en lägre vcore än många andra, men sedan vara begränsad till 5.2ghz oavsett multi/BCLK/vcore. Så man får ta siffrorna med en nypa salt.

Förut gick man på CPU batch# för att hitta bra chip. Med SB så är bevisligen batch# helt obetydligt. Dock så finns det "A" chip och "B" chip. Jänkarna säger "b-lot" osv.

Iaf. C1 osv är upp till varje person. Mitt chip vägrar 55x100 med c1 avstängt. Men gör ist gladligen 59x100(!) med C1 på. Varför? Det vet nog bara intel!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

mmm

Skrivet av XrOo:

Oh! Tack för typo felet! rättar det senare.

Jonas. LLC på level 5 medför sänkt vcore under belastning. Varje chip överklockar olika så vcore@ghz blir mer av riktsiffror. t.ex du kanske kan köra på 4.8ghz på en lägre vcore än många andra, men sedan vara begränsad till 5.2ghz oavsett multi/BCLK/vcore. Så man får ta siffrorna med en nypa salt.

Förut gick man på CPU batch# för att hitta bra chip. Med SB så är bevisligen batch# helt obetydligt. Dock så finns det "A" chip och "B" chip. Jänkarna säger "b-lot" osv.

Iaf. C1 osv är upp till varje person. Mitt chip vägrar 55x100 med c1 avstängt. Men gör ist gladligen 59x100(!) med C1 på. Varför? Det vet nog bara intel!

Ja skumt är det, ännu en sak som är skum såg jag nu. Jag kör inställningarna som sades ovan. Dock så när jag kör Prime 95 så efter bara några sekunder så ställer den ner Multipliern till 38. Kan hoppa mellan 38 och 40.

Förresten, vad var orginal PLL Voltage för Asrock p67 extreme 4 brädan ? Glömde faktiskt kolla de innan jag började ändra men vet att de låg nånstans på 1.8 men de fanns några värden på 1.8 att välja på. Vad gör denna ändring av PLL voltage btw ?

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Default är "Auto" så ska inte vara någon fara. Jo, att den går ner i multi får jag med. C states avslagna. Prova kör dem påslagna

Om du vill ha en "exakt" beskrivning så får du googla. Lustiga är iaf att PLL Overvoltage inte reglerar volten på något vis.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

hehe

Skrivet av XrOo:

Default är "Auto" så ska inte vara någon fara. Jo, att den går ner i multi får jag med. C states avslagna. Prova kör dem påslagna

Om du vill ha en "exakt" beskrivning så får du googla. Lustiga är iaf att PLL Overvoltage inte reglerar volten på något vis.

Lustigt men får bli C-states avslagna tills jag hittar ett nätagg som inte får en massa konstiga ljud för sig när man har dem aktiverade... Men ska testa iaf för att se skillnaded.

Va har du för power schema i win 7 förresten. Man kan ju även ställa där hurpass mycket CPU ska idla.

Detta med speedstep är dock sjukt. Får som små hack i spel när det är påslaget. Liknande funktion finns ju på AMD men där verkar det harmonera bättre.

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Kör "hög prestanda" sen hur det är från de andra 2 schemor som finns vet jag inte.

Ska sikta 6.0+ nu i helgen på vatten och superpi. Vi får se hur det går annars blir det torris. Lättare att pyssla med än ln2.
Hoppas dock starkt på 6.1ghz och klå japanarn. Sen lär ju mitt chip vara rökt :D:D

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Kör "hög prestanda" sen hur det är från de andra 2 schemor som finns vet jag inte.

Ska sikta 6.0+ nu i helgen på vatten och superpi. Vi får se hur det går annars blir det torris. Lättare att pyssla med än ln2.
Hoppas dock starkt på 6.1ghz och klå japanarn. Sen lär ju mitt chip vara rökt :D:D

Det komiska med dessa ghz hit o dit är att jordens prestanda ökning ger det ju inte Det är ju tyvärr inte ghz:en som gör det men förhoppningsvis så kommer det nån revolutionerande ny arkitektur inom nån snar framtid.

gl hf med att uppnå det då Om chippet blir rökt så har man väl inte lyckats ? En överklockning ska ju va stabil 24/7 i många år om den ska vara en lyckad överklockning enligt mig då Men å andra sidan, fanns de en vettig mening samt hållbarhet att ligga på så höga ghz så skulle troligen processortillverkare sälja dem så i nån version xD

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Kan ligga 5.2 24/7 utan risk för att det ska dö. Sen finns det 0.00001% typ som sitter på 59x100 chip också, så måste försöka ta rekordet just nu ligger det på 6.0 med ln2 medans jag uppnåt superpi stabilt på 5.92 med vatten. Dock friskt med volt. Hoppas på 6.2, notera hoppas och sedan en ny rekord superpi tid på SB fronten
Med torris så bör det gå. Annars ln2. Men hoppas slippa det.
När chippet dör så blir det någon ruttig 2500k tills ivy bridge kommer (extreme serien) )))

Tanken är inte stabil 24/7 överklockning utan världsrekord

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte över 4.3ghz utan att få blåskärm. Har följt guiden och höjt Max Ratio till 44 då skiter det sig. Förslag på varför?

Permalänk
Medlem

Prova att sätta på PLL Overvoltage.
Eller att öka offset till +0.005

Kan vara att just ditt chip inte är snällt på överclocknings fronten

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag kommer upp i 4.5 stabilt full load med dessa inställningar (P67 Pro3 dock men det är ganska lika), vid 4.7 kom kernel panic vid uppstart och vid 4.8 startar den inte alls. Vad ska man försöka höja för att komma uppåt? Offset, PLL?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för denna guide.

Min i5 2500+ kom upp i 4.4GHz genom att bara följa guiden. Fick ändra Offset Voltage till +0.005 annars är allt enligt ovan.

Ligger på 32 grader i idel och 58 grader i full load efter en timme. Mycket nöjd med min Noctua NH-U12P SE2.

Permalänk

Vet du hur mycket det påverkar att stänga av LAN portarna, firewire osv. Vad blir bättre?

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS P8P67 WS Revolution B3 moderkort samt i7 2600K med Noctua NH-D14 kylare. Vill överklocka processorn till 4.4Ghz. Är noob på detta, har läst tråden verkar som om många har lite problem med offset voltage här och offset voltage där. Så tänkte om någon kunde göra en guide för att överklocka 2600K till 4.4Ghz.

Vad jag förstått är bus speed för 2600K alltid 100. Så om man vill ha tex. 4.4Ghz så sätter man bara multipliern till 44 (100 x 44 = 4400Mhz) eller hur?

Men detta med volt och andra inställningar är det jag behöver hjälp med, vill inte pajja min dator som jag nyss köpte för 23k, är riktigt nojig för sånt.

Förresten så har jag monitor programmen, och en sak jag undrar över. På Core Temp står det 3400.14Mhz (100 x 34.0) vilket ger 3.4Ghz (dvs. stock speed) men i CPU-Z står det under "Specification" Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz men några rader under det står det (under "Clocks (Core #0)) Core Speed 3800.0 Mhz och multiplier på 38. Detta ger alltså 3,8Ghz vilket är turbomode för denna processor. Men varför står det olika saker i de olika programmet, jag har inte ställt min processor på turboläge. Så vilken hastighet har min processor nu, 3.4 eller 3.8Ghz??

Väldig tacksam för en guide för detta!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Belastningen lägger sig på IMCen. Ingen större belastning men den finns.
Så jag väljer att stänga av funktioner som ändå inte används.

Skrivet av Ninotramp:

Vet du hur mycket det påverkar att stänga av LAN portarna, firewire osv. Vad blir bättre?

MVH

Det är inga större skillnader. Om du vill. Sätt vcore på 1.35 och multipliern på 44-45.
Låt speedstep samt C1 vara på, stäng av C3 samt C6.
Pang så är du klar

Offset utgår från CPUns VID. därför kan en del finna det lite klurigt

Skrivet av King D:

Jag har ASUS P8P67 WS Revolution B3 moderkort samt i7 2600K med Noctua NH-D14 kylare. Vill överklocka processorn till 4.4Ghz. Är noob på detta, har läst tråden verkar som om många har lite problem med offset voltage här och offset voltage där. Så tänkte om någon kunde göra en guide för att överklocka 2600K till 4.4Ghz.

Vad jag förstått är bus speed för 2600K alltid 100. Så om man vill ha tex. 4.4Ghz så sätter man bara multipliern till 44 (100 x 44 = 4400Mhz) eller hur?

Men detta med volt och andra inställningar är det jag behöver hjälp med, vill inte pajja min dator som jag nyss köpte för 23k, är riktigt nojig för sånt.

Förresten så har jag monitor programmen, och en sak jag undrar över. På Core Temp står det 3400.14Mhz (100 x 34.0) vilket ger 3.4Ghz (dvs. stock speed) men i CPU-Z står det under "Specification" Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz men några rader under det står det (under "Clocks (Core #0)) Core Speed 3800.0 Mhz och multiplier på 38. Detta ger alltså 3,8Ghz vilket är turbomode för denna processor. Men varför står det olika saker i de olika programmet, jag har inte ställt min processor på turboläge. Så vilken hastighet har min processor nu, 3.4 eller 3.8Ghz??

Väldig tacksam för en guide för detta!

Visa signatur

Star Citizen ❤